Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepalen

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Linda »

Je portemonnee mag absoluut niet de grootte van een school bepalen. Het gaat om het welzijn van het dier. Als je een aquarium wilt houden (of welke hobby dan ook wil uitoefenen) weet je dat dat geld gaat kosten.
Als je geen geld hebt om behoorlijk een aquarium te onderhouden, is het niet handig om er toch aan te beginnen. En dit geld ook voor andere huisdieren. Toch zie je dat sommige mensen ze ondanks weinig geld toch hebben. Maar wat krijg je dan? Geen geld voor de dierenarts als het beestje ziek is, geen geld voor fatsoenlijk eten (sommige diervoeders zijn gewoon om te huilen) met als gevolg, slecht onderhouden zieke en ongelukkige dieren.
Dit gaat ook op voor vissen. Helaas worden vissen door veel mensen niet in dezelfde categorie geplaatst als katten en honden en worden wat makkelijker vervangen als iets niet goed gaat...

Het klinkt allemaal wat crú maar zo denk ik erover.
Ik zeg ook niet dat het voor iedereen geld maar wel voor sommige mensen.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door emeraldking »

Op zich hebben jullie wel gelijk dat de portemonnee niet de grootte van een groep annex school mag bepalen. Dit is wat mij betreft een algemene statement. IK heb hier wat vissen zitten aan bijv. wat rode fantoomzalmen in het gezelschapsbak zitten en wat kardinaaltetra's die niet echt een school genoemd kunnen worden. En die ook nog niet eens echt scholen maar separaat zich ophouden in de bak. En dat gaat jaren al goed zo. Ze zijn er in gekomen omdat ik ze overgenomen had van iemand en er is domweg geen aanvulling van hun soort erbij gekomen. Het heeft er dan wel in geresulteerd dat ze nu ook wat groter zijn dan de gemiddelde van hun soort.

Kijk, als ik dergelijke vissen opnieuw zou willen aanschaffen dan neem ik net zo goed een school. Dat even voorop gesteld. Maar zg. scholenvissen scholen niet altijd. En de twee net opgenoemde soorten in mijn gezelschapsbak is een niet op zich zelf staand gegeven. Het komt in de praktijk zoals ik het al jaren meemaak vaker voor dan men denkt.

Ik heb ook in wat andere kweekbakken een koppel neon tetra's zitten. Niet echt een school te noemen (als ik dat woord in dit geval al in mijn mond mag nemen). Die doen het goed in elk van die bakken. Maar dat die op die manier zo gehouden worden door mij heeft meer te maken met het feit dat ik ze gebruik als graadmeter voor de parameters in de bak. Zou er op dat vlak wat mis zijn dan zie ik het juist aan die vissen.

Maar goed, om weer on topic te komen, regel 1 in mijn eerste alinea geeft wel aan dat ik het eens ben met de topic.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door stylz »

Zo als jij het zegt is een beetje zoals de NBAT keurt :)

ik koop ooit 40 stuks van scholen vis x na 5 jaar heb ik er nog 5 wat heel oud is voor de soort en dan krijg je aftrek op je keuring :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik mag maar 15 smily's plaatse maar ik vind het nog veel erger
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door emeraldking »

Ach.... mag je echt niet meer smileys plaatsen? :mrgreen: Aanvechten die boel! :lol:

Fijn weekend, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepalen

Bericht door Loraine »

Ook ik ben van mening dat een kleiner budget niet ten koste mag gaan van het welzijn van je dieren.
Dan maar wat langer sparen voordat je een schooltje vissen aanschaft.
Zelf heb ik ook geen groot budget, vandaar dat ik wsl een half jaar tot jaar moet sparen voor een 450l bak plus inrichting.
Is geen probleem voor mij, des te meer tijd heb ik on te bedenken wat ik met de bak wil qua inrichting en visbestand.
Dit budget zorgt er ook voor dat ik twijfel tussen tropisch of sluierstaarten, mn de laatsten zijn het goedkoopst in aanschaf en qua inrichting al zullen ze qua voer meer nodig hebben.

Ook mijn overige dieren (2 katten en een hondje) hebben niets te lijden onder het wat lagere budget, maandelijks gaat er geld op de spaarrekening voor dierenartskosten en voerbestellingen, mochten dierenartskosten hoger uitvallen dan ik op de rekening heb staan kan ik in overleg een betalingsregeling treffen, al zal ik bij hogere bedragen heel goed overwegen of het haalbaar is, of het niet rekken of redden om het redden is etcetc.

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”