Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Erick »

Ook jij praat geen poep Stefan :mrgreen:
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door stylz »

het is natuurlijk wel zo als je het hebt over een bak van 2 meter dat daar vrij automatisch 50 x 50 minimaal bij wordt gedacht.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Linda »

Je zou natuurlijk ook zelf kunnen nagaan of je een vis (bv een discus) blij maakt met een kleinere bak. Het is een flinke vis die graag in een school leeft. In een meterbak kunnen ze net hun staartje keren met z'n allen, er is dan nauwelijks ruimte om hun natuurlijke gedrag te vertonen. Mij lijkt dat zonde. Je koopt een vis omdat je hem mooi vindt maar toch zeker ook voor het gedrag. En wat als een vis wordt nagejaagd door een andere en hij kan niet ontkomen omdat er gewoon te weinig ruimte in de bak is..? Gevolg: stress en uiteindelijk een dode vis..Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Natuurlijk moet je ook schuilplekken hebben maar de grootte van de bak speelt ook echt wel mee. Wat dacht je van halfsnavelbekjes die nog wel eens achter elkaar aanjagen? Hou je die te klein heb je kans dat ze tegen de ruit aanklappen en hun onderkaakje afbreken. Tuurlijk kan dit ook gebeuren in een grotere bak, maar de kans daarop is wel kleiner.
Ik ben van mening dat je een vis zo ruim mogelijk moet houden. En als je bak niet voldoet aan de eisen van de vis (die vast niet lukraak door iemand verzonnen zal zijn zodat ze grotere en duurdere bakken kunnen verkopen) dan moet je een ander visje kiezen die je ook mooi vindt, maar wel in jouw formaat bak past. (Dit geld voor mensen in het algemeen niet persoonlijk bedoeld hoor :P )

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door emeraldking »

Even heel kort door de bocht...
Voor wat iedereen hierzo zegt inclusief mijzelf valt wel iets voor te zeggen. Het zal ook altijd wel een eindeloze discussie blijven. Laten we daar realistisch in zijn. Een ieder heeft daar zijn/haar standpunt in.
Doch gekeken naar de kern van de opmerking van Erick, heeft Erick wel gelijk. En dan niet verdedigen dat de vissen in een gesloten biotoop zitten. De kern is met het oog op de troep die in het natuurwater zit, gaat het bestaan van een vispopulatie blijkbaar toch door... En als je daar naar kijkt, kan ik de opmerking van Erick absoluut begrijpen.

En nu jongens en meisjes, group hug! :k:
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Linda »

En nu jongens en meisjes, group hug! :k:
:mrgreen: :proost:

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Erick »

Catfish ik ben het wel met jouw eens. In eerste instantie wilde ik 3 discusvissen. Toen ik (unaniem) hoorde dat het er minimaal 5 moesten zijn, is dat plan direct richting de prullenbak gegaan. Wat mij is opgevallen dat unanimiteit onder ervaren hobbyisten een zeldzaamheid is. Als beginner weet je af en toe echt niet waar je goed aan doet. Ikzelf heb de afgelopen maand €150 aan spullen weggegooid, aanbevolen door experts, die meer kwaad dan goed deden. Sinds dien volg ik alleen nog adviezen op waar of uniformiteit over bestaat of ikzelf er de logica van inziet. .
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Linda »

Erick, ik ben blij dat je het ook zo ziet :)
Er wordt hier en daar inderdaad van alles rond geadviseerd... Zo heb ik in het begin ook wel fouten gemaakt en dingen aangeschaft die je 2x gebruikt en vervolgens in de prullenbak kan mikken..Ik probeer zelf eigenlijk alleen advies te geven als ik het zeker weet en anders is er altijd wel iemand die me verbeterd :P
Als ik het niet zeker weet houd ik liever mijn mond en laat ik het aan de experts op dat gebied over.
Of ik doe heel voorzichtig eens een suggestie :mrgreen:
Zoals King al aangaf kun je ook veel verschillende ervaringen te horen krijgen en die allemaal waar zijn, maar die helemaal niet hoeven te slaan op jouw situatie..
Uiteindelijk moet je het zelf een keer ervaren hebben om ervaringen op te doen :)

Gebruikersavatar

Erick
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 nov 2014 09:48
Locatie: Dordrecht

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Erick »

Cat er groeit iets moois tussen ons :P
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Linda »

Erick schreef:Cat er groeit iets moois tussen ons :P
Lol :mrgreen:

Gebruikersavatar

discusblu
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2014 01:03

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door discusblu »

Zelf denk dat als je een vis op een beurs koopt die al een hele dag in een zakje zit niet erg slim en als echt dieren vriend vind ik dat het verboden moet worden.
Mensen paken zoon zakje op liggen hem terug onverhoopt valt zoon zakje en het visje is de hele beurs mega gestrest.
Ik hoop dat ook echt dat er nooit meer op een beurs zulke activiteiten mogen plaats vinden.
Het is in mijn ogen echt dieren mishandeling.

