Er moet een verbod op wildvang komen

Moet wildvang verboden worden?

Ja
7
12%
Nee
14
24%
Alleen voor bedreigde soorten
37
64%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Serge »

mandyrademaker schreef:en geloven we in het feit dat een vis een geheugen heeft van 3 seconden?
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, maar ik geloof er geen snars van. "Bewijs": als ik met een netje in mijn bak ga zwemmen de jonge visjes er zo in (die hebben immers nog nooit een netje gezien), en de vissen die al wel eens zo'n groen ding van dichtbij hebben gezien verstoppen zich. En hoe zit het met voeren? In mijn nieuwe bak hadden ze na drie dagen al door wat er ging gebeuren als ik de klep opendeed. Is dat geheugen, of conditionering? En is dat hetzelfde, of iets totaal anders? Is wel een andere discussie, en misschien wat hoogdravend, maar goed. Ik praat maar raak ;)

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Rob Bosman »

Voor mij is dit een lastige discussie om dat wildvang me core business wordt. Dus scheppen met die handel :oops: :oops:

Gekheid kijk maar naar me eerder posting.

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door mandyrademaker »

Ja, ik snap best dat er veel lijnen van moeten 'eten' maar ik heb er moeite mee, maar dan niet zo veel dat ik weer met een kruis op m'n hoofd ga lopen omdat m'n gaarnaal wildvang blijkt te zijn, hoewel ik dat, als ik het geweten had misschien niet had gedaan. Hetzelfde heb ik met vlees eten; 3x p.w. een vega burgertje en 2x pw. naar de slagerij. Alsof ik daarmee zielige slachtpartijen voorkom of vis eten van de 'verantwoorde' lijst, alsof het die vis kan schelen dat íe bijna uitsterft of nog wel gemist kan worden!!!!!!! Verder heb ik een boekje van Dick Au (let op de naam, ha ha :lol: :lol: ) waarin de enorme Aziatische kwekerijen afgebeeld staan. Het vervoer van deze vissen zal ook niet altijd over rozen gaan denk ik. Maar toch..... De tijger in Artis heeft zo'n trieste blik in z'n ogen, nooit zal hij op volle snelheid een stukkie rennen, nooit kan hij zich terugtrekken naar daar waar hij niet gezien kan worden. Maar dit is misschien wat te hoogdravend omdat wij, in onze kleine plasjes water, ten alle tijden blijven proberen het de dieren zo veel mogelijk naar de zin te maken........ voor ons plezier !!! Misschien tijd voor een nieuwe hamvraag; zou je een vis in je eigen bak willen zijn?????????? :vis: :vis: :vis: :vis:

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Rob Bosman »

Ik snap je wel, alleen als we zo gaan redeneren dan zou dus eigenlijk geen huisdieren moeten houden.

Een hond hoort in een roedel te leven.
parkietjes niet in een kooitje
Koneintjes, cavia's en alle andere knaagdieren.
Een graaot gedeelte vanonze aquarium vissen zijn wildvang, zalmpjes, kardinalen, L-nummers en ga zo maar door.

En of ik een vis wil zijn in mijn eigenbak?!? Jahoor heb 1 vis op ongeveer 200 liter water, krijgen 4 keer per dag zeer gevarieerd voor en vers water en kennen geen stress.

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door mandyrademaker »

JA, point taken, ik ben liever een vis in jouw bak (maar dan alleen die van jou of vergelijkbare grootte) dan een konijn in een houten hokkie of de kanarie van tante Mien! Toch blijf ik twijfels houden over wildvang, sorry : :? :| .........

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Kees »

Wat Rob al aangeeft, gaan we het helemaal verbieden, hebben we, buiten een vlieg die binnenkomt waaien, geen huisdieren meer.
Maar het mag niet de populatie in de natuur bedreigen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Gast

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Gast »

Met het verbieden van wildvang verbied je ook de pracht die je in huis haalt en alleen op nakweek van nakweek van.... met alle gebreken van dien aangewezen bent. En dan blijft er weinig over waar het in deze hobby dus om gaat.
Een stukje natuur in huis dat je naar je beste weten en kunnen onderhoudt.

Een visje dat niet zo in de natuur voorkomt is voor mij niets meer dan een swarovski beeldje voor een ander is. En ik heb geen vitrine kast, al lijkt het er wel op met al dat glas.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Rob Bosman »

Idd niets aan toe te voegen

Gebruikersavatar

yvon

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door yvon »

Ik heb ook voor de laatste gestemd.
En inderdaad, als we alle dieren hun eigen habitat willen geven kunnen we geen enkel huisdier meer houden.
Wie kan nu eigenlijk weten of een vis gelukkiger is in de ene omgeving dan in de andere omgeving :?: :!:
Helaas kunnen dieren ons dat niet vertellen, dus daar zullen we nooit achter komen.
Ik heb wel zoiets van 'de dieren die bedreigd zijn moeten gewoon met rust gelaten worden', als ze die maar door blijven vangen houdt het snel op en zullen we nergens meer van die dieren kunnen genieten, niet in het wild en niet in ons huis.
En dat geld eigenlijk voor alle diersoorten, niet alleen voor vissen.
Dus wildvang oke, maar alleen de soorten die niet bedreigd zijn.

