Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Fabian »

Waterwaardes, iedereen kent het wel: pH, NO3, PO4 enz. Elke aquariaan gaat hier anders mee om. De een meet alle waardes met druppels, de ander enkele met teststrips enz. Maar hoe doe jij het? Test jij überhaupt je waardes? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarmee en welke waardes test je dan, en waarom?

In discussie gaan is uiteraard toegestaan, maar houdt dan wel de ander in zijn/haar waarde. :vis:

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Sjakie »

Ha, een leuk onderwerp waarin ik erg benieuwd ben naar de verschillende reacties ;)

Ik heb een buisje teststrips, welke ik gebruik als indicator. Als ik echt goed wil gaan meten gebruik ik de druppeltestjes.
Aangezien ik net aan het opstarten ben, heb ik nog niet alle testjes in huis.
Degene die ik momenteel gebruik zijn de KH, NO3, en PO4 testjes. Ik denk dat ik ook een PH test ga halen.

Dit zijn momenteel (na 2 daagjes te zijn opgestart) mijn waterwaardes:
KH 7
NO3 12,5 mg/l
PO4 0,25 mg/l
Draai op PH 7

Voor zover ik na heb kunnen gaan (via de aquariumwinkelier en hier op het forum) zijn dit de belangrijkste zaken om in de gaten te houden.

Vooral de NO3 en de PO4 blijken een bepaalde verhuoding te moeten hebben om bijvoorbeeld algengroei te stagneren (Redfield ratio). Geen idee of dit écht werkt. Het is maar waar je in geloofd ;)

Verder blijkt de KH zich weer op een bepaalde manier te verhouden met de PH (relatie KH/PH/CO2) om zodoende een optimale plantengroei te stimuleren. Ik ben zelf nog in de 'ontdekkingsfase', dus weet hier nog niet het fijne van :(

Voor zover mijn bevindingen.

Groet, Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Stefan »

Ik heb hier bijna alle denkbare druppeltesjes wel staan, pH (zuurtegraad), KH (Carbonaathardheid), GH (gehele hardheid), NO2 (nitriet), NO3 (nitraat), NH3 (ammoniak), PO4 (fosfaat), Fe (ijzer), CO2 (Koolstofdioxide) en O2 (zuurstof) puur om een beetje mee te spelen.
Niet om daarna ook maar iets met die gegevens te doen...

Enige wat ik met enige regelmaat meet is m'n pH.
Die overigens de afgelopen tijd vrij hoog is en ergens gebufferd wordt maar geen idee waar.
M'n KH is 4 wat juist wijst op een zeer beperkte buffer.

En bij twijfel meet ik ook NO3 en PO4.
Om idd die Redfield ratio te bepalen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Fabian »

Nog meer meningen? :D

Gebruikersavatar

Ray
0-200
0-200
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 mei 2013 15:20
Locatie: Twisk

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Ray »

Ja hoor ik wil wel wat kwijt over mijn metingen, pH meet ik met een pH meter dagelijks,
en de rest met druppeltesten.
Wekelijks meet ik Kh Gh No2 No3 Nh3 Nh4 Fe Po4 en Cu
Mijn bak draait nu een week of zeven en dan kan het alle kanten op met de waardes.
Nu goed in de gaten houden en dan op een later tijdstip als de bak lekker draait,kan het testen wat minder vaak.

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Rita M »

In het verleden deed ik/men nooit iets aan water testen of water wissels, de vissen zaten in water en dat was het, er draaide een pomp op en verder geen omkijken. Nu 30 jaar later is alles anders en gelukkig maar voor die arme vissen zeg ik er bij. Ik doe nu wekelijks waterwissels en kijk naar mijn vissen om te bepalen of het water goed is.
Ik had een buisje test strips en kon daar mee als ik twijfelde zien waar er iets fout was, al zijn die strips meer een indicatie dan een echt reële meting maar voor mij was het meer dan genoeg.

