HMF en zweefvuil

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roeland
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2021 10:37

HMF en zweefvuil

Bericht door Roeland »

Ik heb een HMf hoekfilter (40PPI) die een zéér efficiente biologische werking heeft. Sinds ik een visbestand heb zit mijn bak echter vol zweefvuil. Ik vermoedt dat dit komt door de lage doorstroomsnelheid en het grote filteroppervlak. Hierdoor moet het zweefvuil echt rakelings lang de filtermat dwarrelen voordat het wordt opgezogen lijkt me. Als mijn corydorassen even woelen komt er al meteen een wolk zweefvuil omhoog zodat mijn aquarium permanent vervuild is. De HMF heeft 6 weken moeten indraaien alvorens ik van de bacteriënbloei (witte waas) verlost was, hierna kristalhelder water. Metingen perfect en vissen erin (10 fantoomzalmen, 6 bijlzalmen, 1 ancistrus, 6 corydorassen). Waterwaarden nog steeds perfect maar zweefvuil 'all over the place'. Bak is 120l met zandbodem en kienhout, amazone kikkerbeet en Egeria Najas, en bladeren op de bodem. Het zou spijtig zijn moest ik nu een extra potfilter gaan nodig hebben of zo..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: HMF en zweefvuil

Bericht door amber98 »

Hoe ziet de stroming eruit? Het klinkt alsof het filter niet genoeg kracht heeft om als het water rond te krijgen. In je vorige topic zei je dat het een kubus was, dit kan natuurlijk effect hebben op de storming. Water in een ovaal rondpompen heeft minder deadspots dan in een cirkel. Je kan een wavemaker plaatsen halverwege, om te kijken of de extra stroming het probleem verhelpt.

Andere oorzaak kan zijn dat je het zand niet uitgespoeld hebt?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: HMF en zweefvuil

Bericht door Neil »

Hoi, hoi, als de stroming door de tijd minder is geworden, dan kan het filter materiaal ook gaan dichtzitten. Even grof uitspoelen als dat zo is.

Groet, Neil

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roeland
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2021 10:37

Re: HMF en zweefvuil

Bericht door Roeland »

Bedankt voor de input!
Pompje geeft 400l/u (bak is 120l) en waterpeil achter filtermat is nog niet gezakt t.o.v. de rest van het aquarium, dus filtermat nog niet verstropt lijkt me. Ik zou idd geneigd kunnen zijn een zwaardere pomp te steken maar dat gaat te heftig zijn voor de bewoners.
Het gaat degelijk over grof zweefvuil, geen fijne waas (algen of bacteriënbloei).
Waterwaarden; NO2: <0,3mg/l NO3: 9mg/l KH: 3-4 dKH PH: 7
Ik heb ondertussen de bladeren van de bodem gehaald omdat die veel zweefvuil vasthielden en vervolgens een paar keer de bodem gestofzuigd. Ook de Amazone kikkerbeet heb ik verwijderd omdat die heel veel zweefvuil vasthielden met hun behaarde wortels. Tijdelijk hangt er nu een binnenfilter met filterwatten in. Als het water weer helder is laat ik de bak terug enkel op de hmf lopen om te zien of de genomen acties voldoen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: HMF en zweefvuil

Bericht door amber98 »

Als het pompje 400l/h pompt volgens de beschrijving, kun je ervan uit gaan dat deze inmiddels gezakt is naar een 350L/h. Dit komt omdat filters altijd afnemen in sterkte. Daarmee kun je dus uitrekenen dat de bak minder dan 3x per uur word rondgepompt. Voor beplante aquara word normaal 5x per uur aangehouden. De vissen die je hebt, kunnen dit ook gewoon prima aan. De vissen die je noemt, kunnen prima meer stroming hebben. Hillstream, bakken voor vissen die van extreme stroming houden, is vanaf 10x de bak rond. Ik zou er dus een sterker pompje in zetten en dan zal het probleem waarschijnlijk opgelost zijn

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: HMF en zweefvuil

Bericht door Muppet1987 »

Heb je de mogelijkheid om een spraybar op je achterwand te plaatsen? Zo ja: doen! En dan ook die sterkere pomp erin. Ik was binnen een dag van al het extreme afval af.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Roeland
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2021 10:37

Re: HMF en zweefvuil

Bericht door Roeland »

Sorry voor de late reactie, maar ik wilde een paar zaken uitproberen zonder tussendoor overhaaste conclusies door te sturen. Hierdoor kunnen we gerichter naar de oorzaken en oplossingen zoeken. Bedankt alvast om mee te piekeren over mijn probleem, de input was zeker bruikbaar!

Er werd o.a. geopperd om een sterkere pomp op mijn HMF te zetten. Hoewel de verleiding groot was en het idee zinvol, heb ik dit niet gedaan. De reden is dat deze filter een uiterst efficiënte biologische werking heeft. Ik heb de doorstroomsnelheid (en dus pompsterkte) bepaald adhv een formule die op internet te vinden is en vrij bekend is onder hmf-fanaten. Resultaat is een prachtige "brown sludge" over het gehele oppervlak van de filtermat aan de achterzijde. Aan de voorzijde is de filtermat helemaal schoon, zodat het boeltje niet dichtslibt en de mat (hopelijk) nooit moet worden verwijderd om uit te spoelen. Nitriet blijft onmeetbaar en nitraat blijft onder 15.

Een ander punt dat werd aangehaald was het slecht spoelen van zand. Ik moet toegeven dat ik dit bij het opstarten van de bak iets te vlotjes heb gedaan. Mijn bak heeft ong. 8 weken nodig gehad om helder te worden na opstart, waarschijnlijk kwam dit hierdoor. Het probleem waarover dit topic gaat is echter nadien gekomen, na het toevoegen van vissen.

Het idee dat een kubus aquarium moeilijker is om een goede circulatie te bekomen, heb ik kunnen bevestigen. Aangezien ik toch genoeg zweefvuil had :lol: , heb ik uitgebreid kunnen observeren hoe het water circuleerde. Wat opviel is dat er vrij veel "dode zones" zijn, net daar waar je logischerwijs je filterinlaat zou plaatsen, met name links of rechts achteraan in het aquarium, met de filteruitlaat op de voorruit gericht.

Uiteindelijk ben ik dus toch voor een extern filter gegaan (Oase Filtosmart 200), bovenop de HMF. Deze pompen samen rond de 900l/uur door de bak waardoor er een sterke watercirculatie is (uilaten in dezelfde richting). De inlaat van de Oase heb ik in het midden tegen de achterruit geplaatst, nadat ik een tiental andere posities had getest. Echt straf dat een bak van 120l troebel kan blijven met dergelijke setup als je inlaat een tikje verkeerd staat!! Nu trekt hij langzaam aan helder, geen spraybar en geen lily pipe, want dan verzwakt de circulatie en krijgen we weer dead spots.

Hopelijk komt het nu goed, met julie input :duim:

Cheers!

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”