Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Rust of drukte?

Een rustige bak, niet teveel zwemmers
11
31%
Een drukke bak, veel leven in de brouwerij
4
11%
Van alles wat
21
58%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door Serge »

Met druk bedoelde ik inderdaad vissen die wat zwemmen, niet een bak die tot de rand vol zit met vis :D

Maar ik heb ook voor een drukke bak gekozen - ik moet wel wat van het gedrag van een vis kunnen zien. Vandaar ook Malawi cichliden natuurlijk. Maar voor een gezelschapsbak zou ik óók voor een flinke zwemmer kiezen als "hoofdvis", regenbogen ofzo. De term "levend schilderij" hoeft ook weer niet té letterlijk ;)

Gebruikersavatar

yvon

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door yvon »

Ik heb geantwoord 'van alles wat'

Een bak waar verschillende soorten bewoners inzitten vind ik heerlijk om naar te kijken.
Bijvoorbeeld de meterbak waar een stuk of 60+ vuurgarnaaltjes in zitten, 8 corydoras, jonge betta's, een school van 15 chinese danio's (Tanichthys albonubes), ik heb een poosje meerdere scholenvissen in 1 bak gehad, maar moet zeggen dat ik nu toch wel merk dat 1 scholenvis in de bak mooier en relaxter is om naar te kijken.
En vooral in combinatie met de garnalen, de jonge betta's en de 8 corydoras is dat een super gezicht en dan natuurlijk alle slakken, 4 appelslakken en dan alle andere soorten slakken, er is eigenlijk in ieder stukje van de bak wel wat te zien.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden als de betta's volwassen zijn, de mannen worden dan in ieder geval allemaal in aparte bakjes gezet, het is de bedoeling om de dames in de meter te laten zwemmen, als het aantal dat tenminste toelaat.

De andere meter zitten corydoras aeneus in, 6 synodontis ocellifer waar ik ook heeeeel graag naar kijk, een echte ruggenzwemmer (vraag me aub nu niet naar de naam hihihi), 7 aplocheilus lineatus goa wat net snoekjes lijken en die super mooi zijn om te zien, 4 maanvissen en een school van 12 zwarte neons (Hyphessobrycon herbertaxelrodi).
In die bak is het heel anders dan in de andere meter, de vissen hebben meer hun eigen territorium, ik kijk dan toch liever naar de andere meterbak, maar dat is vanwege het territorium gedrag wat de vissen vertonen, ik ben denk ik te week wat dat betreft :blozen:

De garnalenbak vind ik ook super om naar te kijken, de enige vissen die daarbij inzitten zijn een paar guppy's, ik zit graag rustig een poos voor die bak te kijken.

De 80 cm bak is ook heel rustig geworden nu met 6 afrikaanse lichtoogjes ( Aplocheilichthys normani), een flink aantal regenbooggarnalen, 5 dwergknorgoerami's (trichopsis pumila) die echt super zijn en niet alleen om naar te kijken maar ook om ze te horen dat 'prrrrrt' geluidje wat ze maken hoor ik door de hele kamer heen :lol: en 2 corydoras pygmaeus die we nog aan willen vullen tot een school maar de enige die we tot nu toe tegen kwamen waren echt te klein naar m'n zin en al helemaal voor de prijs die erbij stond pffff.
De rust is in die bak teruggekeerd door de zwarte neons te verhuizen naar de meter en de aphyosemion australe gold een eigen bak te geven, de school zwarte neons was teveel bij de rest van de vissen en de grootste man van de lichtoogjes zocht nog wel eens mot met de australe gold man en was zelfs aan het flirten met de australe gold dame.

Dus een bak met veel bewoners vind ik super, maar het moet niet TE worden.
Ik vond ook altijd felgekleurde vissen mooi, nu kan ik vertellen dat ik de australe gold man zelfs TE oranje en fel vind hahaha.
Wat kan een mens toch veranderen en de dingen beter in gaan zien :wink:

Wat betreft de inrichting heeft een bak met veel beplanting al sowieso mijn voorkeur op een bak met maar een paar plantjes, kienhout vind ik ook heel mooi in de bak, vooral als het begroeid is met mos of opgebonden met bv javavaren.