Totdat de Nano steeds garnalensterfte had en ik geen foute meting kreeg met de strips, toen heb ik een Sera druppeltest box aangeschaft... die is super helder, geeft alles echt 100% perfect aan en kan niet duidelijker.....
maaaaaaaar, wat een p*kkewerk is dat zeg, ik ben letterlijk een hallf uur bezig met testen en zetten van timers en mengen van druppels, ik heb het nu 1 x gedaan en heb er nu al enorme spijt van dat ik daar zo veel geld aan heb uitgegeven :? :cry: voor de rio heb ik het nog niet gebruikt want daar draait allles tip top dus waarom zou ik meten? oh... en het water was prima, de garnalen sterfte is een raadsel :( :roll:

Spijt van dus en ik denk niet dat ik em nog veel ga gebruiken in de toekomst, ik koop waarschijnlijk wel weer een buisje teststrips, gewoon voor het geval dat..... :mrgreen:

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Kees »

Wel gedaan met strips en poeder ect in het begin, na het weer oppakken van deze hobby.
Tegenwoordig, kijk wel hoe de vissies zich gedragen :)
Geloof zelfs dat al wat ik nog heb leggen qua tests, zwaar over datum is.
Heb trouwens wel een PH gecontrolleerde Co2 set aan de bak hangen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Chumbu »

pH meet ik met electrode puur omdat het bij de computer zit :)
Rest meet ik bijna nooit al heb ik ook een testset staan met alle mogelijke druppeltjes en toestanden.
Soms ververs ik naar aanleiding van de NO3, die te hoog dan verversen en klaar.
Verder kijk ik gewoon naar mijn dieren en weet dan exakt of ze het naar hun zin hebben door het natuurlijke gedrag wel/niet te laten zien.

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Floor »

Testen doe ik zelf eigenlijk nooit, ik heb het zolang als ik aquaria heb ook vrijwel nooit gedaan.
Wanneer ik vermoed dat er met de waardes iets niet in orde is doordat, er bijvoorbeeld bepaalde algen verschijnen die tenslotte vaak duiden op een verandering in de waterkwalitijd neem ik gewoon een beetje water mee naar de aquariumwinkel. Daar testen ze het dan wel.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Bertus »

Hier staat een complete koffer van Tetra, als ik twijfels heb test ik het water extra anders doe ik het 1x per maand.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Edwin010
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 mei 2013 11:51
Locatie: Vlaardingen

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Edwin010 »

Testen is duur, daarom test ik nog niet.

Zodra de portemonnee weer ietsje gevuld is wil ik ook een testkoffer halen. Echter doe ik het nu weer een beetje op gevoel en zicht. Kreeg wat last van blauwalg, dus badlaken over de bak en licht wat korter aan, nu na 3 dagen is het al bijna weg. Verder kijk ik met plantenvoeding naar het assimileren, doen ze dit ,dan zit er nog genoeg voeding in, wordt dit minder dan gooi ik er een beetje bij, naast natuurlijk de wekelijkse (halve) bemesting na de waterverversing. Daarbij vertelde de lfs mij dat het water hier betreffende GH/KH perfect is, dus ik eigenlijk alleen een nitriettest a 26,- nodig heb, daar ben ik niet ingetrapt.

Had ook wat last van draadalg, wat nu ook veel minder wordt, maar had gelezen dat dit normaal is bij een goed draaiende bak, en het is ook niet denderend veel.

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Chumbu »

Als we als stelling nemen dat we allen regulier onderhoud doen wekelijks, ofwel allemaal een aantal procenten verversen dan zal je je waterwaarde nauwelijks tot niet veranderen in vergelijk met je kraanwater.
Testen is leuk en vele doen het in het begin bij opstart.... alleen juist dan is het niet nodig, je kan namelijk niet testen wanneer er dieren in kunnen leven. Oke dan zeggen er sommigen mensen..... en je NO2 dan? die kan met zoals ik het opnoem "onderhoud" niet veranderen. Een goede meting om te zien of je genoeg en voldoende ververst is je NO3 in de gaten houden. Ofwel als je voldoende ververst dan is je water altijd goed voor 99% van de dieren in omloop en die wij dus in onze bakjes stoppen.

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Geert »

Ik teste ook alles één keer in de week. Nu weet ik dat de waardes nauwelijks veranderen met wat ik doe.

Ik test nu alleen nog maar NO3, FE en PO4. omdat ik dit toevoeg aan het aquarium en niet teveel wil toevoegen, dus dit meet ik nu één keer in de twee week.

Gebruikersavatar

BWRGallanttry
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2013 13:19

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door BWRGallanttry »

Ik heb een testkoffer en ik meet wekelijks de waardes van mijn water.
Dit word dan gedaan met druppeltesten.

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Waterwaardes testen: wel of niet en hoe?

Bericht door Erick »

Ook deze ff wakker schudden. Sinds mijn fatale nitrietpiek (binnen 24 uur na de opstart) bijna 4 weken geleden, hou ik de waarden nu wel overdreven scherp on de gaten. Vooral na het verversen. Het zal ff moeten slijten denk ik.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”