Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Plaats reactie

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rody »

Aha, toch geen spotje dus.
Flips heeft inderdaad een mooie collectie Led's, maar die trafo in je kap.....ben je niet bang dat je RV daar te hoog voor is?

Je hebt er nog al wat buisjes inhangen zie ik :D, maar blijven wel mooie spullen vind ik hoor.
En inderdaad die Superflux.....hier in de zeebak verlicht hij de halve woonkamer hahaha.
Denk wel dat die SF balk het flink kan opheffen.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Trafo in een kunststof behuizing zeg maar, meer een adapter in het snoer.
Planten hebben veel licht nodig, dus zo maar is begonnen. Die superflux zou dan zeker gedimd moeten worden hier zo te horen, aangezien ik geen water wat de straal breekt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Aha, maar hij is dus niet echt waterdicht/vochtdicht.
Dan kan hij wel eens heel snel gaan roesten van binnen.

Tjah, ik denk inderdaad dat de SF led's erg fel zullen zijn, daarentegen is het wel mooi voor de planten denk ik. Misschien niet eens nodig om te dimmen.

TanganyTim
200-400
200-400

Bericht door TanganyTim »

word erg mooi! goed bezig.

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dank je Tim.

@ Rody, daar moet dan een andere oplossing voor komen, ik dacht is gezien te hebben dat veel mensen hun vsa in de kap hangen hoe zouden die dat doen met het vocht dan :roll:

Eerst maar is even kijken wat de temperatuur doet met alleen de leds.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Mmmmmm, daar heb je dan ook weer gelijk in. In een aqua is het armatuur waterdicht, het kan wel maar dan zo je er een kunststof bakje overheen moeten zetten en dan rondom afkitten, dan is hij zeker waterdicht.
Ik ben bang dat die led's niet warm genoeg worden, ik twijfel zelfs of die SF led's dat opvangen.
Maar daar is wel een elektronische oplossing voor te vinden, ik zal zo op de zaak eens een paar dikke weerstanden aan elkaar solderen op 12v, eens kijken hoeveel warmte die afgeven, in principe hetzelfde concept als een staafverwarming alleen dan droog :)
Zal ook meteen eens meten wat dat verbruikt dan......denk dat dat bar weinig zal zijn.

TanganyTim
200-400
200-400

Bericht door TanganyTim »

erg leuk project, als ik de ruimte had, had ik er ook 1 gemaakt.

me vader heeft vroeger ook is zelf een grote hoek paludarium gemaakt, met tricolors, zwart rode gifkikkers en dwerggecko's. met daarbij een giga fruitvliegen kwekerij, weet je hoe je dit moet maken? anders zal ik het hem is vragen hij had een 1ofandere bananenmix drapje gemaakt.

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

@ Tim voer is voorlopig nog niet aan de orde, eerst de bak maar is laten draaien. En die paar beestjes die er eventueel in zouden komen daar haal ik dan wel vliegjes bij de lfs, misschien als er ooit een grotere komt dat dat aan de orde komt. Dan weet ik je wel te vinden.

@Rody. en die weerstanden dan in een behuizing monteren .... klinkt goed. De leds geven amper warmte af en met dit soort dagen zal de temp vast wel goed zijn, maar van de winter zal er toch wel een verwarming in moeten lijkt me zo.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

En we gaan weer verder...

Dag 11
Gisteren avond bleek toch dat de pomp lucht bleef trekken en daardoor niet lekker liep. Vanmorgen dus eerst maar Wildkamp voor de juiste slangkoppelingen en slangen en kraantjes.
Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk aan de rechterkant nog een extra waterstroompje gemaakt zodat die kant van de bak ook nat gehouden kan worden kraantje ertussen zodat ik hem ook uit kan zetten.
De ontstane kale plekken heb ik weer bijgewerkt en dat staat nu te drogen.

De luchtvochtigheid gaat als het deurtje dichtzit en waterloop aan naar de 91%, prima waarde vooralsnog.

Wat foto's van het uitpakken van het filter de Dennerle Nano External Skim Filter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Handige bouwtekening
Afbeelding

Afbeelding

Inhoud witte doosje
Afbeelding

De houder voor het filtermateriaal uit elkaar
Afbeelding

In elkaar
Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

@Kevin & Wes,
klopt je kunt makkelijker uit betonplex bouwen, dit isoleert ook nog de temperatuur beter, en je hoeft niet met epoxy etc aan de slag, het rot nl nooit.
Dan hoef je alleen voorzijde glas met gootje enz, en dat kun je heel makkelijk en snel bestellen bij dutch rana bijvoorbeeld .
Verder is het gewoon makkelijk boren en schroeven om vanalles aan vast te maken. in en buiten de bak.

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Hi Kevin, let op met hete delen in de bak waar de kikkers bij kunnen komen, je wilt geen verbrande voetjes denk ik. Volgens mij moet je en met de temperatuur en de luchtvochtigheid spelen , dwz een dagnivo en nachtnivo ivm de stofwisseling en temperatuur regeling vd kikkertjes (tenminste als dat de bewoners gaan worden)

Goed dat je overal kraantjes op zet, dan kun je eea regelen, ook straks bij meer begroeiing en bewoners en een pompje (warmte vt water) dat draait etc etc.

