Kool van filter droog laten liggen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Kool van filter droog laten liggen

Bericht door saar77 »

Hoi,
Ik ben bezig met medicatie voor mijn vis. Daarom heb ik de cartridge met actieve kool eruit gehaald. Deze ligt nu gewoon in een emmer.
Mag deze droog blijven liggen en kan het hierna gewoon weer gebruikt worden?
Groeten

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door tobyderks »

De actieve kool mag niet opdrogen, dan sterven de bacteriën. Maar actieve kool raakt sowieso na een aantal weken uitgewerkt dus moet eens in de zo veel tijd worden vervangen. Je kunt dus beter niet met koolstof filteren. Beter gewoon met filter sponzen, watten en keramische pijpjes oid.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door saar77 »

tobyderks schreef: 06 feb 2018 14:54 De actieve kool mag niet opdrogen, dan sterven de bacteriën. Maar actieve kool raakt sowieso na een aantal weken uitgewerkt dus moet eens in de zo veel tijd worden vervangen. Je kunt dus beter niet met koolstof filteren. Beter gewoon met filter sponzen, watten en keramische pijpjes oid.
Bedankt voor je antwoord. Gaat de kwaliteit van het water zonder koolstof niet achteruit? De afvalstoffen moeten toch ergens opgenomen worden?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door tobyderks »

De bacteriën zetten deze afvalstoffen om in niet schadelijke stoffen. De kwaliteit van het water gaat er niet op achteruit, ik ben een jaar geleden ook overgestapt van koolstof op keramische pijpjes, nooit iets negatiefs gemerkt. Daarbij filtert koolstof alles, dus ook je plantenvoeding uit het water.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door Neil »

Actieve kool dient voor verwijderen van veel organische stoffen. Hier zijn stoffen bij die minder goed zijn voor je aquarium maar zeker ook de stoffen die je juist wil houden.
Zelf filter ik niet met actieve kool bij normale situaties.

Bij het produceren van actieve kool ontstaat er een geweldige oppervlakte vergroting in het materiaal. In deze poriën worden de stoffen vast gehouden totdat het verzadigd is.
Het actieve van actieve kool zijn de koolstof deeltjes. Scheikundig aangeduid met de letter C. Deze deeltjes hebben een bepaalde aantrekkingskracht op moleculen in het water. Dit is weer afhankelijk van de vorm en de massa van het molecuul.

Het water bouwt door de tijd vervuiling op en daarom doe ik periodiek waterwissels.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door Neil »

Maar als je het nat houdt dan kan dit.

Tenslotte was dat je vraag.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door saar77 »

Bedankt tobyderks en Neil voor de uitleg. Het is dus niet noodzakelijk begrijp ik hieruit. Kan ik het wel gebruiken om over een paar dagen het medicijn eruit te filteren? Ik weet sowieso niet of het noodzakelijk is om het medicijn nog weg te filteren. Het lijkt mij dat dit met waterwissels dan ook zou kunnen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door amber98 »

Inderdaad is actieve ook niet nodig voor het medicijn eruit te filteren. Het kan Wel En is zeker handig wanneer je direct na het medicijn een ander medicijn wil gaan gebruiken. Wanneer dit niet het geval is, hoef je het niet eruit te filteren. ;) verder kun je het zoals de andere aangeven beter eruit laten. Het heeft meer nadelen dan voordelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Kool van filter droog laten liggen

Bericht door saar77 »

Oke, dan weet ik wat ik moet doen. Iedereen bedankt :)

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”