Schapenwol als filtermedium?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Schapenwol als filtermedium?

Bericht door OlliePindakaas »

Beste,

Recent ben ik terug begonnen aan een project, door een 325L aquarium te willen combineren met een aquaponic-systeem. Op de engelstalige Wikipedia over hydroponics kwam ik een interessan artikel tegen, waarin verslag wordt gedaan van schapenwol als groeimedium. Deze zou beduidend beter zijn, dan andere wol-varianten (Wiki-link > https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics#Sheep_wool.

Dat zette mij aan het denken, "Waarom gebruiken wij geen schapenwol als filtermedium?". Na wat rond gezocht te hebben, zijn er wel enkele vragen naar katoen wol, maar niet naar schapenwol. Daarom stel ik graag deze vraag ook aan jullie: "Is schapenwol te gebruiken in een filter? Het zij een pot, drup of bioloog."

Wat jouw standpunt ook is, graag wel onderbouwen.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door Linda »

Dat is een interessant onderwerp.

Ik heb daar eigenlijk nooit van gehoord, van het gebruik van wol als filtermedium. Ik durf dan ook niet te zeggen of het geschikt is.
Ik weet wel dat schapenwol vrij vet is, dus is het dan eerst gewassen/behandeld?

De meeste mensen gebruiken nu gewoon filterwatten.

Ik ben heel benieuwd naar de meningen van de anderen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door OlliePindakaas »

Het klinkt idd interessant, om schapen wol als filtermedium te gebruiken.

Ondertussen heb ik al wat meer gevonden, door breder te zoek.
- Het wordt al gebruikt als groeimedium op een composthoop (YouTube: https://youtu.be/LGSQ3xky4qA). Sterker nog, je kunt al potgrond kopen met schapenwol erin.
- Ook worden de schapenklonten (???, sheep dags) gebruikt als bemesting in een *ponic-systeem. De schapenwol zal gewoon mee verteren. Op zich geen probleem - mogelijk gewenst - want dan komt er gewoon een nieuw bolletje wol erbij...
- Vroeger werd schapenwol wél gebruikt als filtermedium. Omdat het wat vettig is, moet het eerst wél worden gewassen. Nu nog uitzoeken wat dat doet met de waterwaarden....
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door amber98 »

Het ligt er natuurlijk wel aan of er geen chemische middelen gebruikt worden voor het schoonmaken van de wol, dan zou ik het niet gebruiken. Ongewassen ook niet. Maar wel gewassen zonder chemische middelen is natuurlijk mogelijk. Welke voordelen zouden er zitten aan het gebruiken van schapenwol ipv katoenwol waardoor je graag schapenwol zou willen gebruiken?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door Tim »

Als biologische filtratie zou ik het niet gebruiken ivm dichtslippen. Mechanische filtrstie zou kunnen maar waarom zou je het willen doen? Filter watten zijn daar goed voor en je moet het elke week of om de week vervangen voor nieuwe dus lijkt me niet dat schapen wol afbreekt in dat tijdsbestek dus waarschijnlijk als het helemaal schoon is gebeurd er niks met je water waardes. Het is duurder dan filter watten en zou vast niet veel beter werken aangezien het ook al jaren niet meer in de hobby gebruikt word.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door OlliePindakaas »

Ondertussen heb ik al het een en ander gevonden om schapenwol als filter- en/of groei-medium te gebruiken (dit ivm aquariponics). Er zijn zowel argumenten voor, als tegen te noemen. Ook de wetenschap is er niet echt over uit. Voor *ponics-systemen is er al wat onderzocht: Voor komkommers lijkt het juist wél te helpen (zie wiki-link), maar minder tot niet bij tomaten (Journal of Applied Botany and Food Quality: https://www.researchgate.net/publication/273012455).

Wellicht is schapenwol géén filtermedium meer, omdat het zowel gewassen als geplukt moet worden. Daarnaast zou het kunnen gaan verteren (tm rotten). Niet omtrent het dichtslippen, want schapenwol blijft juist luchtig (zie opnieuw wiki-link, maar ook dit op YouTube: https://youtu.be/XFEedV0bxio.

