Om op de hoogte te blijven van alle veranderingen en aankondigingen lees dan regelmatig onze Nieuwspagina even door.
Als u deze melding gelezen heeft, kunt u hem sluiten door op het kruisje te klikken in de rechter bovenhoek.

Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

stylz
1000+
1000+

Re: Dierenwinkels zijn verantwoordelijk voor dierenwelzijn

Bericht door stylz » 12 nov 2014 14:41

Heerlijk als de King gaat uitdijen :)

Ik ben het niet helemaal met je eens dat beide verantwoordelijk zijn ik leg dat meer bij de houder dan bij de verkoper.
Je hebt als toekomstig verzorger een zorg plicht, vroeger kon je nog zeggen van ik wist het niet nu heeft iedereen mobiel internet en kan je dus ook zelf als toekomstig eigenaar zeggen van ehhh ff kijken zal ik een leuke kleine Chromobotia macracanthus kopen, ff googelen nee winkel laat maar.
Mensen doen vaak juist anders om en zoeken net zo lang tot ze iemand vinden die er een heeft en die beweert dat het goed gaat.
Tuurlijk met de winkel en de groothandel voorlichten, maar weigeren gaat wel erg ver vind ik, afraden zeker.
Nu heb ik ook flink wat jaren ervaring en ook in de verkoop hoek, maar je merkt het op dit forum ook als je een vis afraad gaan ze hem toch kopen, soms zijn de mensen die al jaren mee draaien en de goede winkeliers roepende in de woestijn helaas.

Ik denk in de kern dat beide verantwoordelijk zijn ben dat helemaal met je eens, de eind verantwoording ligt bij de koper die moet zich eerst voor laten lichten en ook zelf achter onafhankelijke info aangaan.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

emeraldking
400-600
400-600

Bericht door emeraldking » 12 nov 2014 20:32

Dus eigenlijk zeg je wel hetzelfde als mij, Stylz...

Ik heb ook heel duidelijk laten weten dat het om de momentopname gaat. Dus het moment dat de vis zich op een bepaalde locatie aanwezig dan is diegene op die locatie dan verantwoordelijk ervoor. Dat staat echt los van de aanstaande koper. Vergelijk met maar met bijv. een kind van je. Op het moment dat je een kind op school achterlaat dan is de verantwoording op dat moment bij de school. En niet bij jou. Het ging puur om de kern. Natuurlijk ben je als eigenaar annex verzorger verantwoordelijk voor de aangeschafte vissen dat betwist ik ook van geen kanten. Maar ook dan spreek je over een momentopname. Precies zoals ik het reeds zei...
Die plicht van de toekomstige verzorger waar je het over hebt; dat geldt evenzo voor de verkopende partij op het moment dat het dier nog onder hun hoede valt.

Je hebt gelijk wat je vermelde over wanneer men iets afraad dat men het dan juist doet. Alsof ze er daardoor juist dan uitgedaagd worden. Ik heb sinds 1986 in de commerciële hoek gezeten. Eerst via een bijbaan want ik was nog studerende. Na mijn studie ben ik doorgaans technisch commercieel actief geweest op zowel binnen- als buitendienst qua in- en verkoop. Ik ken idd het gegeven wat je stelt. Aan de andere kant wil men het correcte verhaal maar raken ook bijzonder zeer geintrigeerd door het tegenovergestelde. Maar goed, dat zal denk ik altijd wel zo blijven ongeacht binnen welke branche dan maar ook...

Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & aquaristic consultant

Loraine
200-400
200-400

Bericht door Loraine » 12 mar 2018 14:45

lex schreef:
09 feb 2014 14:34
Als mensen een hond of ander duur dier kopen, zoals stylz ook al aangeeft informeren ze zich wel.
Helaas is dat ook heel vaak niet het geval.
Er wordt vaak beter georiënteerd en geïnformeerd naar een tv/auto of weet ik veel wat dan naar een dier en diens behoeften.

Dat terzijde, toen ik in 2012 een 60l bakje opstartte ben ik begeleid door een zeer betrokken aquariaan die bij een dierspeciaalzaak werkt(e), ik kreeg geen vissen mee als ik het water niet had laten testen, kreeg niet in 1x een compleet visbestand mee en toen ik stond te kwijlen bij de botia kubotai kreeg ik te horen dat ik of een grotere bak moest aanschaffen of deze maar uit mijn hoofd moest zetten.
En natuurlijk zullen zijn opvattingen hier en daar wellicht wat verschillen met die van forummers, maar dit was de eerste verkoper die gewoon eerlijk aangaf dat vis x niet geschikt is voor bak y ipv maar gewoon te verkopen.
Wilde je die begeleiding niet dan was dat prima, maar dan kreeg je ook geen garantie op de vissen omdat hij dan niet wist waar de fout lag (bijv foute waterwaardes) tenzij hij zelf overduidelijk een ziekte in de bak bleek te hebben en de pas gekochte vis aan dezelfde ziekte was bezweken.

Alex55
0-200
0-200

Bericht door Alex55 » 15 sep 2019 14:55

Volg zelf een cursus voor serveillant voor vogels,
Maar ik vind dat de liefhebber er zelf verantwoordelijk voor is ,en niet de verkoper die hoort alleen te vertellen als je er naar vraagt wat en hoe je deze vis moet houden en bij welke vissen.
zelf vind ik dat je mag verwachten voor je een aquarium neemt hoe je moet beginnen staat overal informatie op te halen .
er zullen altijd mensen zijn die in een opvlieging een aquarium koopt en alles moet er gelijk in .
misschien word dit ook een echte liefhebber wie weet.
maar alle begin is moeilijk en ook niet te moeilijk over doen,
doen wel mensen die nog nooit een aquarium hebben gehad.
Groet Alex

Plaats reactie

Terug naar “De discussie”