Krabben paludarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Je blijft er maar druk mee Toby :lol:

Dat is alleen maar een goed!
Dat betekend dat je er plezier in hebt.
Ik blijf ook steeds kleine dingetjes veranderen gewoon omdat het dan net wat anders staat een je weer tegen iets anders aan kijkt. Zo houd je het interessant 😊

Leuk die paddestoel! Maar inderdaad maar beter weg halen..
Al is het niet zozeer de paddestoel, maar de vrucht ervan dus er kunnen nog sporen in de grond zitten..🤔

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Haha sja de waterval nog en dan is het voorlopig klaar (hoop ik😅). Misschien nog een steen met waterplant in het water dat als schuilplaats kan dienen, ik merk dat ze na het vervellen graag even verscholen in het water zitten, ze zijn dan ook heel kwetsbaar natuurlijk. Dan laat ik alles weer met rust en mag de boel gaan groeien.
Ik had even in een facebook groep navraag gedaan over de paddestoel, het blijkt juist goed te zijn voor de bodem (waarom heb ik nog gevraagd) en sommige gaven aan jaloers te zijn😂. Het ziet er wel natuurlijk uit, nou ja als hij niet achter het hout zou staan. Ik laat hem dus lekker staan.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Fijn dat de paddenstoel mag blijven!
Ik ben gek op paddenstoelen :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Ik heb vanmiddag mijn gehele baby bak op de kop gezet om de babies te zoeken en hun geslacht te identificeren. Ik heb momenteel nog 5 babies over: 2 vrouwtjes en 3 mannetjes (verdorie!). Had liever meer vrouwtjes maar het is niet anders helaas :kwnie: . Dit is het grootste en meest kleurrijke mannetje momenteel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Naast deze heb ik nog 1 mannetje die net zo groot is, alleen is deze net verschaald dus zijn scharen en rug waren nog wit. 1 mannetje was echt nog heel klein, deze heb ik dus in het water terug gezet (stille hint :mrgreen:) . De vrouwtjes zijn nog iets kleiner dan die 2 mannetjes, maar ook al wel redelijk groot. Het geslacht was erg goed te zien. Nog eventjes en dan mogen ze weg.
Hier trouwens een foto van 7 maanden geleden toen ze net geboren waren, ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ze ooit zo klein waren :lol:
Afbeelding
In de grote bak is eindelijk de waterval gemaakt! Ook zitten er nieuwe planten in. Binnenkort komen er weer foto's aan :D

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Krabben paludarium

Bericht door Muppet1987 »

Klein!! 😱

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Deze is nog klein hoor, zijn ouders zijn 2x zo groot :lol:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Leuk!
Ben benieuwd naar je waterval!

Die hele kleine lijkt wel een teek 😅

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Haha ik dacht inderdaad ook eerst dat het parasieten waren. Ik schrok me rot toen ik ze voor het eerst zag, ik dacht daar gaan mijn krabben. Was dat even een leuke verassing.
Ik plaats in de loop van de week wat foto's, als de nieuwe planten er weer een beetje fatsoenlijk uitzien :D
Leuk trouwens om je weer terug te zien, is even een maandje geleden niet?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Ahum eh ja het is weer even geleden :oops:

Ik hou het allemaal wel in de gaten hoor, alleen het reageren lag even op een laag pitje..Ik hoop dat weer een beetje op te pakken :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Ik kon me niet inhouden, heb toch foto's en een filmpje gemaakt. Ik laat eerst de bak zien en daarna leg ik uit hoe ik de waterstroom heb gemaakt. Ik laat de foto's maar voor zich spreken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk weer een filmpje: (hier hoor je hst pompje nog duidelijk herrie maken. Ik had vandaag nog even ruzie met het ding maar is weer opgelost)
https://m.youtube.com/watch?v=4FDNjLHpbpU

Het waterstroompje heb ik op dezelfde manier gemaakt als de damwand: filterspons, epoxy en grind. Eerst heb ik de vorm van het stroompje uit de spons geknipt. De verschillende delen met epoxy aan elkaar gelijmd. En toen bleef het een kwestie van epoxy er over gieten, grind er in strooien, epoxy er over gieten, grind er in strooien enzovoort. Ik heb ook een keer gewoon epoxy aangemaakt, hier heel veel grind bij in gegooid, goed mengen zodat al het grind nat is van de epoxy en dit uitsmeren over de stroom. Dit werkt goed om alles te bedekken, maar om het echt water dicht te krijgen moet er toch nog wel epoxy overheen worden gegoten hoor. Toen heb ik zo veel mogelijk spons er af gescheurd om een zo'n klein mogelijk stroompje over te houden (toen was ik al wel bijna 8 lagen epoxy en grind verder dus hij was al erg stevig ;) ). Toen getest of hij echt waterdicht was, verdomme! Hij lekte nog. Dus 2 epoxy lagen verder was hij eindelijk waterdicht. Hij bleek wel te lang te zijn dus heb ik er wat stukken af gebroken. Totdat... ik er met een hamer op ging slaan en hij middendoor doorbrak!!! Nou toen heb ik wel even het hele dorp bij elkaar gescholden :mrgreen: . Weer 4 dagen verder was hij eindelijk weer gemaakt en weer waterdicht. Dit doe ik nooit meer, pokke werk :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Krabben paludarium

Bericht door amber98 »

Het geheel ziet en mooi natuurlijk uit!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Krabben paludarium

Bericht door Linda »

Super gaaf Toby!!

Je zou nog een klimopje langs dat draad kunnen laten groeien om die te verschuilen 😀

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Dank jullie wel!
Ik den dat die ficus dat vanzelf wel gaat doen linda, die plant leid een eigen leven lijkt wel. Daar waar ik wil dat ie groeit, doet hij het niet (zoals aan de voorzijde van het hout), daar waar hij helemaal niks te zoeken heeft gaat hij juist groeien (de achterkant van het hout zit al helemaal vol) :lol: . Maar ik heb al wat kuren gehad met dit pompje dus het is niet handig als ik het pompje er een keer uit moet halen, en ik daarbij een hele plant mee trek. :mrgreen:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Krabben paludarium

Bericht door Erik1974 »

Wordt steeds mooier Toby! Ga je dat snoertje nog wel wegwerken als alles goed blijft draaien? Het doet wel een beetje afbreuk aan het mooie geheel vind ik.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Krabben paludarium

Bericht door tobyderks »

Dankje erik! Ik weet niet of het snoertje wel lang genoeg is om hem weg te werken, en dit is de enige uitgang uit de bak... ik kan eens kijken maar ben er bang voor

Plaats reactie

Terug naar “Terrarium en paludarium”