Maar je bent overal heel zorgvuldig mee bezig, complimenten, en tegelijk maak je "aquarianen" enthousiast over de Palu. Good Job :duim:

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Betonplex kun je zelfs hele aquariums mee maken als je wil, perfect spul hoor.
n.oldenzeel schreef:Hi Kevin, let op met hete delen in de bak waar de kikkers bij kunnen komen, je wilt geen verbrande voetjes denk ik. Volgens mij moet je en met de temperatuur en de luchtvochtigheid spelen , dwz een dagnivo en nachtnivo ivm de stofwisseling en temperatuur regeling vd kikkertjes (tenminste als dat de bewoners gaan worden)
Ik had een stukje eerder al geschreven dat ik overdag op een temp van 27 graden wil zitten en in de nacht op 22 graden. De verwarming hang ik in de kap maar jij bedoelt dat de kikkers daar ook gaan klimmen, dan zullen we er een gaasje voor moeten plaatsen zodat ze niet bij de lampen en verwarming kunnen komen. Geen nood die ruimte is er wel, maar thanks voor de tip alvast.

De kraantjes zijn ook wel nodig, zette de pomp aan die spoot alle kanten op behalve in de bak. Zo kan ik hem steeds harder gaan zetten naarmate het filter vervuild raakt, kan ik deze zo lang mogelijk met rust laten.
n.oldenzeel schreef:Maar je bent overal heel zorgvuldig mee bezig, complimenten, en tegelijk maak je "aquarianen" enthousiast over de Palu. Good Job :duim:
Niet slecht he voor een beginner hahaha bedankt man.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ziet er prima uit man, maar je hebt ook twee rechterhanden he. In mijn gedachten zou ik het ook kunnen maar helaas, hoe vaak ik ook naar zolder ga, ik vind nooit wat ik nodig heb..

Ervaring is ook hier duidelijk te zien, alles goed doordacht.

Zo, genoeg veren in je arie dacht ik zo. Ik wacht op een nieuwe foto om per ongeluk open te laten staan.... :mrgreen:
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dank je wel Paman, zou zeggen laat mij is rond neuzen op zolder en wedden dat ik iets vind om mee te gaan hobbyen.

Dag 11 vervolg
Goed waar waren we gebleven, oja de foto's van de verlichting eerst.

U-profielen met de Led balkjes erin geklikt, tijdelijk de boel met ducktape even afgedicht. Als de verlichting definitief is dan zal ik de boel beter vast zetten en afdichten.
Afbeelding

Lampjes aan (foto vanaf de linker zijkant genomen)
Afbeelding

Het nano filter achter het paludarium met een kraantje in de uitgaande slang van de pomp welke de globale druk kan regelen.
Afbeelding

Kraantje en leidingen 9mm achter de wand, kraan is voor de rechter wateruitloop. Zonder dit kraantje zou al het water uit de pomp via de rechter uitloop de bak instromen. Door dit kraantje in combinatie met het kraantje op de uitgang van de filter kan ik hem voldoende regelen en finetunen. Ducktape is een tijdelijke oplossing om de slangen op hun plek te houden bij het optillen van het deksel
Afbeelding

Pompkamer met aanzuigslang van de filter, aan het einde van de slang zit een buisje en in dat buisje zitten sleuven. Het mooie is dat ik het hele zaakje zo door mijn eerder aangebrachte pvc buis erin en eruit kan halen en dus niet zo snel meer in de pompkamer hoef te zijn, zullen de planten me straks dankbaar voor zijn.
Afbeelding

Vooraanzicht
Afbeelding

Waterstroom links
Afbeelding

Waterstroom rechts, die vrij zacht staat.
Afbeelding

Close bytje
Afbeelding

Overzichtje nat en droog gedeeltes
Afbeelding

In de kap zie je het gat zitten waar straks de fan komt en daarnaast heb ik de luchtvochtigheid meter geplaatst.
Afbeelding
Het valt me op als je op je heurken gaat zitten kijken naar het paludarium dat je tegen de lampen zit te kijken, tja dat had ik kunnen bedenken aangezien er geen water voor staat nu. Daar komt nog een rooster op moet alleen nog even zoeken waar ik die kan halen.

Linkerwaterloop (foto gemaakt langs rechter zijkant)
Afbeelding

Totaaltje
Afbeelding

Zoals eerder gezegd vind ik het te blauw ogen, niet echt een natuurlijk kleurtje naar mijn idee maar we gaan nog opzoek naar een spotje hopelijk laat dat het wat witter ogen. Of een led buis vervangen door een superflux led buis.... word vervolgd in ieder geval.

De plantjes die je op de foto's ziet heb ik er zo maar even in gezet, dreef los in de ander bak of was al geleverd door aquaplantsonline en begon te schreeuwen om vocht.

Voorlopig zal ik hem zo is een dag of wat laten draaien om te kijken of ik geen gekke zaken tegenkom en als alles goed blijft draaien dan ga ik eerst op zoek naar een pincet :evil: en daarna wat planten bestellen bij Dutch Rana.

Filter is trouwens ook wel ideaal met het aanzuigen, dit hoeft namelijk niet :mrgreen: Er zit een dekseltje bovenop de pomp als de boel aangesloten zit open je het deksel en vult hem met water, dop weer dicht stekker erin en draaien maar. Gelukkig maar want het valt niet meer om een filter aan te zuigen die met een slang op het droge hangt en waar je niet met je mond bij de slang kan komen. :o

Dat was het voorlopig weer even, tot later en popele pee maar weer.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

netjus!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd