Eheimfilter opstarten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Parketterie
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2021 15:38

Eheimfilter opstarten

Bericht door Parketterie »

Hallo, kan iemand mij vertellen hoe ik eigenlijk mijn eheimfilter pro 3 2073 moet opstarten? Ik heb het al geprobeerd met die speciale knop bovenaan maar dat lukt niet dus ik doe het zoals 25 jaar geleden door aan te zuigen...Als hij dan draait kan ik de filter wel met die knop ontluchten maar komt er smurrie mee met de eerste luchtbellen.ik had de blauwe en witte spons gespoeld. De filter heeft wel snel debietverlies (2 a 3 weken) ik had hier gelezen dat er filters 3 a 6 maanden draaien. Misschien doe ik iets verkeerd? Grtn Harry

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Eheimfilter opstarten

Bericht door Kees »

1 van de redenen waarom ik lang geleden overgestapt ben naar JBL filters. Die knop heeft bij mij nooit gewerkt, ouderwets aanzuigen was voor mij de enigste oplossing. Wat ik wel deed was, eerst de filter, dag later bodem afzuigen om die smurrie weg te zuigen. Alleen 2 a 3 weken is te snel, 3 tot 6 maanden moet makkelijk kunnen. Check je opbouw van je filter eens.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Parketterie
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2021 15:38

Re: Eheimfilter opstarten

Bericht door Parketterie »

Opbouw is zoals op de doos staat van de Eheim filterwatten, helemaal onderaan mandje met grof substraat, daarboven fijn substraat dan een wit filterpad en dan helemaal bovenaan een blauwe pad. Is er een betere opstelling? Ik had voorheen wel last van bruine alg en vrees dat die de witte pad deed dichtslippen. Alvast bedankt voor de reactie. Grtn Harry

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Eheimfilter opstarten

Bericht door Kees »

Dat is wel de standaard opbouw. Mandjes niet overdreven vol? Slangen niet te lang?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Parketterie
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2021 15:38

Re: Eheimfilter opstarten

Bericht door Parketterie »

Heb vandaag weer filter uitgespoeld, nu witte pad mee in bovenste mandje gestoken, onder het afsluitroostertje zodat het niet in het gaatje van het pompdeksel kan getrokken worden. Hopelijk was dat de fout:)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Parketterie
0-200
0-200
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2021 15:38

Re: Eheimfilter opstarten

Bericht door Parketterie »

Met de pad mee in het mandje blijft het debiet veel beter, heb nu ook deftige uitleg gekregen bij een erkend Eheimhersteller hoe ik de filter moet opstarten maar omdat hij nog goed loopt heb ik het nog niet geprobeerd.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”