Gebruik je waterverbetermiddelen?

Gebruik je waterverbetermiddelen

Ja, want....
5
16%
Nee, want...
13
41%
Incidenteel, namelijk...
10
31%
Waterverbeterwatte?
4
13%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Serge »

Het is weer een tijdje geleden, maar hier is er weer één :)

Waterverbetermiddelen zijn wat omstreden. Niet in de zin van dat het schadelijk is voor de vissen of planten, eerder in de zin van dat de werking van dergelijke middeltjes lang niet altijd bewezen is, en zelfs en opgeklopt marketing verhaal is. Gebruiken jullie waterbetermiddelen, en zo ja, waarom? Of zo niet, waarom niet?

p.s.: de bekendste waterverbetermiddelen zijn Aquasafe of Sera Aqutan. Ik heb het dus niet over chemische filtering dmv turf, eikenbladextract of actieve kool, da's een heel ander beestje :)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Kevin »

Ik zal het spits afbijten.

Ik gebruik Aqua-safe van Tetra alleen bij nieuw opstart, extreme stress situaties in de bak en tijdens het transport van vissen. Bij het verversen gerbuik ik het nooit, dit geeft volgens mij weinig meer waarde aan gezien ons leiding water redelijk zuiver genoeg is om een verversing zonder te doen.

Het feit dat ik het gebruik in stress situaties heeft te maken met vitamine B, dit zit in ieder geval in Aquasafe en heeft een relaxerende werking voor de vissen waardoor de kans op bijv. witte stip aanzienlijk afneemt.

Bij het nieuw opstarten van een bak of na het schoonmaken van een van de kweekbakken gebruik ik altijd wel Aquasafe. Er gaat dan zo'n grote plons vers leiding water in en kort daarop weer jonge vissen, daarom probeer ik er alles aan te doen om het water zo snel mogelijk zo goed mogelijk te krijgen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

jarko
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 dec 2007 21:18
Locatie: bunschoten

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door jarko »

ik gebruik niks
en ik heb er ook nooit problemen mee gehad

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Rico »

Ik heb 1 keer AquaSafe gebruikt en dat was toen ik mijn bak voor de eerste keer gevuld heb met water.
Als ik mijn nieuwe bak ga vullen voor de eerste keer zal ik het spul waarschijnlijk weer gebruiken.
Of ik het naderhand weer ga gebruiken bij water verversingen weet ik niet.
gr, Rico

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Kevin »

Wat mij betreft wel hoor, als er chloor in het leiding water zou zitten klopt er iets niet. Andere metalen zoals lood en koper horen al helemaal niet in het leiding water thuis.

Hier staat ook nog het een en ander.

viewtopic.php?f=53&t=773&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Kevin »

Als je het op die manier wil doen, prima hoor ik zou dan 30% uit je oude bak halen. Je sponzen in de nieuwe filter, of de drab die onder in je filter ligt bij de nieuwe terugleggen op de bodem.

Na een dag of 3 a 4 zou je dan al een stuk of 3 vissen uitkunnen zetten, die brengen de rest de opgang. Dan na een dag of 4 kun je de volgende paar vissen uitzetten, ik heb op die manier nog nooit enig last gehad van nitriet of amoniac verhoging in mijn bakken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Rob Bosman »

Waterverbeteraars zijn met de kwaliteit van ons water en waternet overbodig geworden.

Het enigste wat ik gebruik bij het opstarten zijn bacties zoals nitrovec, meer dan dat heb je echt niet nodig.

Grt Rob

Gebruikersavatar

Coby

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Coby »

Hier kun je de waterwaardes opvragen bij Brabant Water. :D

Gebruikersavatar

richard19j
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 dec 2007 07:49

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door richard19j »

Gebruik tegenwoordig alleen nog maar plantenvoeding.

Had in mijn vorige aquarium van 70 liter altijd alle middeltjes van Dennerle een flesje of 10 en nog wat ijzer pilletjes.
ongeveer 80 euro aan middeltjes waar ik 3 maanden mee dee

Nu gebruik ik niks meer in mijn 180 liter aquarium. mijn aquarium ziet er echt niets slechter uit.

ik vind het pure geld verspilling

Gebruikersavatar

bondbelgium

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door bondbelgium »

Ik gebruik die middeltjes ook allemaal niet. Ze werken wel maar mits je planten een beetje op grootte zijn, doen die net hetzelfde werk of beter zelfs!

Bij opstart een beetje meer geduld hebben... en wachten om nieuwe vissen in te doen!

Trouwens bij ons in Knokke-Heist is het leidingwater ook van zeer goede kwaliteit, de laatste keer dat ik gemeten heb was de Ph 7.0. Enkel de waterhardheid was iets te hoog Dh 21 maar dat compenseer ik dan door één derde grondwater (grondput met filter) te gebruiken.

Vissen zien er goed uit, op volle kleurenpracht en zo levendig als maar kan! (kijk maar eens naar filmpje die ik in andere rubriek poste...) 8)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Serge »

jari4now schreef:Kan alleen Ph vinden de rest van de waardes komen me niet bekend voor, maar Ph is 8,04 vrij hoog geloof ik, dus toch iets toevoegen????
Waterverbeteraars veranderen niets aan de Ph waarde, dat zal je dus op een andere manier moeten oplossen, bv. door te filteren over turf, osmosewater gebruiken, veel kienhout in de bak, zoiets :)

Gebruikersavatar

tanganyika rules!
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mei 2008 18:12

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door tanganyika rules! »

ik heb voor incidenteel gekozen,alleen heb ik geen idee wat dat is.
ik doe het soms er wel bij ja maar vaak ook niet want mijn kraanwater heeft een goede ph waarde enz. voor mijn tanganyika's.

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door inadepina »

niet, wist niet eens dat het bestond. tot ik mijn nieuwe quarium wilde bestellen en vertelde zo 3 weken indraaien en dan beginnen. ik dacht dat hij ontpofte :shock: da's techniek van 30 jaar geleden, water rijpt niet, bacterien komen er niet inwaaien etc. euh ik neem het water uit mijn oude aquarium en het filter en.....
flauwekul volgens hem, druppeltje zus en zo en de volgende dag de vissen erin.
en ja hij verkocht het. pfff en de toon waarop dat ging...... :roll:

dus ik volg met belangstelling deze poll. (aquarium heb ik daar niet besteld, vond de verkoop techniek een beetje agressief)
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Kees »

Ik gebruik het dus wel, althans als planten voedingen en EasyLife VFM hieronder vallen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Gast

Re: Gebruik je waterverbetermiddelen?

Bericht door Gast »

Heel af en toe een dopje Easy-Life VFM als ik een kweekbakje opstart met oud aquawater. Doe ik het zonder begint het al snel te stinken naar natte hond.

Met bijvullen en verversen gebruik ik het niet meer. Er zit hier geen chloor in het drinkwater en alle waardes liggen toch al precies waar ik ze hebben wil..

VFM gebruik ik dan wel weer met het opstarten van een bak. Het water wordt er wel een stuk helderder van als de mist van dat goedje weg getrokken is ;)

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”