Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepalen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepalen

Bericht door Fabian »

Het is crisis in Europa, en ook in Nederland. De ene voelt dit meer dan de ander. Ook in onze hobbywereld is het te merken. Denk bijvoorbeeld aan het Vivarium dat niet meer gehouden zal worden. Eveneens zullen er mensen zijn die minder aan deze hobby willen uitgeven. Zo houden zij van een schooltje, bijvoorbeeld corydoras, er maar 3 terwijl dit groepsdiertjes zijn. Maar is dit wel eerlijk tegenover de visjes? Of staat in dit geval het genot van de aquariumhouders bovenaan?

De stelling luidt dan ook:
De portemonnee mag de grootte van een groep of school niet bepalen

:vis:

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door lex »

Wanneer je niet genoeg geld hebt voor een groep, moet je ze ook niet nemen.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Stefan »

Nouja, indirect bepaald dat het sowieso al...
Je portemonnee bepaald het formaat van je huis, die twee samen bepalen het formaat van je bak, wat uiteindelijk het formaat bepaald van de school of groep in je bak.

Maar goed...
Verder vind ik dat het veel dingen boven het groepsgevoel van vissen gaan. Studie bv. als je daardoor te weinig tijd of geld overhoudt om een groep die je al hebt aan te vullen... jammer dan...
Ik zou geen kleine groep nieuw kopen, dan zou ik nog even doorsparen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Bertus »

Stefan schreef:Nouja, indirect bepaald dat het sowieso al...
Je portemonnee bepaald het formaat van je huis, die twee samen bepalen het formaat van je bak, wat uiteindelijk het formaat bepaald van de school of groep in je bak.

Maar goed...
Verder vind ik dat het veel dingen boven het groepsgevoel van vissen gaan. Studie bv. als je daardoor te weinig tijd of geld overhoudt om een groep die je al hebt aan te vullen... jammer dan...
Ik zou geen kleine groep nieuw kopen, dan zou ik nog even doorsparen.
Amen :buiging:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door karinD »

Ik ben het wel eens met de stelling: als je niet genoeg geld hebt voor een nieuw schooltje, kies dan een ander vis uit die goedkoper is of die zich prettig voelt als paartje.
Maar ik ben het ook met Stefan eens. Als je een bestaand schooltje hebt die nog maar voor een deel bestaat, dan is het natuurlijk wel afhankelijk van je portemonnee of je het schooltje weer compleet maakt. Sommige dingen zijn gewoon belangrijker zoals zelf kunnen eten of inderdaad je studie.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Rita M »

Tja, de portemonnee bepaalt natuurlijk heel veel.
Voor de een meer voor de ander minder en het kan de ene keer beter uitkomen dan de andere keer natuurlijk.
Het is gelukkig niet zo dat ik op een houtje moet bijten maar mezelf helemaal lekker laten gaan voor de hobby is er ook zeker niet bij, des te leuker de momenten dat ik wél iets extra's kan aanschaffen of dat nou een mooie vis is of mooi hout voor de bak of iets in die geest.
Groep of school vissen zal ik inderdaad altijd meteen samen in een grote groep aanschaffen, dat betekend dus dat ik niet altijd direct kan kopen wat ik wil maar er soms even op moet wachten tot het geld er (weer) is of dat ik de vissen via fora of MP overneem van een andere hobbyist.
Wel is het zo dat als ik qua vissen iets graag wil het er ook zal komen hoor, ik laat het er niet om al zal ik geen vissen van €100,00 per stuk aanschaffen wat je bij sommige liefhebbers wel ziet. Dit zijn dan natuurlijk geen scholenvissen :mrgreen:

Gebruikersavatar

ben85
200-400
200-400
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 mei 2013 20:21
Locatie: grootebroek

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door ben85 »

ik kan in de bovenstaande antwoorden wel inkomen, maar aan de andere kant volgens mij worden er ook een hoop vissen verkocht als solitaire zo noem je dat toch terwijl ze in het wild in groepen leven of in een grote groep van andere soorten terwijl ze in veel bakken alleen of als paartje worden gehouden......

en nou ben ik niet heel erg geschoold in het aquaria's en vissen maar zouden de vissen niet net zo goed met zn drieen kunnen leven als het bijv een hele mooie bak is met precies de biotoop waar ze vandaan komen een hele goede filter hoeveel minder happy zijn ze dan tuurlijk is dat groeps gevoel er niet echt maar ik ga ook niet dood als ik en me eentje leef...

misschien denk ik heel zwart op wit en natuurlijk vind ik een schooltje ook mooier en beter voor de vissen maar vraag me wel af hoeveel het scheeld

Gebruikersavatar

grommer
0-200
0-200
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 apr 2013 08:53

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door grommer »

Als er geen of tekort geld is word het toch een kwestie van afwegen (helaas)
ik kan mij daar ook wel iets bij voorstellen.
Liever wat minder vis maar wel goed verzorgen als andersom lijkt mij.