En de rest van de bakken zijn allemaal kweekbakken die ingericht zijn zoals dat het handigst en beste is voor de vissen/garnalen.

Zo en nu stop ik maar eens met typen, het is weer een flink verhaal geworden hihihi

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door Kees »

Heb gekozen voor een rustige bak.
Leven is al druk genoeg.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

PygoMania
0-200
0-200
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2008 21:36
Locatie: somewhere outhere

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door PygoMania »

De gulden middenweg, als ik hyper ben kijk ik wel naar de rustige vissen, en als moe ben neem ik het voorbeeld aan de drukke vissen. Gaan met die banaan!!
De Pygo's zijn meestal relatief rustig op een stoeipartijtje na, maar die guppen die zijn altijd maar druk met 1 ding :shock: fokken en baren....och ja baren kan ik toch niet meer 8)
i'm the Bengel gotta love me!!!

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door Loraine »

Ik hou van een rustige, natuurlijk ingerichte bak maar qua vissen ben ik net een klein kind: bont en druk.
Hoewel ik het ook heel gaaf vind om bijv een schooltje corydorassen erbij te zetten, die zijn weer sober qua kleur en wat meer verstopt maar geven daarmee juist weer tegenwicht aan het bonte en drukke.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door Linda »

Kijk heel erg uit met welke vissen je bij elkaar zet. De meeste rustige vissen zoals goeramis zijn erg op hun rust gesteld en zullen dus drukke zwemmers zoals guppen en platys niet waarderen. Ze kunnen er zelfs gestresst door raken.

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door Loraine »

Voor nu komt er nog niks, ben nog hard aan het sparen. :P
Maar is idd een goede om op te letten en mee te nemen in de overwegingen welk visbestand er komt. :tums:

Gebruikersavatar

Earlybird
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2022 05:09

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door Earlybird »

Als liefhebber van Tanganyika cichliden ga ik uiteraard voor druk. Maar ik zou dit liever wat nuanceren: wat ik versta onder druk is bijvoorbeeld territoriaal gedrag zonder elkaar te beschadigen, paaigedrag van mannen en vrouwen, broedzorg etc kortom vissen die zich dusdanig thuisvoelen dat ze doen wat ze in de natuur ook zouden doen of tenminste datgene wat daar het meest bij in de buurt komt.
Dit vraagt van mij zorgvuldigheid mbt het combineren van soorten (het bestand), de man-vrouw verhouding en de inrichting en onderhoud van het aquarium. Denk daarbij aan voldoende schuilplaatsen, zwemruimte (geen overbevolking) en goede waterwaarden.

Gebruikersavatar

pandabeer
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jan 2022 12:15

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door pandabeer »

ik was best wel aan het twijfelen tussen de eerste en tweede optie, toch heb ik voor de derde gekozen. Te rustig vind ik maar saai, maar te druk is het ook niet. Dat is ook voor de vissen niet leuk. Ik ben dan meer een fan van wel een redelijk groep vissen maar dat het toch rustig blijft

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door karinD »

Ik heb het liefst een rustige bak. Ik hou van een bak met veel planten waar de verschillende soorten vissen gewoon rustig tussendoor zwemmen, zodat je altijd wat te kijken en te zoeken hebt.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

janp
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2022 11:06
Locatie: zuid-limburg

Re: Leven in de brouwerij of rust in de tent?

Bericht door janp »

tja, een beetje lastig, rustig heeft wel mijn (matige) voorkeur maar er moet ook wat te beleven zijn.
Ik heb de bak nu 2 jaar en een beetje spijt van de 5 torpedo-barbelen, ze zwemmen wel rustig ( en statig) maar ze zijn heel erg schrikachtig : als je langsloopt schieten ze als een torpedo alle kanten op.
Als ik wat in de bak aan het doen ben weten ze niet waar ze het moeten zoeken terwijl de tandkarpers vooral willen komen kijken wat ik aan het doen ben :-)
De bedoeling is dat ik mij concentreer op killi-vissen.
Daar heb ik nu van : 3 dwarsbandsnoekjes, 3 Striatum, 3 Gardneri : deze hebben wat mij betreft het mooiste gedrag.
Ringbandsnoekjes heb ik in bestelling en daarna komt er waarschijnlijk nog Kapp Lopez bij.
gr
jan

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”