Het te koop aanbieden van vissen op een beurs

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Rob Bosman »

Ik vindt jou persoonlijk niet hypocriet, ik vindt mensen hypocriet die thuis een aquarium hebben en de verkoop van dieren op beursen veroordelen.

Voorbeeld er komt in het wild gevangen partij van 1000 jonge kardinalen binnen daar overleven meestel 20 % er niet van dan komt pietje die komt er 10 halen vervolgens jantje 50 hoe denk jij dat de laatste kardinaal zich voelt. en al die jong doe mee gesleept worden naar de lfs en op de ruiten staan te bonken. Maar om even jouw woorden te gebruiken thuis en bij de LFS is het niet diert onvriendelijk. Denk daar is over na

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Patman »

ik geloof dat de standpunten wel duidelijk zijn zo...

Beide methoden hebben voors en tegens. Het feit dat er op gerenommeerde beurzen toch verplicht wordt om gebruik te maken van zakjes komt ergens vandaan. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is deze discussie op diverse platforms gevoerd, en is deze conclusie getrokken. Ook al oogt het dieronvriendelijk, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de handelaren 's avonds graag zakken met dode vissen meenemen. De manier waarop de beurzen hun regelement hebben opgesteld toont al aan dat de stress tot een minimum beperkt moet en zal worden.

Het mooiste is als handelaren op bestelling vissen meenemen.. maar ja, je weet hoe het in het echt werkt..

Ik denk dat de manier waarop Rob zijn visjes wil tentoonstellen ook een goede vorm is.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Rob Bosman »

Als je goed leest Pat en dan bedoel ik de reglementen dan lees je dat het aanbieden in zakjes aan strenge eisen is je moet als handelaar aan aardig wat voorwaarden voldoen en ik hoop oprecht dat daar ook toezicht op is. Lees jij ergens in de reglementen wat de voorwaarden zijn voor het aanbieden van vissen in aquariums NEE waarom niet omdat het slechter is nee want dan zouden ze het verbieden. Dus voor aanbieden van vissen in zakken zijn allerlei regels voor en het aanbieden in bakken niet.

In de discus wereld is het dus ook geen gewoonte om vissen in zakken aan te bieden op beursen, juist deze groep is zich terdege ervan bewust wat goed is voor hun dieren wil niet zeggen dat het niet gebeurd maar dat zijn zeker geen echte discus handelaren op de vivarium van dit jaar was er ook 1 handelaar die er een paar discussen tussen had zitten in een zakje jammer dat ik het zelf niet heb gezien anders was het daar oorlog geweest.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Herman »

Het is moeilijk om in dit soort discussie's ook een mening te geven.
Toch denk ik, dat een winkel, of een aanbieder op een beurs, of eigenlijk iedereen altijd wel het beste voor heeft met zijn beestjes.
De een als liefhebber en de ander als zaakvoerder
Als dat niet zo zou zijn, dan bestaat die winkel, een beursaanbieder, of zelfs ook een echte liefhebber niet lang.
Kunde zal aanwezig moeten zijn bij al die voornoemde mensen, wil men goed met dieren om gaan.
Want neem van mij aan, dat de meeste onkunde altijd nog komt van de eindgebruiker, die gewone thuisliefhebber.
Want anders verkocht de handel geen enkele vis of plant meer als die eindgebruiker kundig zou zijn.
Dus mijn credo is, zorg dat men zelf zijn eigen zaakjes op orde heeft, en laat de rest over aan de andere voornoemde kundigen.
Laatst gewijzigd door Herman op 14 aug 2008 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

yvon

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door yvon »

Ik wil toch nog even wat kwijt.
Ik veroordeel je absoluut niet rob, al weet je dat denk ik ook wel.
Ook veroordeel ik de beurzen niet, zoals ik al typte, zie ik wel dode vissen en vissen die aan het creperen zijn in veel dierenwinkels maar niet op een beurs.
Er was een discussie over zakjes en bakken, dan geeft ieder wel zo zijn of haar mening, de mijne is dan dat alles z'n voor en nadelen heeft en dat de vissen in zowel zakjes en bakken stress zullen hebben, maar ze worden toch beter verzorgd dan in de dierenwinkel.
En inderdaad als ze ingevoerd worden zullen ze nog veel meer stress hebben.
Ikzelf ga in ieder geval liever naar een beurs dan naar een winkel, ik word echt naar van hoe de meeste winkels met levende have omgaan.
We zijn ook al uit meerdere winkels boos en met niet zulke vriendelijke woorden naar de mensen in die winkel weggelopen.

Hoe dat ook zullen we er wel achter komen hoe het allemaal gaat lopen op de beurs met de bakken en de zakken, misschien word je wel een trendzetter en gaat het zo goed met het aanbieden van de vissen in bakken op een beurs dat de zakjes onderhand verdwenen zijn, wie zal het zeggen.
Ik hoop van jullie een verslag te krijgen van de beurs en alles er omheen aangezien ik zelf vanwege privé omstandigheden niet erbij kan zijn, iets wat ik heel jammer vind.
Dus ik hoop dat ik jullie een andere keer ergens kan ontmoeten zodat we elkaar eens in het echt kunnen zien.