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Erick »

Je hebt gelijk fabian, het is crisis. En ja mensen hebben minder te besteden. En inderdaad niet bezuinigen over de rug van je aquarium bewoners. Maar de handel zal hier ook op moeten inspelen en daar wringt de schoen. Want , op een enkeling na, de meeste handelaren zijn nogal commercieel onhandig. In goede tijden zijn vissen net kinderschoenen, ze worden toch wel verkocht. Maar in crisistijd staan ze elkaar een beetje dromerig aan te staren en hopen dat de zon vanzelf weer gaat schijnen. Dus handelaren: wees creatief en zorg dat je je klanten stroop om de bek smeert.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door stylz »

Erick schreef: Dus handelaren: wees creatief en zorg dat je je klanten stroop om de bek smeert.
door 12 vissen te verkopen voor de prijs van 4 of zo :P

Het zit vaak in onkunde van mensen ook, ik wil een paartje van dit en een stelletje van dat, want ja zo leven wij ook.

Ik heb mazzel ik leef in een harem maar dat hebben niet alle mannen :?

Kardinalen gaan met 10 voor 10 euro en nog kopen mensen een stelletje en werkt de winkel mee, hoog uit dat je even hoort maar dit is een scholen visje, maar de klant is koning, de winkel kan het moeilijk weigeren :)
Veel zie je al dat de handel er toch op inspeelt een kardinaal voor 1,25 vanaf 10 1 euro per stuk.

Mijn ervaring is dat de meeste winkels wel wijzen op van dit is een scholen vis.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Erick »

Het gaat niet specifiek om kardinaaltjes, die zijn al sinds de Romeinen in de aanbieding. Het gaat erom dat een hoop zaken niet weten hoe ze klanten moeten binnenhouden. Althans de zaken waar ik kom.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door stylz »

Ik zeg toch niet dat het om kardinalen gaat ik gebruik ze alleen als voorbeeld !

Wat ik zeg gaat voor heel veel vissen op en helaas ook voor heel veel kopers.
Ik heb zelf ook tijdens mij studie in een aquarium winkel gewerkt, vandaar dat ik wie weet niet alle schuld bij de verkoper leg, je krijgt vaak de mensen niet aan hun verstand dat je Nannostomus mortenthaleri niet als paartje moet houden.
(ik gebruik even een andere vis maar idee is het zelfde )
Ik vraag me wel af hoe jij dan denkt dat winkels klanten moeten binnen houden ? ook hier op het forum zie je veel mensen die gewoon niet willen luisteren.

Maar on topic nee je portomonnee mag de school grote niet bepalen dat bepaald de vis.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Erick »

Ik ben het ook zeker met fabian eens. Ik heb zelf ook besloten om geen discussen in mijn bak te doen, maar dat is vanwege de ruimte. 5 discussen in een meterbak is nogal krapjes. En eigenwijze mensen (vaak beginners) zal je altijd blijven houden. Ik ben trouwens ook een 2e generatie beginner. Ik denk zelf dat wanneer een lfs net zoveel weet over zijn klant (lastig) als over hzijn product, de klant gewoon blijft terugkomen. We zijn tenslotte allemaal op zoek naar vertrouwen. En er zullen ongetwijfeld veel bonafide winkeliers zijn, maar helaas ook veel ordinaire zakkenvullers
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door Erick »

Ik ben het ook zeker met fabian eens. Ik heb zelf ook besloten om geen discussen in mijn bak te doen, maar dat is vanwege de ruimte. 5 discussen in een meterbak is nogal krapjes. En eigenwijze mensen (vaak beginners) zal je altijd blijven houden. Ik ben trouwens ook een 2e generatie beginner. Ik denk zelf dat wanneer een lfs net zoveel weet over zijn klant (lastig) als over hzijn product, de klant gewoon blijft terugkomen. We zijn tenslotte allemaal op zoek naar vertrouwen. En er zullen ongetwijfeld veel bonafide winkeliers zijn, maar helaas ook veel ordinaire zakkenvullers
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Portemonnee mag niet grootte van een groep/school bepale

Bericht door stylz »

Erick schreef: Dus handelaren: wees creatief en zorg dat je je klanten stroop om de bek smeert.
Vraag me nog steeds af hoe dan de winkelier stroop om de bek van de klant smeer en voorkomt dat de klant paartjes koopt van scholen vissen.
geen discussen kopen in een meterbak is een heel andere discussie, maar ook daar is in mijn ogen de klant meer fout dan de handelaar.
je bent zelf verplicht je te verdiepen in de dieren die je wil gaan verzorgen, het is te makkelijk dit bij de handelaar neer te leggen.
een goede handelaar kan gewoon clownbotia's verkopen het is aan jou om te weten wat je koopt, 10 jaar geleden ging die discussie nog op, maar nu met internet heb je geen excuses meer on 2 Hemigrammus bleheri te kopen of een paartje pangasius sutchi te kopen voor je dochters aquarium.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”