Doch werd het vroeger wél gebruikt in filters van vijvers én aquariums. Het wordt nu ook gebruikt in dergelijke systemen, bijvoorbeeld in Brazilië (FishKeeping.eu: http://fishkeeping.eu/wool-and-fish). Ook heeft het een unieke filter eigenschap, die goed uit komt in de olie-industrie (Maersk: https://www.maersk.com/en/stories/sheep ... l-cleaning) en luchtfilter-industrie (Lanaco: http://www.lanaco.co.nz/index.cfm/about ... ter-masks/).

Al met al een veel belovende materie, alleen dat schoonmaken en plukken...

Persoonlijk kleinschalig onderzoek volgt, waarin ik geplukte schapenwol in water laat liggen en kijken wat dat doet met de waterwaarden. Daarna volgt er uiteraard een verslag(je) ervan.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door OlliePindakaas »

Ondertussen heb ik 3/4kg aan gewassen en gekaarde alpaca-wol gekocht. Twee bolletjes wol zitten nu elk in een eigen afgesloten glazen pot. Deze staan zijn gevuld met aquariumwater en staan op het aquarium zelf. Nu dus kijken hoe deze wol zich ontwikkelt in aquarium water.

Omdat ook de lokale aquariumvereniging heeft geverifieerd dat er vroeger wol als filtermedium werd gebruikt - zonder verdere waarschuwingen, neig ik er nu zeker naar om deze wol ook effectief te gebruiken in mijn filters.

Verdere informatie volgt dus nog.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door amber98 »

Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Vanwaar de keuze voor alpacawol? Aangezien schapenwol goedkoper is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door OlliePindakaas »

amber98 schreef: 25 aug 2018 19:39 Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Vanwaar de keuze voor alpacawol? Aangezien schapenwol goedkoper is.
In eerste instantie wou ik doen aan aquariponic, om het groeibed-materiaal ook te gebruiken als filter-materiaal. Zodoende kwam ik op dierlijke wol. Ondertussen is een aquaponics-systeem verplaatst naar de andere kant van mijn woonst, letterlijk.

Vervolgens ik ben gaan rondneuzen. 'Vreemd genoeg' heb ik zéér weinig internet-informatie kunnen vinden over schapenwol als filtermedium voor in het aquarium (één bron daargelaten, zie boven). Wél wordt het gebruikt zowel als groeibed-materiaal in *ponics systemen én terug als filtermedium in de olie én luchtreiniging-industrie (opnieuw, zie boven). Al met al lonend om te proberen. Over alpacawol heb ik nog niet gezocht.

Het is idd wat duurder, maar om te proberen heb ik een kleine hoeveelheid direct gekocht bij de alpaca-boer. Immers, met de verzendkosten op zo'n kleine hoeveelheid aan schapenwol via een tussenpersoon, is ongeveer even prijzig als deze alpacawol direct bij de boer. Tevens ken ik graag ook het 'verhaal' achter de wol, zodat ik koos om deze alpacawol te kopen.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Joey
0-200
0-200
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:10

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door Joey »

Hoi OlliePindakaas. Ik ben benieuwd of er wat is gebeurd met de waterwaardes. Dus kan je ons dat vertellen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Schapenwol als filtermedium?

Bericht door OlliePindakaas »

Een uitgebreider verslag volgt nog, maar ik heb nu deze alpaca wol al voor 5 dagen in gebruik:
In één 2217 zit nu van onder naar boven het volgende: 1x een blauwe/grove filterwat in, een even dikke laag alpaca wol, één kous kool (als bio-filter), één kous turf granulaat, twee dosis siporax en ten slotte één witte/fijne filterwat. De waterwaarden zijn wél gewijzigd, maar dat komt (vooral) door de turfgranulaat. Het gedrag van de vissen is wél verbeterd, maar dat komt (vooral) door de recente verhuis.

Al met al zie ik niet direct veranderingen in de waterwaarden die enkel en alleen komen door het gebruik van de wol. Wél is de wol een stuk fijner/zachter dan de gangbare watten. Dus de omgang is even wennen én er blijven meer vuildeeltjes achter in de wol.

Meer komt in een uitgebreider verslag.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”