Nog even dit.
Dat je hart voor de dieren hebt is wel duidelijk rob, je bent er ook heel duidelijk in als iemand vissen op een verkeerde manier houd en dat word niet altijd gewaardeerd door de persoon in kwestie maar wel door de echte dierenliefhebbers ;)

Dat meningen verschillend zijn, tsjaaa dat is met alles zo.
Ik denk ook niet dat nu iemand zich aangevallen hoeft te voelen, ieder heeft het recht op zijn of haar eigen mening en als die meningen verschillen wil een discussie nog wel eens een beetje oplopen, maar dat wil niet zeggen dat we de persoon waarmee we aan het discussiëren zijn niet mogen of ergens voor veroordelen.

En nu ga ik nog even in het aquataria welterusten zeggen en dan proberen een poosje te slapen.

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door inadepina »

citaat yvon:

Dat meningen verschillend zijn, tsjaaa dat is met alles zo.
Ik denk ook niet dat nu iemand zich aangevallen hoeft te voelen, ieder heeft het recht op zijn of haar eigen mening en als die meningen verschillen wil een discussie nog wel eens een beetje oplopen, maar dat wil niet zeggen dat we de persoon waarmee we aan het discussiëren zijn niet mogen of ergens voor veroordelen.


mooi samengevat, ik heb hier niks aan toe te voegen.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Biancab »

inadepina schreef:ja dat las ik, maar Rob heeft geen guppen of garnalen toch?
die neem ik mee ..de guppen dan...die komen ook in 1 van rob zijn bakjes...en mijn jonge meervalletjes hebben een plekje daar...
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Patman »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Als je goed leest Pat en dan bedoel ik de reglementen dan lees je dat het aanbieden in zakjes aan strenge eisen is je moet als handelaar aan aardig wat voorwaarden voldoen en ik hoop oprecht dat daar ook toezicht op is. Lees jij ergens in de reglementen wat de voorwaarden zijn voor het aanbieden van vissen in aquariums NEE waarom niet omdat het slechter is nee want dan zouden ze het verbieden. Dus voor aanbieden van vissen in zakken zijn allerlei regels voor en het aanbieden in bakken niet.

In de discus wereld is het dus ook geen gewoonte om vissen in zakken aan te bieden op beursen, juist deze groep is zich terdege ervan bewust wat goed is voor hun dieren wil niet zeggen dat het niet gebeurd maar dat zijn zeker geen echte discus handelaren op de vivarium van dit jaar was er ook 1 handelaar die er een paar discussen tussen had zitten in een zakje jammer dat ik het zelf niet heb gezien anders was het daar oorlog geweest.
Ik geloof dat het bij enkele beurzen niet toegestaan is om vis in aquaria aan te bieden.. maar daar zet ik geen geld op hoor...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Rob Bosman »

De enigste beurs waar ik het tot nu toe gezien heb dat er vis in zakjes werdt aan geboden was op de VVV beurs van afgelopen jaar, verder heb ik alleen nog maar bakken gezien. Nu moet ik erbj zeggen dat ik eigenlijk alleen op beursen kom waar Discussen aangeboden worden.

Denk dat Bianca daar wat meer over kan zeggen die heeft als ex handelaar natuurlijk een hoop beursen gezien.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Biancab »

tot nu toe ben ik nog geen 1 beurs tegen gekomen zonder vis..maar dan wel allemaal in bakjes..
ergens waar ik geweest was had er zakjes vis leggen..de bewaking/inspectiedienst die er toen rond liep ..sneed de zakken open en gooide ze leeg in een emmer.
verder heb ik er echt geen idee van.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

yvon

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door yvon »

De enige beurs waar ik geweest ben was die van de NBAT in veenendaal 30 maart jongsleden, daar werden alle vissen in zakken aangeboden, meervallen, killivissen, corydoras, guppen, kuhli's etc., echter maanvissen, discussen en andere vissen die zo hoog van formaat zijn ben ik er niet tegen gekomen.
De betta's werden er in een klein rond kunststof bakje aangeboden (het formaat van een groot rond bakje met bijvoorbeeld mayonaise of pindasaus erin, wat je bij de patatzaak meekrijgt als je de saus apart wil), dat was iets wat ik niet zo leuk vond om te zien.
In dat soort bakjes alleen dan rechthoekig, werden ook garnaaltjes aangeboden.

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door inadepina »

die potjes met die betta vissen hebben ze ook in de lfs, ben daar nog over in discussie gegaan met de verkoopster.......

bianca ik ben wel heel benieuwd naar jou guppen, wil er eigenlijk ook wel een paar bij.
zal nog eens over nadenken of ik kom, is na jarenlang hondenshows ook eens wat anders , visjes kijken :D
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Kevin »

Anders kom je voor de gezelligheid, is toch een soort van minimeeting ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door inadepina »

op zich heb ik ook best zin om eens te kijken hoe dat gaat. kan altijd mijn beeld bijstellen of bevestigd zien toch?
ga dadelijk voor het eerst weer werken, zal eens kijken hoe ze me ingedeeld hebben in september. óf ze me wel ingedeeld hebben :D
in het echt val ik reuze mee hoor :engel: :lachen:
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Tilburgse Aqua Terra dagen

Bericht door Kevin »

Er is altijd nog wel meer op een beurs dan alleen vis, ik ga vaak meer voor de techniek en nieuwe snufjes.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”