Adviezen van de lfs.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Adviezen van de lfs.

Bericht door Fabian »

Hoe vaak worden (beginnende) aquarianen niet goed geadviseerd door de lfs? Velen van ons zijn op deze manier begonnen met deze hobby.
Maar hoe denk jij hierover?

Daarom deze stelling:
Een aquariaan moet zichzelf informeren voordat hij/zij iets koopt in de lfs, want op adviezen van de lfs kan je niet altijd afgaan.

Barst los zou ik zeggen! (Niet te letterlijk nemen, hea :mrgreen: )
Mocht je in discussie willen gaan, mag dat. Houd de ander wel in zijn/haar waarde. :)

Idee van Serge.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door lex »

Ik ben het zeker eens met deze stelling. Sommige aquariumwinkels willen hellaas alleen maar zoveel mogelijk verkopen en denken niet aan het welzijn van het vissie. Koop liever ook iets online dan hier in de lokale aquariumwinkel wil niet iets kopen bij mensen die niet denken over het welzijn van een dier maar alleen aan hun portomonnee.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Malawirob
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 jun 2011 01:11

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door Malawirob »

Heb ik gelukkig geen last van. Leg hen uit hoe het zit. :mrgreen:

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door peterdenhaag53 »

Heb 2 prima ervaringen met lokale aquarium/vissen zaken.

Heel vroeger toen ik begon had je een fijne zaak " De Aquariaan" heette die zaak. Eigenaar en de 2 personeelsleden waren zelf liefhebbers en hadden veel kennis in huis.
Nu ik weer opnieuw begonnen ben is deze zaak er niet meer, maar ga ik naar "Holgen" , ook een speciaalzaak gerund door vader en moeder plus hun zoon. Zelf ook weer liefhebbers en veel kennis.
De gegeven adviezen zijn goed en betrouwbaar.

Dit zijn dus louter zaken voor alleen aquaria en vissen.

Bij de gewone dierenzaken met een visafdeling heb ik wel slechte ervaringen mee , net zoals met een andere heeeeel grote zaak in Den Haag waar ze helaas medewerkers hebben rondlopen die veel te weinig weten en adviezen geven waarvan je tenen krom gaan staan.

Je moet dus op zoek gaan en jezelf van informatie voorzien.
Op internet koop ik de spullen die daar of veel goedkoper zijn of niet in de nabije 2 favozaken te krijgen zijn.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door Rickpad »

Het is iets wat sowieso wel handig is om te doen. Dit geld namelijk niet alleen voor vissen. Bij elk dier moet je eerst goed informatie er over zoeken voor je het koopt.
Door het niet goed uitzoeken worden er ook redelijk veel dieren gedumpt en komt er overlast van.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door Stefan »

Ik heb zelf erg gemengde ervaringen hiermee.
soms zijn ze erg goed, en soms een stuk minder.

Ik zoek altijd even van tevoren uit over hoe en wat ik wil gaan doen.
als ze dat beamen ben ik tevreden.
als ze het kennen, maar het tegenspreken, dan wil ik altijd weten waarom.
Soms ben ik het er mee eens, andere keer niet...
als ze het niet begrijpen, ben ik blij dat ik het zelf opgezocht heb.

zeker in het begin ben ik wel eens afgegaan op adviezen van iemand in zo'n winkel, en dan kreeg ik dus 2 honinggoeramies mee voor een 30 liter bakje enzo.... ja hoor gaat prima....
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door Bertus »

Ik kom bij 2 winkels, Diebo en de Rifwachter. Gelukkig hebben ze daar de nodige kennis en als iets niet goed is zeggen ze dat ook, dat is in mijn ogen wel prettig om te weten dat ze niet alleen willen verkopen. Verder kan ik alleen maar zeggen dat je het beste eerst veel moet inlezen en vragen op een forum.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door mirasja »

Persoonlijk vind ik dat je je eerst moet inlezen, ongeacht het dier dat je eventueel wilt aanschaffen.

Helaas wordt dit met vissen nog te weinig gedaan en in veel winkels kan alles.

Zelf heb ik wel meegemaakt dat men bij goudvissen dood leuk zei dat ze makkelijk in een verwarmde bak konden, of dat men vissen die veel te groot (b.v. maanvissen) worden rustig verkopen aan mensen met een 60 cm bakkie.
Helaas komt dit nog steeds voor. Op deze manier is het voor veel mensen erg moeilijk om te weten welke bak goed is voor welke vis.

We kennen helaas allemaal het gezegde: de vis past zich aan, aan de grote van de bak.

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door Serge »

Goeie respons allemaal :) Wat ik ook bedoelde te zeggen is dat we de verantwoording met zijn allen al snel bij de winkelier wegleggen. Maar is degene die de visjes aanschaft niet net zo "schuldig" als hij de bekende maanvis / Aqua 40 combi mee naar huis neemt van de Intratuin, omdat hij zich niet eerst even inleest voordat hij het aanschaft?

Bij zowat alle andere huisdieren doe je dat wel, maar waarom dan niet bij vissen? Een hond wordt máánden van tevoren uitgezocht, we gaan ermee op puppiecursus, we zoeken uit wat goed voor ze is en wat niet, maar vissen worden als een pakje kauwgom meegenomen in het tuincentrum, als impulsaankoop! Vissen hebben nu eenmaal niet zo'n hoog knuffelgehalte. Ik denk dat het gros van de mensen ze eerder zien als een soort zwemmende plant... en vooral daarin zit het gevaar denk ik. Overigens wil ik de discussie of je een vis met een hond kunt vergelijken een beetje in het midden laten :)

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door Rickpad »

Vergeet niet dat veel vissen ook een tikkeltje goedkoper zijn dan een hond en aan een hond hechten mensen zich sneller dan een aan visje.

Maar ergens heb je idd wel een punt, hoewel ik wel vind dat je mag verwachten dat aquariumzaken ongeveer weten wat ze in de winkel hebben zitten.

Gebruikersavatar

Larske
0-200
0-200
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 15:21
Locatie: Etten-Leur

Re: Adviezen van de lokale aquariumwinkel.

Bericht door Larske »

Ik ben ook nog niet zo lang bezig en het was lang zoeken voordat ik een goede winkel had gevonden, nu ik die eenmaal heb ga ik daar heen voor advies. Tot nu toe klopt het altijd wat me verteld is bij die winkel, maar ik moet zeggen dat voordat ik een bepaalde vis koop of plant ik me vaak al goed heb ingelezen via internet.

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Adviezen van de lfs.

Bericht door Loraine »

Ik vind dat je je voor elk dier op z'n minst even moet inlezen, ook bij konijntjes/cavia's etc zie je dat er een veel te klein hok wordt aangeraden of een knaagsteen of tamme ratten/muizen die worden verkocht aan mensen die nog geen rat of muis hebben maar ook niet het advies krijgen er minimaal 2 te nemen.
Kijk, koop ik nu een kat dan lees ik me niet in, maar dat komt omdat ik er al 2 heb lopen, 1,5-2 jaar katten heb opgevangen, mijn hele leven al katten heb en geregeld nieuwe informatie bijlees dus ik weet gewoon al een hoop van de verzorging, enkel rasspecifieke dingen zal ik even moeten opzoeken.
Idem voor honden.
Maar koop ik nu een vis dan zal ik me even moeten inlezen omdat het al een aantal jaar geleden is dat ik vissen had, en reptielen heb ik nog nooit gehad dus dan is het toch logisch om je op z'n minst even in te lezen of het dier bij je past. ;)

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”