filteradvies voor mijn Eheim Incpiria 430

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
krekski
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2019 10:51

filteradvies voor mijn Eheim Incpiria 430

Bericht door krekski »

Hi,

Ik heb een Eheim Incpiria 430 liter gekocht. Ik ga kiezen voor een niet al te grote visbezetting. Een schooltje mini rasbora's, chocolade gourami's en botia kubotai als bodembewoners. Hij komt ook niet helemaal vol met planten te staan.

Uit de research die ik al gedaan heb lees ik tussen de 3 tot 5 keer per uur het aantals liter van mijn bak te filteren. Ik ben de Fluval 407 ( capacitiet 1800 liter per uur ) aan het overwegen. Ik zag alleen op YouTube dat de uitstroming wel erg sterk is en ik ben bang dat ik mijn Gourami's ga stressen. Ik weet dat er wat manieren zijn om de uitroom te dempen. Ik hou het alleen liever bij " af fabriek ".

Wat raden jullie mij aan qua capaciteit ?

Thanks !

Groeten,
Greg

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: filteradvies voor mijn Eheim Incpiria 430

Bericht door Erik1974 »

Ik zou zelf even goed kijken naar een filter waar kraantjes bij zitten om de uitstroom te temperen. Na verloop van tijd wordt de capaciteit van je filter minder en wil je hem waarschijnlijk weer wat harder laten stromen. Een filter waarvan de uitstroom niet te regelen is vind ik de moeite niet waard.

Even over je viskeuze: Ik ken het gedrag van de kubotai niet maar ze worden wel flink aan de maat, de mini rasbora's zouden wel eens als voer kunnen eindigen. Over het algemeen is het geen goed idee om hele grote vissen met hele kleine te combineren. Wat in de bek past zal gegeten worden nl.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
krekski
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2019 10:51

Re: filteradvies voor mijn Eheim Incpiria 430

Bericht door krekski »

Dankjewel Erik !

Ik heb even gekeken naar de afmetingen van een botia kubotai, die zijn met ca. 10 cm inderdaad wat te groot om bij mini rasbora's te zetten.. Ik ga even verder kijken naarander ZO aziatische bodem bewonertjes. Als je nog een suggestie hebt hoor ik het graag.

Weet jij toevallig een filter waar ze standaard bij zitten ?

Groeten,
Greg

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: filteradvies voor mijn Eheim Incpiria 430

Bericht door Erik1974 »

Ik weet niet bij welke filter standaard regelkraantjes o.i.d. zitten helaas. Ik heb zelf een hamburger matten filter waar ik erg content mee ben, dat is zeer makkelijk in onderhoud en verliest nooit zijn capaciteit. Helaas was het wel zo dat zwarte filtermat alleen in een medium grofheid te koop was waardoor ik uiteindelijk wel een voorfilter op de pomp heb geplaats zodat ik ook filterwatten kwijt kan. Maar het is wel een makkelijk systeem.

Bodemvisjes was ik deze nog tegengekomen toen ik zelf voor ieen bestand ging kijken:
https://www.aquainfo.nl/artikel/yunnanilus-cruciatus/
Ze worden ook wel zo genoemd:Micronemacheilus cruciatus (bij Utaka in Amersfoort op voorraad)
Passen wat maat betreft prima bij rasbora's en zijn ook rustig, dat is voor de gourami's nogal belangrijk, die houden niet van drukke medebewoners.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
krekski
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2019 10:51

Re: filteradvies voor mijn Eheim Incpiria 430

Bericht door krekski »

Hey Erik,

Dankjewel! Ik ben net gebeld dat mijn aquarium binnen is en hij wordt woensdagmiddag geleverd door Diebo. Het wordt bij mij sowieso een buitenfilter en waarschijnlijk een Eheim of een Oase omdat ik daar extra nu extra korting op krijg.

Bedank voor je suggestie! Leuk visje, ik ga zeker even kijken en ik hou je op de hoogte 👌🏻

Groeten,
Greg

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”