Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door ApistoPeter »

Hey peoples,

Twee vraagjes over de rio 180 pomp/filter. Ik las in een ander topic dat de pompsterkte zown 5x de inhoud van het aquarium moet filteren.

Vraag 1: Nu zit er bij de Juwel Rio 180 LED een Eccoflow 600. Deze pompt 600l/u. Nu is de inhoud na vullen van zand, planten, enz. ongeveer 165/170 liter? Dat zou betekenen dat je een pomp nodig hebt die dus ongeveer 825/850l/u zou moeten pompen.

Kom je met de standaard pomp niet erg veel te kort? Of hoe zit dat met deze pomp?

Vraag 2: In de Rio 180 zit een Bioflow M 3.0 filter. Ik las in datzelfde topic dingen over andere filterwatten of bakjes etc. Nu zag ik wat bakjes met Cirax M voor dit filter en sponzen. Maar wat is nu de beste of goede volgorde van onder naar boven in dit filtersysteem? Iets als dit?

---bovenkant---
- Filterwatten
- Groene spons (de grove geloof ik)
- Groene spons
- Groene spons
---bovenkant---

---onderkant---
- Blauwe spons (fijn geloof ik, niet die grove)
- Cirax bakje
- Cirax bakje
---onderkant---

Dit is een samenstelling die ik op youtube van iemand zag. Leek te werken voor die persoon maar is dit ook een goeie volgorde/samenstelling? En houd dit mijn water wel helder genoeg. Als iemand een ander idee heeft hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door amber98 »

Als het hetzelfde werkt als bij mijn rio 300, dan is jouw bak na vullen ook 180L. Misschien als je er veel inzet, wat minder. Voor mij was de meegeleverde juwelpomp te weinig. Ik heb nu de variant erin zitten voor de rio 400 en vision 450.

Als je met groene spons de sponzen van juwel bedoeld, deze kun je beter niet gebruiken. Deze halen nitraat uit het aquarium, wat een voedingstof is voor planten. Ook de meegeleverde zwarte niet gebruiken. Ik heb bovenaan filterwatten die ik wekelijks vervang. Daaronder 2 fijne blauwe sponzen, dan een bakje cirax en vervolgens 2 grove sponzen (als ik het goed onthouden heb, kom verder niet aan het filter)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door ApistoPeter »

Hummm ik ging nu kijken naar de pomp van de rio 240 maar dat is dezelfde als voor de 180..dus dan is het vermogen nog slechter xD...really?

Ik denk dat ik dan de pomp moet gebruiken die standaard in jou Rio 300 zat. De bioflow L. Die pompt met 1000l/u.
En dat past gewoon in een Rio 180 neem ik aan? Zelfde filter behuizing?

Jou filtervolgorde klinkt ook goed! Logischer dan 2 cirax bakjes onder elkaar >.> Thanks amber ^^

Update: hoe heb je ervoor gezorgd dat de stroming met een grotere pomp niet te erg wordt voor je betta's e.d? Ik zie een uitstroomset van juwel die je op het uitstroom buisje kunt zetten. Geen idee of dat werkt?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door amber98 »

Of het past, durf ik niet te zeggen. Misschien kan de verkoper je dat vertellen?

Ik heb het uitstroombuisje verlengt met een extra 45graden buisje. Zo kan ik de uitstroom parallel aan de achterkant richten en ook nog eens de uitstroom hoogte veranderen. Ik heb dus veel stroming in de boven/midden laag en niet in de bovenlaag. De vlindervissen hebben stilstaand water en de andere vissen hebben stroming (overigens heb ik momenteel geen betta's) ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door ApistoPeter »

Ja ik zal het is gaan vragen en verder zoeken ook :)

Heb je daar misschien een foto van? Of is het vergelijkbaar met dit?:
https://www.aquastorexl.nl/juwel-sproei ... gLIWfD_BwE

Afbeelding


**Update: Can I fit bigger pumps into my filter?
All JUWEL filters that have 400,600 & 1000 circulation pumps can be interchanged to increase or decrease the flow rates as required. The only exceptions are the 280 and 1500 circulation pumps that cannot be interchanged.

^ Van de officiële Juwel site ^^. Happy me!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door amber98 »

Exact zo'n stukjes ja ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 21 apr 2018 15:38 Exact zo'n stukjes ja ;)

Cool cool :) Thanks!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door ApistoPeter »

Heya peoples,

Bedoelde je de filteruitlaat paralel zoals dit @amber98?
Heb namelijk het idee dat die stroming opzich wel oke is. Maar qua oppervlakte stroming misschien iets te sterk voor de co2?

https://youtu.be/SoWAo4I2Ot4

Ps, zet het geluid van het filmpje uit anders hoor je misschien Shrek in het Noors haha.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door amber98 »

Inderdaad wel die richting op, alleen heb ik hem dan nog verder naar beneden gedraaid, zodat ie zo laag mogelijk zit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 29 apr 2018 19:38 Inderdaad wel die richting op, alleen heb ik hem dan nog verder naar beneden gedraaid, zodat ie zo laag mogelijk zit.

Dat heb ik toen straks ook geprobeerd! Had alleen het idee dat de Bleheri's dan te veel naar links wrden gedrukt.

Of is dat normaal dat ze dan wat naar links buigen? Een ervan kwam zelfs wat los met de wortel. Maar ze staan in zand net drie dagen dus dat kan miss ook een rede zijn.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door amber98 »

Het is een beetje zoeken wat voor jouw inrichting werkt ;)

Gebruikersavatar

dominique
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2018 20:58

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door dominique »

Op mijn primo 110 intern filter heb ik met wat knutselwerk (juwel uitstroom met venturi ding + eheim bochtje + mini spraybay) een leuke constructie gemaakt. DIe eheim stukjes kan je los kopen (voor de kleine interne eheim filters and de aquacompact externe filters). Raar dat juwel zelf geen groot assortiment opzetstukjes voert.

Gebruikersavatar

AquaHobby
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2019 08:39

Re: Juwel Rio 180 LED pompsterkte/filtermateriaal volgorde

Bericht door AquaHobby »

Ik hen hetzelfde gedaan met mijn Primo 110, eerst de pomp upgrade gedaan van 500 naar 600, filter inhoud aangepast, deze slipte na een week al aardig dicht door de witte spons als eerste zat, tevens een spraybar gemaakt. De stroming is nu al twee weken goed en gaat door heel de bak.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”