upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Ilse »

Ik ga binnenkort dus over op een Juwel rio 240. Nou zit daar een Eccoflow 600-circulatiepomp in, wat naar ik overal lees veel te weinig capaciteit heeft. Zou ik hier een Juwel Eccoflow 1000 pomp voor in de plek kunnen plaatsen voor een betere werking? Het filter wil ik voor de rest vullen met mijn huidige filtermateriaal in mijn rio 120. Heb ik op deze manier een goede basis voor mijn nieuwe aquarium, of raden jullie mij allemaal toch echt een buitenfilter aan voor deze grotere maat bak?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Neil »

Hier ben ik weer. :)

Zelf heb ik 2 maal een Rio 240.
In mijn nieuwe bak daar zit de 600 liter pomp in en die doet het voorlopig ruim voldoende. Filtervulling nog schoon.
In mijn oude bak heb ik ook de 600 liter pomp, maar heb de uitstroming weer anders gedaan om meer turbulentie lees stroming te krijgen. Dat is voorlopig gelukt. Heb nu een grotere rimpel, bijna een fontein. Kost wat meer CO2.
Ja, ik weet dat er berichten zijn die de 1000 liter pomp adviseren, maar ik doe het even met de 600 liter pomp. Dus dit is wat ik zelf doe.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Ilse »

Oke, goed om te horen dat het zo dus ook kan!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Ilse »

Nou rees me ook ineens de vraag.. hoe pak ik het aan als ik een deel van mijn draaiende filtermateriaal zou willen vervangen voor ander materiaal. Ik wil uiteindelijk zeker de helft van mijn filtermateriaal, wat biologisch is, vervangen voor ander biologisch materiaal en er tevens een spons uithalen en ook daar biologisch materiaal terug stoppen. Is er een bepaalde manier om dit slim aan te pakken?

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door riny »

Ik zou deel voor deel vervangen. Dus niet alles in één keer. OF, als je nog ruimte over hebt, deze ruimte gebruiken om nieuw materiaal in te doen. Elke paar weken iets vervangen is beter dan in één keer alles.

Op de website van Juwel staat trouwens een mooi overzicht van welke pompen in welk filter kunnen. Dit is het adres:
https://www.juwel-aquarium.de/out/media ... 0Chart.pdf
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Ilse »

Ah top, bedankt voor de link!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Ilse »

Ik zit er toch over na te denken om een extern filter te nemen. Ik heb getwijfeld over de combinatie met het interne, maar ik wil toch liever volledig extern werken met mijn nieuwe bak. Nou twijfel ik nog over 1 groot filter (JBL 1502) of 2 kleinere (JBL 702). Dit laatste zodat ik enerzijds altijd een back-up heb als 1tje het begeeft. Dat ik om en om kan schoonmaken zodat er altijd 1 doordraait en de schommelingen beperkt blijven. + dat 2 filters meer flexibiliteit geven wbt de circulatie/stroming. Is het nou zo dat ik met 2x de JBL 702 uit kan gaan van dezelfde stromingscapaciteit als met 1 JBL 1502 filter? (Deze geeft 1400 l/u). Het is een beetje raar vergelijken misschien.. want de stroming per filter is lager, maar de hele bak wordt wel evenveel gefilterd als met 1 grote, lijkt me? Qua filtercapaciteit kan er net iets meer in de grotere. 4 kg in de grote om 3 kg in de twee kleine samen. Wie kan me hier zinnige tips in geven? :)

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Neil »

Hoi Ilse,
Een pomp is erg betrouwbaar. Die zal dus gewoon blijven draaien. Wel af en toe de rotor schoonmaken.
Bij mijn bak heb ik niets van verstoring kunnen opmerken als de pomp even uit bedrijf is.
Bij iedere verversing doe ik mijn verwarming en pomp uit totdat ik klaar bent met verversen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door amber98 »

Hou er rekening mee dat je bij een nieuwe juwel bak de filterbehuizing er niet uit Mag halen om voor een extern filter te gaan. Dan vervalt alle garantie.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Ilse »

I know... dat heb ik meegenomen in de overweging. :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door Ilse »

hoe verwijder ik mijn bericht? :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: upgraden Juwel rio 240 pomp + filter

Bericht door amber98 »

Volgens mij is het verwijderen van je berichten niet mogelijk door je zelf. Wij, moderators kunnen dat wel.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”