paludraium maken.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ralfverkleij
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:54

paludraium maken.

Bericht door ralfverkleij »

Hallo,
ik heb laatst een nieuw aquarium gekocht van 250L (zit nog niets in)
nu wil ik er eigenlijk ook krabbetjes in gaan houden dus vandaar mijn vraag, heeft iemand ervaring/tips hoe ik mijn aquarium het best kan omtoveren tot paludarium?
en welke planten geschikt zijn om evt. boven water te houden in de bak.
welke krabben vriendelijk zijn zodat ik er ook vissen bij kan houden en die niet al te groot worden.
alvast bedankt voor de reacties!
groet.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: paludraium maken.

Bericht door tobyderks »

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in een paludarium en in krabben, ze zijn zeker een aanrader! :mrgreen:
Heb je voor mij een foto van je bak? Als je de juiste verlichting in je lichtkap hebt, en voldoende ventilatie, zou je de bak zou kunnen laten en kunnen gebruiken als paludarium. Het enige 'nadeel' zou dan zijn dat je alleen via de bovenkant in het paludarium kan komen en niet vanaf de voorkant, maar dat hoeft niet erg te zijn.
Van de filmpjes in deze afspeellijst heb ik enorm veel geleerd:
https://m.youtube.com/playlist?list=PLG ... VJUJSwt2Nz
Voor krabben zou ik echter niet de bak verticaal zetten zoals in die filmpjes, daar hebben ze niks aan.
Voor bovenwater planten zou je hier eens kunnen kijken:
https://www.dutchrana.nl/product-catego ... m-planten/
De voorraad veranderd nog al eens. Deze planten zijn allemaal geschikt voor paudaria en bij de meeste staat een beschrijving over de verzorging. Bromilias kun je nooit genoeg hebben in je bak ;) . Verder zijn er ook veel aquariumplanten die ook bovenwater kunnen groeien, want je luchtvochtigheid moet toch boven de 80% zijn.
Ik ben zelf helemaal weg van geosesarma sp. (Zie mijn profielfoto) :D . Deze krabben zijn erg vredig en ik zie dat ze vaak genoeg worden gehouden met vissen. Neem dan geen vissen met lange vinnen, want die kunnen wel prooi worden. Geosesarma, of vampierkrabben worden niet groter dan een cm of 5 tot 8. In een 250 liter bak zou je er flink wat kunnen houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ralfverkleij
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:54

Re: paludraium maken.

Bericht door ralfverkleij »

tobyderks schreef: 31 okt 2017 07:14 Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in een paludarium en in krabben, ze zijn zeker een aanrader! :mrgreen:
Heb je voor mij een foto van je bak? Als je de juiste verlichting in je lichtkap hebt, en voldoende ventilatie, zou je de bak zou kunnen laten en kunnen gebruiken als paludarium. Het enige 'nadeel' zou dan zijn dat je alleen via de bovenkant in het paludarium kan komen en niet vanaf de voorkant, maar dat hoeft niet erg te zijn.
Van de filmpjes in deze afspeellijst heb ik enorm veel geleerd:
https://m.youtube.com/playlist?list=PLG ... VJUJSwt2Nz
Voor krabben zou ik echter niet de bak verticaal zetten zoals in die filmpjes, daar hebben ze niks aan.
Voor bovenwater planten zou je hier eens kunnen kijken:
https://www.dutchrana.nl/product-catego ... m-planten/
De voorraad veranderd nog al eens. Deze planten zijn allemaal geschikt voor paudaria en bij de meeste staat een beschrijving over de verzorging. Bromilias kun je nooit genoeg hebben in je bak ;) . Verder zijn er ook veel aquariumplanten die ook bovenwater kunnen groeien, want je luchtvochtigheid moet toch boven de 80% zijn.
Ik ben zelf helemaal weg van geosesarma sp. (Zie mijn profielfoto) :D . Deze krabben zijn erg vredig en ik zie dat ze vaak genoeg worden gehouden met vissen. Neem dan geen vissen met lange vinnen, want die kunnen wel prooi worden. Geosesarma, of vampierkrabben worden niet groter dan een cm of 5 tot 8. In een 250 liter bak zou je er flink wat kunnen houden.
Bedankt voor de tips!
ik heb helaas nu geen foto van de bak ben namelijk op vakantie :D het is een langwerpige bak van ong. 1,50 lang 40 breed 50 hoog dacht ik uit mijn hoofd.
ik wist ook niet dat de luchtvochtigheid zo hoog moest zijn hoe krijg je dat voor elkaar?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: paludraium maken.

