Paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Njiua
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2022 23:22

Paludarium

Bericht door Njiua »

Hey Forumgangers.

Na een aantal jaar geleden een terrarium te hebben gehad met een aantal baardagamen begin ik het nu weer te missen.
Ik moet vrouwlief nog overtuigen maar ik ben mijzelf aan het verdiepen in een Bio-divers Paludarium met (hopelijk) een aantal verschillende bewoners.

voor nu heb ik in gedachten:
kleine visjes (leuk om te zien, wat beweging in het water)
garnalen (opruimploeg in het water/ eventueel voedsel voor andere bewoners)
krabben (opruimploeg op het land, plus super leuk om te zien)
kreeften (zelfde als de krabben alleen net weer een slagje anders)
eventueel een aantal kikkers of wellicht een gekko/skink of twee.

qua krabben is er voor een Paludarium een behoorlijk groot aanbod, om even te noemen... de vampierkrab, de smaragdkrab, en de krab die mij het meeste aanspreekt de Fiddler krab.

echter over de kreeften heb ik een vraagje. Voor zover ik weet zijn de meeste kreeften waterbewoners. Ik zit er echter aan te denken om een aantal heremit kreeften in de bak te plaatsen... nu is mijn vraag als volgt: leven deze kreeften zoals de krabben op zowel land als in het water, of zijn dit puur en alleen waterdieren?

groetjes!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Paludarium

Bericht door amber98 »

Je hebt verschillende soorten heremietkreeften, sommige doen het ook goed deels op het land. Hou er wel rekening mee dat de dieren die je wil waarschijnlijk andere eisen stellen aan leefomgeving en dus niet matchen. De meeste gekko soorten doen het niet goed in een paludarium, de luchtvochtigheid loopt snachts vaak op tot 99% wat ervoor zorgt dat veel gekko soorten last krijgen van de luchtwegen. Kikker soorten doen het daarentegen wel prima, maar landbewonende kikkers zullen op dezelfde plekken te vinden zijn als de krabben/kreeften en mogelijk als voer eindigen. De vissen en garnalen gaan hoogstwaarschijnlijk als voer eindigen, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Ik weet niet hoe het met de fiddlerkrab zit, maar vampier krabben mogen niet al te warm zitten, dus ook hierbij moet je even uitzoeken welke andere dieren hier bij passen.

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”