Regenwater opvangen...ja of nee?

Regenwater opvangen..ja of nee?

Ja.. waarom niet...
14
28%
Nee..absoluut niet...
10
20%
Hangt er vanaf waar je woont..i.v.m verontreiniging...
15
30%
Nog nooit aan gedacht of van gehoort...
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Biancab »

Soms hoor je wel eens van aquarianen dat ze regenwater opvangen voor de verversingen van hun bak..

Zou jij dit ook doen??? Graag een toelichting erbij vermelden als je stemt...
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Dante »

nee. wegens vervuiling vanaf daken, zure regen, etc.
en tja je kan hetr ook niet concequent blijven doen, want als het in de zamer 3 weken niet regend heb je geen water meer. of je moet wel een ghele grote ton in je tuintje zetten.

kraanwater hier is wel prima. (ph van ongeveer 6, helaas een kh die zo hard is dat je er een ruit mee in kan gooien, ongeveer 11)

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Herman »

Ja hoor

Zolang ik regenwater in mijn ogen krijg en in mijn mond, er ook nog op straat doorheen kan lopen zonder te smelten zie ik het wel zitten.
Bovendien het regenwater in de vijver, valt tussen de vissen en ook op de tuinplanten, dus zal het allemaal nog wel meevallen.
Regenwater kun je gemakkelijk opvangen met plastic tussen twee waslijnen gespannen, steen in het midden klein gaatje in de plastic.
Emmer eronder en voila voor de visjes perfect water als ze wat zachter water moeten hebben
Laatst gewijzigd door Herman op 20 mei 2008 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Ribstick
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 feb 2008 21:37
Locatie: Asse, België

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Ribstick »

Afhankelijk van waar je woont en van de vereisten van de vissen die je houdt. Zelf gebruik ik ook regenwater voor m'n zuid-Amerikaanse bakken. Voor de Midden-Amerikanen is dit water niet geschikt en gebruik ik leidingwater.

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Dante »

water van de straat daaraantegen... dat mag niet eens meer zomaar de sloot in gespoeld worden de eerste x minuten, in verband met het vele straatvuil dat mee komt. daarom worden HWA rioleringen (HWA= Hemelwaterafvoer) zo gemaakt dat deze de eerste 10 minuten op DWA (DWA= Droogweerafvoer, dus je huiswaterafvoer etc) lozen, en dan pas naar sloten en bekkens mogen stromen.

dus tja, van het dak af of straat af zal ik zeker niet gaan gebruiken.

wanneer je een schoon zijl ophangt wanneer het begint te regenen, zou dit opzich wel kunnen lijkt me. maarja, dan moet je dit de hele tijd in je tuintje hebben hangen. zit je denkik niet op te wachten :P

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Herman »

Dante schreef: wanneer je een schoon zijl ophangt wanneer het begint te regenen, zou dit opzich wel kunnen lijkt me. maarja, dan moet je dit de hele tijd in je tuintje hebben hangen. zit je denkik niet op te wachten :P
Ik hang zo'n zeiltje of plastic simpel evntjes op hoor, en het regent nogal eens hier. Dus misschien kun je het anders soms wel even laten hangen :D

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Dante »

lijkt me veel moeite voor weinig resultaat :P

als ik de kraan aan zet is in 10 a 15 seconden me 10 liter emmer ook vol. dus is een stuk makkelijker bij het verschonen ;)

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Rob Bosman »

Het hangt er idd een beetje vanaf waar je woont, hartje Amsterdam of midden op de Veluwe zit nogal verschil in.
Maar regenwater kan je heel goed opvangen in een ton van bv 200 liter een kleinpotfiltertje eraan hangen met enkel gevuld met kool en een beluchtingseentje erin. Mooier en beter water kan je niet hebben.

Ja rechtstreeks je bak in kiepen moet je niet doen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Biancab »

ik heb buiten een emmer staan waar ik het regenwater in opvang..zo nu en dan gooi ik deze leeg in de bak..
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Rob Bosman »

Biancab schreef:ik heb buiten een emmer staan waar ik het regenwater in opvang..zo nu en dan gooi ik deze leeg in de bak..
Kan zijn dat je daar door die lage waarden hebt in je bak, regenwater is heel zacht.

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Dante »

technisch gezien, zal regenwater een KH van 0 moeten hebben. dit omdat de hardheid word bepaald door het gehalte kalk wat er in het water zit. aangezien kalk niet verdampt zou het dus niet in wolken kunnen zitten :wink: als er wel kalk in regenwater zat, zou alles er een stuk witter uit hebben gezien om ons heen haha

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door jari4now »

Rotterdamse regen is beter om in de tank van je auto te doen ipv je aquarium, dus nee ik heb het nog niet gedaan, maar wil wel eens een emmer buiten zetten en als deze vol is geregent eens testen op de waardes.

Gebruikersavatar

PygoMania
0-200
0-200
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2008 21:36
Locatie: somewhere outhere

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door PygoMania »

Gaat bij thuis niet lukken in/bij dat ouwe flatje van me, geen tuin, geen balkon :( Sterker nog ik denk dat mijn regenton zelfs gejat zou worden, mooi woonhuis voor een junk :lol:

Jan zet je de testresultaten v.h. regenwater op t forum dan?
i'm the Bengel gotta love me!!!

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door jari4now »

zal ik zeker doen dees

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Regenwater opvangen...ja of nee?

Bericht door Kevin »

Ik gebruik geen regenwater, zou het niet durven denk ik. Maar ook omdat mijn vissen (malawi) hard water nodig hebben.

@ jari ik geloof niet dat je met een sera koffer alle gevaarlijke stoffen kan meten die er in kunnen zitten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”