Krabben paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Dankje tim! Sja maar wie weet hou ik een dame over van de babies. Heb er trouwens nog 2 uitgevangen.
Voor de rest gaat het prima met zowel de krabben als de babies. Ik zie de babies regelmatig en ze eten ook.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Jeetje ome Toby! 😁

Wat leuk zeg om zo verrast te worden. Wel jammer van die ene dame..
Het bakje ziet er waanzinnig uit!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Dankjewel Linda!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Gisteravond zijn wij thuis gekomen van vakantie. Alle volwassen beestjes leven nog en lijken wat minder schuw te worden (eindelijk!!). Op tenerife heb ik aan de kust zee krabben gezien. Die zijn natuurlijk haast niet te vergelijken met mijn landkrabbetjes, maar ik zag daar wel krabben die heel erg op die van mij leken. Toen ik daar zag hoe zij daar leven wil ik eigenlijk iets gaan veranderen. Ik wil die steen links achter eruit halen. In plaats daarvan wil ik wat kleinere draken stenen of andere bruinkleurige stenen gaan halen en hier een soort van rotspartij van maken. Ik zit te denken aan een cm of 15 hoog. Ik lijm ze wel met een drupje seconde lijm aan elkaar vast zodat ze niet in elkaar storten als daar krabben tussen zitten. Ik hoop zo veel gleuven en gaten te creeëren zodat ik meer schuilplekken heb, ook voor eventuele toekomstige babies dan hoef ik ze ook niet meer appart te zetten. Dit soort rotspartijen zijn ook erg populair voor de vampieren in indonesië.

Met de babies gaat het echt super! Vandaag zag ik dat se in de tussentijd zijn verschaald, ze zijn al bijna 2x zo groot. Nu zijn ze dus ook een stuk makkelijker te spotten.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Hé, goed om te lezen dat het zo goed gaat!
Ik ben benieuwd naar de veranderingen. Wat extra schuilplaatsen zullen ze zeker waarderen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Krabben paludarium

Bericht door amber98 »

Fijn dat alles goed gaat!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Ik heb besloten om niet alleen dat hoekje te veranderen... ik ga de hele bak (nu al) onder handen nemen...
Ik ben in het begin gewoon heeeel dom geweest. Ik dacht dat een drainage bodem niet nodig zou zijn. Nu merk ik dat dat wel degelijk nodig is. En met een drainage bodem kan ik zelf een watergedeelte maken die er veel natuurlijker uitziet. Plus, nu word het veel makkelijker een waterval te maken. Dus wat is mijn plan:
Krabben effe eruit halen. Dan ga ik de hele bak leeghalen en doe ik een laag van 5 tot 7 cm.aan aquariumgrind erin. Ik laat een hoekje open voor het watergedeelte. Hier komt terrarium mesh op en daarbovenop een laag van 5 cm substraat. Het substraat ga ik veranderen. Ik ga in ieder geval beginnen met springtails te kweken (heb ik al). Verder was het substraat eerst alleen soil. Nu ga ik dat soil mixen met aquariumzand en sphagnum. Het gaat dus een echt bioactive paludarium worden. Daarbij wil ik boomschors kurk gaan halen voor een extra natuurlijke uitstraling, meer schuilplekken en om een terras aan te leggen. Ergens komt dan die rotspartij en nog een waterval (weet nog niet waar en hoe maar hij gaat er komen).
Dan alles weer inrichten en hopelijk gaat dan alles goedkomen en heb ik een gezond stukje natuur in huis. Ik zit er nog aan te denken om een plantenpakket bij dutchrana te bestellen.
Het enige nadeel is: de waterbak moet eruit. Zonde en het was een prachtding, maar het werkt beter in een grotere bak.
Ik weet inmiddels wat ik moet bestellen. Mijn laatste vragen zijn/worden beantwoord op het gifkikkerportaal. Ook ben ik nu lid op facebook van een groep die geosesarma's houd, daar kan ik dus eventueel ook nog terrecht voor vragen. Nu nog effe een datum prikken en de boel bestellen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Even updaten:
Inmiddels heb ik een andere lamp, eentje die beter is voor de planten en veiliger voor de bak.
Verder heb ik vorige week bij aquariaveldhuis een bestelling geplaatst voor de grote make over. Ik heb echter een hele grote blunder gemaakt :mrgreen: ....
Ik wilde wat kurk schors bestellen om een terras te maken en voor decoratie. Dus bij aquariaveldhuis verkochte ze kurk per kg, daar stond bij dat 1 kg ongeveer een stuk van 30 bij 20 cm is. Wat ik niet zag is dat er stond: deze STUKKEN :roll: . dus ik heb 2kg besteld, en vandaag kreeg ik 5 inmens grote stukken kurk binnen waarvan er misschien net 1.5 stuk in mijn bak passen :oops: .
Nou ja dan heb ik vast in het voren voor het volgende terrarium.
Morgen ga ik eens aan het puzzelen en inrichten.


Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

:lol: woops

Nou ja, heb je in ieder geval genoeg materiaal om mee te werken 😉

Ik ben heel benieuwd!

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Krabben paludarium

Bericht door Erik1974 »

En je hebt ook lekker de keus nu 😀

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Sja zo kan je het ook zien.
Nu ik toch zo veel kurk heb, zou het een idee zijn toch zo'n 3d achterwand te maken met schuim....? Nahh denk het niet, wel mooi maar zoiets lijkt mij beter geschikt voor kikkertjes aangezien zij ook de hoogte in gaan. Voor de krabben zal het geen meerwaarde hebben, alleen msar voor mijn oog.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Sja, het oog wil ook wat hè 😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Pfoe na 6 dagen werk, puinhoop en steeds de plannen aanpassen staat mijn nieuwe paludarium dan echt! En ik ben er enorm tevreden mee! Ik ben af en toe wel vergeten tussentijds fotos te maken.
Nou het begon afgelopen zondat met die krengen vangen! Die hadden inmiddels overal tunnels dus dat was me een werkje. Toen ik ze eindelijk had en ik de waterbak eruit tilde, trof ik dit aan:

Afbeelding
De hele bodem heb ik verdronken. En er kwam me een rottende geur vanaf, maar goed dat ik de boel ging veranderen want dit zou niet gezond zijn geweest. Verder kwam ik toch nog een leuke verassing tegen:

Afbeelding
Ik heb weer 5 nieuwe babies uit kunnen vangen! Deze zijn echter zo klein dat ik denk dat ze van een andere worp zijn. Dat zou dus betekenen dat ik 2 zwangere dames heb gekregen. Ik weet het niet zeker maar de andere babies zijn inmiddels al 2, sommige 3x zo groot als deze. Totaal heb ik nu 13 baby krabben.

Nou toen kon het inrichten beginnen. Ik heb besloten de achterwand toch weer terug te plaatsen en geen pur te gebruiken. Dat zou echt veel te veel werk worden want ik heb ook nog school (examenjaar). Voor de valse bodem heb ik een filtermat gebruikt met aquariumsteentjes zodat het niet zo opvalt.
Afbeelding
En het watergedeelte van een stuk spons waar ik een stuk uit heb gesneden en daar steentjes op heb gelegt.

Afbeelding

Afbeelding

Toen een worteldoek en daarop een laag geactiveerde kool
Afbeelding

En toen de bodem. Daarvoor heb ik de soil die ik eerst had (uitgeknepen en wat gedroogd) gemixed met aquariumzand, gedroogd spaghnum en wat schaafsels van het kurkhout. Vooral het aquariumzand heeft er voor gezorgd dat de bodem erg luchtig is, perfect!

Afbeelding

Toen ben ik vergeten fotos te maken :oops: . Dus we gaan meteen naar het eindresultaat. Met een beetje breken en snijden is het mij gelukt om (jawel!!) maarliefst 4 van de 5 stukken hout erin te proppen. Met de stenen heb ik 2 schuilplekken gemaakt, en er zijn verschillende blekken onder of tussen het hout waar ze ook kunnen schuilen. Ik heb zelfs al wat openingen hier en daar voor ze gegraven dus wat een luxe hebben ze toch weer! 3 planten bij Dutch-Rana besteld en voila:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen enkele ervaring met deze planten dus ik hoop dat ze het gaan doen want vooral die klimplant wil ik graag zien werken. De waterval is helaas niet gelukt. Ik heb het wel geprobeerd maar alles storte steeds in dus ik dacht laat ook maar. In het weekend komt er nog een filmpje van het overzicht. De krabben hebben meteen een holletje opgezocht dus die moeten weer even wennen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Krabben paludarium

Bericht door Erik1974 »

Ziet er weer goed uit. Mooie planten ook!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Gave bak zo Toby!!
Ik denk dat er nu mensen aan het nadenken zijn om ook misschien zoiets te beginnen 😇

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”