Al moet ik zeggen dat ik ook baal als een stekker als ik zie dat iemand een vis van een groot formaat in een kleine bak heeft zitten of vissen bij elkaar die absoluut niet bij elkaar kunnen, of dat nu wildvang is of niet, doet er niet toe.
Maar dat is denk ik weer een andere discussie, 'Wat te doen aan mensen die niet luisteren willen waardoor de vis de dupe ervan word !'
En 'wat te doen aan de dierenwinkels die foute info geven waar de vissen de dupe van worden en ook de vissen liefhebbers'.

Gebruikersavatar

Aulonocara Maulana
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2008 20:53

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Aulonocara Maulana »

Ik ben niet tegen wildvang en ik kan daar een aantal opmerkingen over maken:
- De natuur is zelf ook zwaar verkwistend en eigenlijk slechts gebaseerd op overlevings-mechanismen; uitsterven is in het perspectief van de evolutie eigenlijk aan de orde van de dag en op zich niet iets dramatisch.
- In veel economisch zwakke (zoniet ontwikkelings-) landen, levert het vangen van tropische vissen een welkome bron van inkomsten voor de inheemse bevolking op.
- De aarde gaat eerder kapot door al die verwende westerlingen die zonodig in (zwaar vervuilende) auto's moeten rondrijden dan door een paar visjes die gevangen worden om een handvol aquarium-liefhebbers tegemoet te komen.
- Je kunt je beter druk maken over de bio-industrie (en dan vooral over de miljoenen kippen en varkens in Nederland die geen soort van leven hebben) dan om die paar aquarium-visjes die doorgaans goed verzorgd worden.
- Nakweken, nakweken en nog eens nakweken verbetert de soort bepaald niet; er is wildvang nodig om de soorten in de aquaria bij tijd en wijle weer 'op te waarderen'.

Ik heb gezegd!
:)
Laatst gewijzigd door Aulonocara Maulana op 25 jun 2008 01:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Iets wat nergens op lijkt,
is ècht

(Jules Deelder)

Gebruikersavatar

Aulonocara Maulana
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2008 20:53

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Aulonocara Maulana »

yvon schreef:...
En 'wat te doen aan de dierenwinkels die foute info geven waar de vissen de dupe van worden en ook de vissen liefhebbers'.
Helemaal mee eens... dáár moet eens wat aan gebeuren!

Is er niet een of ander afdeling van de dierenbescherming die zich daarmee bezighoudt en/of daar enige controle op uitoefent?
Iets wat nergens op lijkt,
is ècht

(Jules Deelder)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Kevin »

Dat kan je altijd melden bij de dieren bescherming, als de aard van de melding dusdanig is zullen ze zeker gaan kijken maar dan praat je echt over mishandeling. Geloof niet dat ze slechte verkopers gaan aanpakken want dan zijn ze nog wel even bezig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Fabian »

Op deze manier wil ik dit onderwerp weer een beetje onder de aandacht brengen. Hoe kijken jullie als (nieuwe) leden nu tegen dit onderwerp aan?
Serge schreef:Een heikel onderwerp, en iedereen heeft er wel een mening over. Hoe denken we over wildvang? Even voor de duidelijkheid: Wildvang zijn vissen die in het wild gevangen worden (duh!), speciaal voor de aquaristiek.

Veel populaire aquariumvissen zijn wildvang, bijvoorbeeld Kardinaaltjes. Soms omdat ze in enorme aantallen zo op te scheppen zijn, soms omdat ze moeilijk te kweken zijn in gevangenschap. In het geval van de Kardinaal een combinatie van alletwee, hoewel er intussen wel geluiden opgaan dat het intussen door de massale vangst wel eens een bedreigde soort zou kunnen zijn.

Wat vinden jullie? Zou wildvang in het algemeen verboden moeten worden en moeten we het doen met wat we nu hebben, of moet het wel toegestaan worden omdat de aantallen die voor de aquaristiek gevangen worden relatief klein zijn? Niemand zal het antwoord op die laatste vraag weten, ik ook niet, maar in het geval van de kardinaal kan ik wel zeggen dat dat geen consumptievis is :D
Om nog een indruk te krijgen hoe de vangst er aan toe gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=ilnitMs1LRk

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Bertus »

Ook ik heb voor de laatste optie gekozen, wildvang is prima onder de voorwaarden dat ze niet alles leeg vissen en ze op verantwoorde wijze verpakken/vervoeren.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Er moet een verbod op wildvang komen

Bericht door Loraine »

Ik zal niet bewust wildvang kopen, vissen die vaak als wildvang bij een lfs zitten maar prima te kweken blijken in gevangenschap zal ik daarom niet gaan houden of bij een kweker vandaan halen al heb je dan natuurlijk geen garantie dat die er geen wildvang tussen heeft om de bloedlijnen een boost te geven natuurlijk.
Laatst kreeg ik van een lfs te horen wie de leverancier is en toen ik op de site daarvan ging kijken schrok ik een beetje van de hoeveelheid wildvang die er aangeboden wordt.
Voor mijzelf worden het wsl om die reden ook gewoon vissen die een kweekvariant zijn of bij een kweker/hobbyist vandaan komen.

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”