Terwijl er wel bedrijven zijn die alles goed voor elkaar hebben bij aquavaria zetten ze de stellingen een week van te voren neer dus genoeg tijd om goed water te creëren en bij een beurs als vivarium waar ze je daar niet de tijd voor geven omdat alles te kort dag is gewoon geev vissen verkopen maar hou het daar lekker bij planten deco en reptielen ofzo.
Het belangrijkste is dat er geen vissen lijden onder het gewin van geld ik denk echt dat vissen in een zakje op de beurs een hell voor de dieren is terwijl we allemaal weten dat het ook gewoon op een goeie manier kan maar dan moet er wel gewerkt worden.
Het zou denk ik ook al erg sterk zijn als beurs organisaties zelf de regelgeving aanpassen zonder dat het door de overheid verboden word dat zijn tenslotte tog ook liefhebbers?

Iedereen nog een best kerstfeest en Gelukkig nieuwjaar

Gebruikersavatar

Jolanda
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015 22:57
Locatie: Beverwijk

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door Jolanda »

Kevin schreef:Het feit dat in Nederland de beurzen vaak maar 1 of 2 dagen zijn zal ook meetellen, wat ik van Duitsland heb begrepen is dat een beurs daar ene week duurt.
Nog even een reactie van mijn kant,

In Duitsland zijn de regels over de verkoop van vissen nog strenger dan hier. De regelgeving is sinds vorig jaar hier aangepast ( wat ook verder gaat, hoop ik) aangepast maar verkoop in zakken Is in NL nog toegestaan. In Duitsland absoluut niet. Zelfs met keuringen komt er een dierenarts bij kijken of keurmeesters die toezicht houden. Zo weet ik met de show die onze zustervereniging hield, dat alles afgedekt moet als er bakjes op tafel staan, die voor de show gekeurd worden. Met niet de juiste papieren mag je ook geen vis verkopen, daar moet een dierenarts nog eens naast toestemming geven tot verkoop. Al met al veel strenger als hier. En ja sommige beurzen zijn soms een week, maar ook 3 dagen zoals bij ons, gezamelijk met Koi. De beurzen in Duitsland zijn in sommige plaatsen opgeheven maar een bekende voor mij Is bv in Hannover, waar daarnaast nog tuin en bloem, auto enz beurs is. Ook huisdieren.



discusblu schreef: Terwijl er wel bedrijven zijn die alles goed voor elkaar hebben bij aquavaria zetten ze de stellingen een week van te voren neer dus genoeg tijd om goed water te creëren en bij een beurs als vivarium waar ze je daar niet de tijd voor geven omdat alles te kort dag is gewoon geen vissen verkopen maar hou het daar lekker bij planten deco en reptielen of zo.
Het belangrijkste is dat er geen vissen lijden onder het gewin van geld. Ik denk echt dat vissen in een zakje op de beurs een hel voor de dieren is terwijl we allemaal weten dat het ook gewoon op een goeie manier kan maar dan moet er wel gewerkt worden.
Het zou denk ik ook al erg sterk zijn als beurs organisaties zelf de regelgeving aanpassen zonder dat het door de overheid verboden word dat zijn tenslotte toch ook liefhebbers?
In Duitsland zetten de bedrijven merendeel hun vissen van te voren in hun bakken. Je ziet dan toch op zo'n beurs dat veel vissen volop in kleur zijn. Ook ondanks dat wij 3 dagen show hebben, worden de visjes van te voren in warm water gewend, en na verloop van tijd los gelaten. Een dag de tijd krijgen om te wennen, want ja, zodra dit niet gebeurd hoef je ook geen wedstrijden meer te organiseren.
Op een beurs als Vivarium Is er zeker de tijd om je vissen van te voren te laten wennen in een bak, het water Is ook al ge-aged en staat klaar om gebruikt te worden. Wij bouwen in ieder geval vrijdag netjes op en ook het water wordt dan verwarmd voor de vissen.
Dit heeft wel te maken met dat Vivarium maar 2 dagen duurt.

