Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben mag.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben

Bericht door Kevin »

Zeker een goed initiatief. Heb alleen je link even onklaar gemaakt want ik kreeg een exploit melding bij het bezoeken ervan. ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben

Bericht door Serge »

larsvisjes schreef: Als kwekers hun vissen op een goede manier euthanaseren heb ik daar geen moeite mee, zo weet ik zeker dat ik gezonde vissen in me aquarium heb.
Dat ben ik met je eens, en een goede kweker zal dat ook beslist doen. Met genetische misbaksels is niemand gebaat.

Maar we hadden het over 'ongewenste' vissen, dus vissen die je ooit eens aangeschaft hebt, en dan niet meer wil. In die zin kan je vissen prima vergelijken met een hond, want door ze te kopen verplicht je jezelf ervoor te zorgen (vind ik). Wil of kan je dat niet meer, moet je op zijn minst ervoor zorgen dat ze ergens anders terecht komen, die persoon neemt dan de verplichting van jou over, zeg maar. Dat zou met een hond, cavia kat of konijn niet anders zijn.

Maar dat is mijn mening :)

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben mag.

Bericht door Loraine »

Gezonde vissen doodmaken omdat ze ongewenst zijn zou ik niet doen, maar stel dat ik weer axolotls zou hebben en ik heb een overschot aan guppen dan gaan ze wel bij de axolotls in als levend voer.
Maar ik heb emotioneel niet zo'n band met vissen als dat ik heb met honden/katten/ander knuffelbaar spul.

Gebruikersavatar

peter5
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 nov 2020 06:51

Re: Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben mag.

Bericht door peter5 »

De hele topic gelezen en ik verbaas me eigenlijk een beetje dat ik nergens het alternatief van de winkelier tegenkom, dit is toch meestal de leverancier en deze zou in voorkomende gevallen uitkomst kunnen bieden, alhoewel ik begrijp dat ze in het geval "ik ben er op uitgekeken" zich terughoudend opstellen.

Gebruikersavatar

splintermark77
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mei 2021 21:26
Locatie: Gelderland

Re: Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben mag.

Bericht door splintermark77 »

Ik vind dat je van tevoren goed moet bedenken waar je aan begint als je je met deze hobby bezig wilt houden. Als je van je gezonde vissen af wil moet je daar je best voor doen net zoals je je best hebt gedaan om eraan te beginnen.
Ik vind dat je geen gezonde vissen moet doden.
Ga eens googelen, er zijn tegenwoordig genoeg vissen opvang.

Gebruikersavatar

JoepvanGinneken
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2022 12:18

Re: Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben mag.

Bericht door JoepvanGinneken »

Alweer een jaar geleden dat dit topic eindigde. Toch raak je er niet over uitgepraat. Het is ontzettend moeilijk om te bepalen voor een ander wat hij/zij,X moet doen met zijn vissen. Jouw omstandigheden zijn niet die van een ander. In de handel gaat er al zo ontzettend veel mis dat je misschien beter niet aan deze hobby moet beginnen. Natuurlijk mag je verwachten dat iemand die voor een dier kiest daar ook voor zorgt, maar wat jij daar onder verstaat hoeft niet te gelden voor de ander. Mensen die heel moeilijk doen over het doden van een vis maar even later een kiloknaller halen bij de slager of een smakelijk lekkerbekkie halen bij de visboer ......Ik ben een 95% vegetariër toch weerhoud het me er niet van een niet meer gewilde vis, reden is niet belangrijk, een vis in de diepvries te laten sterven. Als herplaatsing niet binnen een week lukt houd het voor mij op.
Bezint eer gij begint met deze hobby is mijn advies. Ken je verantwoordelijkheid tov de dieren die je in huis haalt. Je hebt ook de verantwoording een zo goed mogelijk leven te bieden aan je beesten. Als dat niet lukt heb je de verantwoording om dat zo goed mogelijk te veranderen, door herplaatsing of euthanasie.

Gebruikersavatar

Josp
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2023 13:00

Re: Euthanasie plegen op vissen die je niet meer wil hebben mag.

Bericht door Josp »

Ik kan mij voorstellen dat zich een situatie voordoet dat je in principe gezonde vissen kwijt wil, je hebt alles al geprobeerd (ik ga naar een aquariumwinkel en vraag of zij mijn vissen willen, vaak willen zij dat wel en verkopen zij de vissen door) en niets lukt maar als het dan echt moet doe het dan wel pijnloos b.v. met sedation van colombo dat is zuivere kruidnagel olie dat doe je volgens de gebruiksaanwijzing in het water dan de vissen er in, die worden verdoofd en als je ze er in laat dan gaan ze pijnloos dood. Lees je goed in als je vissen koopt hoe groot mogen ze worden, passen ze wel bij mijn andere vissen enz. dan voorkom je dit soort zaken.

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”