Hulp nodig bij Eheim professional 2224

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Hulp nodig bij Eheim professional 2224

Bericht door MelanieTQ »

Hoi,

Ik heb vanmiddag via Mp een Eheim professional 2224 opgehaald, helaas zat er geen handleiding meer bij en kan ik op internet of YouTube ook niets vinden vandaar dat ik hier mijn vragen stel.

Op onderstaande foto’s staat alles wat ik bij het filter heb gekregen, mijn eerste vraag is of alles compleet is, ik ben op dit gebied nog niet bekend, momenteel heb nu namelijk nog een interne pomp in de bak zitten.

Mijn tweede vraag is, hoe zet ik alles op de juiste manier in elkaar?

Ik heb de slangen al aangesloten op de in en uitgang, ook weet ik hoe ik het klemmetje op de slangen moet zetten, en de slang op het mandje en de spraybar dat is natuurlijk niet zo moeilijk.

Maar als ik naar de mandjes kijk zie ik dat er ik beide een opening zit en onder de deksel van de pomp zit er ook 1, ik heb het idee dat ik daar een buis of slang moet aansluiten maar welke dat moet zijn is mij niet duidelijk.

Ik hoop dat ik mijn verhaal duidelijk uitgelegd heb en dat iemand mij verder kan helpen.

Bedankt alvast!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MelanieTQ op 20 aug 2018 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij Eheim professional 2224ww

Bericht door riny »

Hallo Mellanie

Het ziet er op het oog goed en compleet uit. IK ken deze Eheim niet, ik heb nooit een Eheim gehad. Maar zo op eerste blik ziet het er prima uit.

De mandjes moeten in het filter zo gestapeld worden dat de ronde openingen samen een buisje vormen. Ze passen precies onder één van de gaten in het deksel. Hier wordt het water naar de bodem van het filter geleid. Vanaf daar wordt het water door de manden 'gezogen/getrokken' door de pomp in het deksel, en dus via het andere gat eruit gezogen. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Op deze pagina kun je de handleiding van dit filter downloaden: https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... experience
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Hulp nodig bij Eheim professional 2224ww

Bericht door MelanieTQ »

riny schreef: 19 aug 2018 20:41 Hallo Mellanie

Het ziet er op het oog goed en compleet uit. IK ken deze Eheim niet, ik heb nooit een Eheim gehad. Maar zo op eerste blik ziet het er prima uit.

De mandjes moeten in het filter zo gestapeld worden dat de ronde openingen samen een buisje vormen. Ze passen precies onder één van de gaten in het deksel. Hier wordt het water naar de bodem van het filter geleid. Vanaf daar wordt het water door de manden 'gezogen/getrokken' door de pomp in het deksel, en dus via het andere gat eruit gezogen. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Op deze pagina kun je de handleiding van dit filter downloaden: https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... experience
Bedankt!

Het was zeker duidelijk en fijn dat je de handleiding hebt gevonden, ik heb deze opgeslagen.
Ik heb inmiddels het filter werkend gekregen, ik moet alleen morgen even een extra stuk slang halen want het is net te kort om vanuit de kast het aquarium te bereiken.

Nogmaals bedankt voor de hulp ik heb er zeker wat aan gehad :tums:
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hulp nodig bij Eheim professional 2224ww

Bericht door Linda »

Ik heb de 2222 een de 250 professional. Super filters die Eheim.

Ik mis de rubberen afsluitringen op de openingen van de mandjes. Zaten die er wel bij?
Je kunt ze anders online bestellen.

Hou er met de inrichting van de mandjes rekening mee dat het water van onder naar boven door het filter terug het aquarium in gaat.

Ik heb laatst nog veel internet onderzoek gedaan naar de beste inrichting voor dit filter en ben uiteindelijk uitgekomen op onderin (in de loze ruimte onder de manden) ceramische buisjes (voor het grote vuil en een bepaalde type bacteriën) dan lavasteen (voor weer andere bacteriën) dan een grove en middel filtermat. Geen witte watten.

Misschien heb je er wat aan.
Dit is een link die ik heel behulpzaam vond.
https://www.aquainfo.nl/biologisch-filteren/

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Hulp nodig bij Eheim professional 2224ww

Bericht door MelanieTQ »

Linda schreef: 20 aug 2018 18:10 Ik heb de 2222 een de 250 professional. Super filters die Eheim.

Ik mis de rubberen afsluitringen op de openingen van de mandjes. Zaten die er wel bij?
Je kunt ze anders online bestellen.

Hou er met de inrichting van de mandjes rekening mee dat het water van onder naar boven door het filter terug het aquarium in gaat.

Ik heb laatst nog veel internet onderzoek gedaan naar de beste inrichting voor dit filter en ben uiteindelijk uitgekomen op onderin (in de loze ruimte onder de manden) ceramische buisjes (voor het grote vuil en een bepaalde type bacteriën) dan lavasteen (voor weer andere bacteriën) dan een grove en middel filtermat. Geen witte watten.

Misschien heb je er wat aan.
Dit is een link die ik heel behulpzaam vond.
https://www.aquainfo.nl/biologisch-filteren/
Ik vind Eheim zeker een fijn merk, mijn interne filter en verwarming zijn hier ook van. Top spul!

Ja klopt, de afdekringen zitten er bij, ik moet nog even wachten tot ik een connector binnen heb zodat ik de slang en buis voor de spraybar aan elkaar kan maken en dan kan het filter gaan draaien.

Zeker een handige link! Bedankt, ik ben inderdaad aan het uitzoeken wat de beste manier is om het filter op te bouwen, onderin zitten pijpjes, ik heb een pak blauwe filterwatten besteld en wil er nog wat bijvoegen dus die link komt zeker van pas. Ik ga me d’r in verdiepen!

Deze week komen er nog een aantal pakketjes binnen o.a een bio co2 set van JBL dus ik kan lekker aan de gang :) zodra ik alles een beetje naar m’n zin heb ingedeeld zal ik mijn bak op het forum laten zien.
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hulp nodig bij Eheim professional 2224ww

Bericht door Linda »

Goed bezig!

Lavasteen is een lekker goedkoop en prima filtermedia. Zou ik zeker overwegen samen met de pijpjes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Hulp nodig bij Eheim professional 2224ww

Bericht door MelanieTQ »

Linda schreef: 20 aug 2018 22:21 Goed bezig!

Lavasteen is een lekker goedkoop en prima filtermedia. Zou ik zeker overwegen samen met de pijpjes.
Thanks!

Top, ga ik zeker even naar kijken.
Had inderdaad al wat over lavasteen gelezen, ik zal me morgen even verder verdiepen 👍🏽
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”