Bericht door tobyderks »

heb je eventueel een merk voor merk voor mij? het gaat mij vooral over de lichtkap; welke verlichting er in zit en wat de kap aan ventilatie heeft.
de luchtvochtigheid hoog houden is niet heel erg moeilijk hoor. ten eerste ligt het dus aan de ventilatie, hoe meer ventilatie hoe meer waterdamp er ontsnapt dus hoe lager de luchtvochtigheid. MAAR je hebt wel wat frisse lucht nodig in je paludarium dus je moet wel iets aan ventilatie hebben. Voor de krabben en je sowieso een watergedeelte nodig, eventueel met een waterval. dit zorg er ook al voor dat de luchtvochtigheid omhoog gaat. verder zou ik er gewoon een hygrometer in hangen en kijken hoe hoog de luchtvochtigheid is als je niks doet. waarschijnlijk zal die nog niet hoog genoeg zijn, en is het het makkelijkste om met een plantenspuit de boel nat te maken. bij mij is het voldoende om dit 1x per dag te doen. ik maak vooral de planten flink nat en ook de bodem (je hebt dus wel een drainage laag/valse bodem nodig). stel dat dit nog niet genoeg is om je luchtvochtigheid op peil te houden (deze moet tussen de 85 en 95 procent zijn, 80 procent mag ook nog, maar 100 procent wil je niet hebben in verband met schimmel), zou je een mistsysteem kunnen aanschaffen (dit is best wel duur) of flink wat mossen in je bak stoppen, deze houden ook veel water vast en met mossen zal het al een heel eind goed zijn.
ikzelf heb een klein ventilatie rooster, doe mijn bak zo min mogelijk open en sproei 1x per dag flink. ik heb (nog) geen mossen in mijn bak zitten maar mijn luchtvochtigheid is constant 85+ procent.

(Trouwens, @Tim @Linda @amber98 misschien kan één van jullie dit topic even verplaatsen aangezien het hier niet meer over aquaria gaat? :mrgreen: )

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: paludraium maken.

Bericht door amber98 »

Ik heb het onderwerp verplaatst ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ralfverkleij
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2017 22:54

Re: paludraium maken.

Bericht door ralfverkleij »

tobyderks schreef: 31 okt 2017 19:57 heb je eventueel een merk voor merk voor mij? het gaat mij vooral over de lichtkap; welke verlichting er in zit en wat de kap aan ventilatie heeft.
de luchtvochtigheid hoog houden is niet heel erg moeilijk hoor. ten eerste ligt het dus aan de ventilatie, hoe meer ventilatie hoe meer waterdamp er ontsnapt dus hoe lager de luchtvochtigheid. MAAR je hebt wel wat frisse lucht nodig in je paludarium dus je moet wel iets aan ventilatie hebben. Voor de krabben en je sowieso een watergedeelte nodig, eventueel met een waterval. dit zorg er ook al voor dat de luchtvochtigheid omhoog gaat. verder zou ik er gewoon een hygrometer in hangen en kijken hoe hoog de luchtvochtigheid is als je niks doet. waarschijnlijk zal die nog niet hoog genoeg zijn, en is het het makkelijkste om met een plantenspuit de boel nat te maken. bij mij is het voldoende om dit 1x per dag te doen. ik maak vooral de planten flink nat en ook de bodem (je hebt dus wel een drainage laag/valse bodem nodig). stel dat dit nog niet genoeg is om je luchtvochtigheid op peil te houden (deze moet tussen de 85 en 95 procent zijn, 80 procent mag ook nog, maar 100 procent wil je niet hebben in verband met schimmel), zou je een mistsysteem kunnen aanschaffen (dit is best wel duur) of flink wat mossen in je bak stoppen, deze houden ook veel water vast en met mossen zal het al een heel eind goed zijn.
ikzelf heb een klein ventilatie rooster, doe mijn bak zo min mogelijk open en sproei 1x per dag flink. ik heb (nog) geen mossen in mijn bak zitten maar mijn luchtvochtigheid is constant 85+ procent.

(Trouwens, @Tim @Linda @amber98 misschien kan één van jullie dit topic even verplaatsen aangezien het hier niet meer over aquaria gaat? :mrgreen: )
het is een fluval vicenca260
en bedankt voor alle tips! heb je misschien wat foto's van jou tank dan heb ik een mooi voorbeeld :D

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: paludraium maken.

Bericht door tobyderks »

Geen probleem, vraag zo veel je wilt. Hmm geen hele bekende bak in Nederland zie ik? Ik kan er weinig over vinden, nou ja dan wacht ik wel af als je weer thuis bent. Dit is het topic van mijn bak:
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=92&t=13893&start=45
Vanaf pagina 4 kan je zien hoe het er nu bij staat (en hoe ik dit heb gemaakt)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: paludraium maken.

Bericht door Linda »

Ik ben wel heeeeeel erg benieuwd naar de vooruitgang van deze bak!😬

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”