Wat betreft die kleine potjes voor betta's, Stja, dat zie je veel in aquazaken. Wij vervoeren onze betta's in speciale vervoerspotjes, zodat ze geen lekke zakjes hebben en goed lucht kunnen halen, want ook dat Is iets wat ik een dier niet aan wil doen, stikken in een zakje met niet genoeg lucht. Het Is voor sommige mensen zielig maar op deze manier Is het voor mij het veiligst. Ook de kleine zakjes waar ze in gestopt worden, tijdens verkoop gaat om het feit dat er genoeg lucht in zit, ze kunnen dan heel lang aan, als er maar genoeg lucht in zit. Dan kunnen ze het best 3 dagen volhouden, dus vervoer voor een uurtje dan helemaal. Door ze donker in te pakken reduceer je de stress, ik weet wel dat als ik mijn potjes uit de box haal en mannen zien elkaar, dat ze ook meteen reageren.

Regelgeving Is goed, maar daarin kan NL nog wat leren van Duitsland. En ik geloof ook wel dat ze de regels gelijk gaan trekken.
Bettaholic in hart en nieren!

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Bericht door emeraldking »

Ik zit op één lijn met Jolanda... :lol:
Afgezien van het feit dat ik haar ken; ben ook ik op de hoogte van de regelgevingen. En durf dan ook te stellen dat wat Jolanda hier stelde gewoon op gaat.

Ik zie idd genoeg andere standhouders die het minder nauw nemen en meer de commercie zien als dat ze de werkelijke aquariaan laten zien die ze voor moeten stellen. Ondanks dat ikzelf ook op beurzen en aanverwante gelegenheden sta, stel ik als eerste op als zijnde een aquariaan. Commercie is er uiteraard wel doch dat valt te rechtvaardigen omdat zo'n stand mij ook geld kost en wat er verder nog zoal aan hangt. Doch ik zal ten allen tijde de aquariaan in mij op nummer 1 zetten voor mijzelf en zekers naar de klant toe. Ik durf hier ook wel te stellen dat ik wel eens een klant weiger wat te verkopen omdat ze dan de mond open doen en er komt zo'n onzin uit dat ik het m'n vissen niet wil aandoen om ze bij zo'n persoon een onderkomen te laten vinden.

De duur van de beurzen in Duitsland verschillen echt van 1 tot een paar dagen aan toe. Eigenlijk zoals Jolanda dat reeds stelde. Het is dus niet altijd een week!

Ik kan ook stellen dat het Vivarium zelf correcte regels stelt aan de behuizing van de levende have (dus ook wat vissen aangaan) aan de standhouders. Zo wordt er zelfs gesteld om het oppakken van de dieren tot een minimum te beperken. Uiteraard blijkt dat in de praktijk wel anders. Als een zak met vissen dus de hele dag op tafel ligt dan beslaat de bovenkant met het verstrijken van de dag en kun je de vissen niet goed zien. Dus logisch gevolg dat zo'n zak wordt opgepakt waarbij (bij frequente handeling) de stressfactor idd om de hoek komt kijken.

Ikzelf hou ze in potten met gerijpt water uit de bakken waar ze vandaan komen. Bij een meerdaags evenement neem ik wat niet verkocht is geworden mee naar huis om zowel de vissen als het water te verversen. Mocht ik op lokatie een paar dagen verblijven gaat er zelfs een groot vat mee met gerijpt water om dan op lokatie na sluitingstijd van het evenement de potten van vers gerijpt water te voorzien.

Het houden van vissen in potten is diervriendelijker omdat bij het oppakken het water weinig tot niet klotst. Waardoor de stressfactor nihil te noemen valt. En de potten zijn bij mij altijd voorzien van een zuurstofplantje. Ik hier altijd nog positief commentaar op gehad\ van zowel klant als een organisatie. Natuurlijk zijn er altijd wel wat mensen die in eerste instantie stellen dat juist dat dieronvriendelijk is. Doch ik neem me altijd wel even de gelegenheid om dan uitleg te geven waarom ik ze zo presenteer. En dan moet ik eerlijk stellen dat diegenen tot nu toe nog allemaal zijn bijgedraaid en alsnog de complimenten gaven dat ik dan voor deze presentatie heb gekozen.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”