Extern filter bromt ontzettend

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nicotu21
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2019 10:59

Extern filter bromt ontzettend

Bericht door nicotu21 »

Beste Allen,


Ik heb sinds het weekend een extern filter aangesloten. Hiervoor had ik een interne filter en pomp. Het betreft een oase filtosmart 200 in een 180 liter aquarium. Ik had hele hoge verwachtingen van dit filter omdat ik las dat hij fluisterstil zou zijn. Nu hij eenmaal geinstalleerd is, is er een ontzettend vervelend gebrom te horen vanuit de pomp, rond de 50db. Ik was benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze pomp, of een oplossing weet voor het gebrom, want het is op deze manier geen pretje om het aquarium in de woonkamer te hebben staan.


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door Erik1974 »

Ik heb geen ervaring met deze pomp, maar 9 van de 10 keer zit er lucht in de pomp als hij bromt. Kijk goed of de pomp helemaal vol zit met water. Je kan hem ook wat heen en weer bewegen om evt. luchtbellen er uit te dwingen.
Ik zie op de foto een dopje wat er af gedraaid kan worden, ik had een filter wat dat ook had, als ik via dat gat de filter aftopte was het gebrom weg.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nicotu21
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2019 10:59

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door nicotu21 »

Ik heb de filter ook via dit gat gevuld voordat ik hem aan heb gezet, voller kreeg ik hem niet. Kan het een fabricagefout zijn, of wellicht dat hij moet indraaien? Met mijn interne filter heb ik nooit problemen gehad.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door Erik1974 »

Wat gebeurt er als je de filter voorzichtig heen en weer schudt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nicotu21
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2019 10:59

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door nicotu21 »

Als ik de filter voorzichtig heen en weer schud blijft het hetzelfde. Misschien is het wel heel normaal en ben ik er gewoon niet aan gewend. Het is in ieder geval zo dat ik hem door heel de huiskamer hoor, het constante gebrom van het motortje lijkt wel.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door Muppet1987 »

Kan je er niet iets van isolatiemateriaal omheen wikkelen? Of zeg ik iets geks?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nicotu21
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2019 10:59

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door nicotu21 »

Absoluut niet gek. Ik heb hem nu even buiten de kast gezet, omdat de kast als klankbord functioneert. Ik ben ook een beetje erg nieuwsgierig omdat dit allemaal nieuw is voor mij wat nou normaal is qua geluidsniveau van zo n filter. Nu is het geluid minder maar alsnog erg hinderlijk. Als ik mensen met filters op youtube bijvoorbeeld bekijk zijn de filters nagenoeg geruisloos.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door amber98 »

Misschien anders contact opnemen met de winkel of direct met de leverancier indien mogelijk? Wellicht is het een fabrieksfoutje.. als het normaal is dat je dit geluid hoort, zou je de binnenkant van de kast kunnen isoleren met eierdozen, hoor goede verhalen over deze makkelijke en goedkope optie.

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door OlliePindakaas »

Mogelijk dat de propeller verkeerd zit. Het zij niet goed (terug) gemonteerd/vuil, of de as is wat versleten. De as is trouwens makkelijk te vervangen met een kaarsrechte wielspaak. Bij mijn oude ehiem 2213 heb ik een aluminiumstaaltje van 2,5x70mm. Dat werkt ook, maar soms moet ik de rest ervan afkrabben, zeker bij te veel PO4 in mijn waterkolom...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

beni
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:27
Locatie: Tienen

Re: Extern filter bromt ontzettend

Bericht door beni »

Ik heb twee biomasters 600 staan ook van Oase, op het feit na dat ik de indruk heb dat de filter lucht zuigt doet hij zijn werk goed, op het geluid van opgepomte lucht na geen probleem.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”