Juwel Bioflow Super enkel vraagjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wimgol
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2018 23:16

Juwel Bioflow Super enkel vraagjes

Bericht door wimgol »

Hey allemaal,

Ik ben een week of 3 geleden begonnen met een tweedehands bak van 40×60×35cm (+/- 100L) en heb hier een bioflow super filter in gezet. Deze komt standaard met een 300L/h pompje, maar ik heb deze vervangen dooreen krachtigere 500L/h pomp. Had gelezen dat dit de helderheid van het water ten goede komt. Ik heb ervoor gekozen m'n tank te cyclen met een viertal guppies er in, tot nu toe lijkt dit goed te werken... geen ammoniak of nitriet te bespeuren na 3 weken, kleine dosis nitraat maar binnen de limieten. Maar over naar m'n eigenlijke vraag:

Standaard bevat de filter volgende media (rechtstreeks gekopieerd van hun website):

De filterwatten nemen grote vuildeeltjes in het water op en dienen dus als een mechanische voorfilter.

De actieve koolstof absorbeert geurige en troebele stoffen, alsook toxische verbindingen, en zorgt voor kristalhelder water. Ze dient dus als een chemische filter.

Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen om toxische metabolieten (ammonium/nitriet) in uw aquarium af ​​te breken. Dat vermindert het risico van vissterfte. Bovendien vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.

De fijne filterspons wordt voornamelijk gebruikt voor biologische filtering in de anaerobe zone. Het gebruik van de speciale filtermand zorgt voor een gemakkelijke verwijdering en reiniging van de filtermiddelen.

Ik heb de Nitrax niet geïnstalleerd, maar in de plaats Carbax gekocht en er in gezet (dit is een extra portie actieve koolstof)... mijn eerste vraag is dus, was dit een goed idee? Ik heb dit gedaan omdat ik zo stom geweest was om mn tweedehands bak schoon te maken met zeep. Ik heb daarna wel 10 keer opnieuw gespoeld en had gelezen dat actieve koolstof de laatste restjes er normaal wel uit zou krijgen. Ik heb het gevoel dat dit wel gelukt is, aangezien de waterkwaliteit goed lijkt voorlopig.

En is de Nitrax echt nodig als biofilter? Want voor zover ik begrijp doet de fijne filterspons hetzelfde werk, alleen zitten daar standaard nog geen bacteriën op.

Wat mij bij mijn laatste vraag brengt: stel nu dat ik na een aantal maanden (3 maand volgens Juwel) die fijne spons wil vervangen. Dan ben ik dus al m'n bacteriën kwijt? En ik moet ik opnieuw cyclen? Zou het dan geen goed idee zijn om een week (of mss 2 weken) voor die vervanging reeds een tweede (nieuwe) fijne filterspons te installeren in de plaats van waar ik nu de carbax heb zitten? Zodat bacteriën de tijd krijgen om ook daar op te groeien alvorens de oude er uit gegooid wordt?

Wat denken jullie? Bedankt voor alle tips in elk geval!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Juwel Bioflow Super enkel vraagjes

Bericht door Linda »

Hoi hoi

De actieve kool heb je eigenlijk alleen nodig om schadelijke stoffen (zoals inderdaad zeepresten) en medicatieresten uit het water te filteren. Verder heb je het niet nodig. Het verwijderd namelijk ook de chelaten waar voedingsstoffen voor planten zich aan binden. Je planten gaan dan dus tekorten krijgen.

Wat ik zou doen is ipv de nitrax/carbax er gewoon lavasteentjes in gooien waar bacteriën zich op kunnen nestelen.

De sponzen hoef je niet te vervangen tenzij ze kapot zijn. Deze bevatten inderdaad bacteriën. Dat je ze moet vervangen is een verkooptruc.
Het enige wat je moet vervangen zijn witte filterwatten omdat deze dichtslibben.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”