Quarantainebak is geen must

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Quarantainebak is geen must

Bericht door Fabian »

Net als wij mensen, kunnen onze vissen ook een ziekte onder de leden hebben. Daarnaast kan het voorkomen dat nieuwe vissen uit de winkel een ziekte bij zich dragen, die je liever niet in je aquarium hebt. Een quarantainebak lijkt de ideale oplossing: zieke en/of nieuwe vissen kun je apart houden, waardoor de zieke vissen de gezonde vissen niet kunnen aansteken.
Maar ondervinden vissen niet te veel stress als ze in korte tijd zo vaak van aquarium switchen? En voorkom je zo echt dat de ziekte zich verspreid in je aquarium? En heeft een quarantainebak dan überhaupt wel nut?

Vandaar de volgende stelling:
Een quarantainebak is geen must.

:vis:

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Quarantainebak is geen must

Bericht door Kees »

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een quarantaine bak om de al genoemde redenen.
Verder is het ook nog eens dat sommige ziektes zich pas na 4 weken of later, openbaren.
Vissen en planten kopen bij vertrouwde adressen en dan boel goed in de gaten houden.
Bijzetten van nieuwe planten of vissen, geeft altijd een risico, maar of een quarantaine bak dit risico significant verlaagd, naar mijn mening niet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Quarantainebak is geen must

Bericht door stylz »

voor normale aquariamen is een quarantaine bak denk ik volkomen overbodig, maar er zit hier bv ook een lid met een roggenbakje en daarvoor is het denk ik weer wel nuttig :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Quarantainebak is geen must

Bericht door Kevin »

Waar ik destijds mijn vissen haalde kwamen ze net uit quarantaine, moeten ze dan weer opnieuw? Ik was van mening van niet, dus zoals eerder gezegd ligt het er net aan waar ze vandaan komen. Vissen ophalen van Marktplaats bij iemand die gaat stoppen met de hobby kan een risico zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Quarantainebak is geen must

Bericht door emeraldking »

Het is idd een geheel persoonlijke kijk op het nahouden van een quarantainebak. Ik heb er wel één thuis maar daar komen enkel extreme gevallen in te zitten. Kees heeft het feitelijk al te kennen gegeven. Zelfs na 3-4 weken kan een ziekte zich openbaren en dat terwijl de vissen voorheen in quarantaine gehouden zijn geweest. 100% Garantie dat een nieuwe aankoop (planten of andere levende have) ziektekiemvrij zal zijn moet even naar de fabelenhoek gestuurd worden. Doch probeer wel bij betrouwbare bronnen de aanschaf te plegen. Nogmaals, 100% garantie dat het goed gaat kun je niet verlangen.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Quarantainebak is geen must

Bericht door karinD »

Ik heb ook geen quarantaine bak. Om te beginnen heb ik er geen plek voor, en ik vind het inderdaad veel te veel stress geven voor een vis om 2x vlak achter elkaar te verhuizen.
Daarbij heb ik een tijdlang (nu is het al even rustig, afkloppen!) een zeer vervelende ziekte in mijn bak, die zich pas openbaarde nadat ik al een paar maanden niks in mijn aquarium verandert had. Het schijnt dat vissen deze ziekte (neonziekte) maanden met zich mee kunnen dragen voor ze er ziek van worden. Dus tegen dat soort ellende heeft een quarantainebak geen zin.
Wel zou het nuttig zijn, als je een ziekte in je bak krijgt die wel goed te behandelen is zoals witte stip en je kan om de een of andere reden geen medicatie in je bak toevoegen, bijvoorbeeld omdat je garnalen hebt. Maar dan doe je ze du s niet in quarantaine als je ze net hebt aangeschaft.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Quarantainebak is geen must

Bericht door Chumbu »

stylz schreef:voor normale aquariamen is een quarantaine bak denk ik volkomen overbodig, maar er zit hier bv ook een lid met een roggenbakje en daarvoor is het denk ik weer wel nuttig :mrgreen:
Met roggen kan je bijna niet zonder quarantainebak, behandeling van een rog op 2500 liter water is beetje lastig en erg duur ook :)
Komt bij dat je als je kleine pups bijplaatst bij grote roggen je heel goed moet opletten of ze niet meteen aan flarden worden gebeten :( vandaar dat pups vaak eerst in aparte bak gaan om aan te sterken en dat ze het voer gaan eten wat normaal dagelijkse kost is.
Een visje dat stress heeft kan behoorlijk ziektekiemen eruit gooien en zo je bak besmetten met een ongewenste parasiet ook :( vandaar dat bv bij roggen praktisch altijd gekuurd wordt als je er iets bij wilt zetten.
Met de prijzen van een mooie rog moet je ook wel en dan is de quarantainebak een goed middel om je beestjes gezond te houden.
Komt dan nog dat als een mannen rog wil gaan paren en de vrouw nog niet :D je soms een man of vrouw echt wel weken apart moet zetten voor die hormoonbevlieging weer verdwenen is, doe je dat niet...... resultaat dode rog.

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”