Uitstroom tweede filter.....

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Uitstroom tweede filter.....

Bericht door SandraGup »

Hoihoi,

Lang geleden heb ik me al eens voorgesteld en nu zijn we begonnen aan een 150 cm breed aquarium. Nou, na de nodige tegenslagen draait ie dan met bijna alle vissen erin

Afbeelding


Alleen nu ben ik niet zo tevreden over de filtering. Wel over de filter zelf overigens. Hij draait nu met de JBL Cristal Profi 1902e met uitstroom: spraybar over de achterwand, instroom: links achter. Maar op de een of andere manier blijft er best veel zweefvuil rond dwarrelen. Nu ben ik van plan om mijn andere filter van het oude aquarium mee over te zetten als de boesemani's over gaan naar de nieuwe bak. Dit is een JBL Cristal Profi 901e.
Maar wat moet ik nu met de in en uitstroom doen ?? Kan ik nog een kleinere spraybar aan de zijwand maken en de instroom rechtsonder of gewoon met een bochtje laten instromen ??
Wie heeft er tips voor mij ???

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Uitstroom tweede filter.....

Bericht door Erik1974 »

Ik had precies hetzelfde met een spraybar vanaf de achterzijde. Ik heb nu gewoon een enkele uitstroom van links naar rechts via de achterkant van het aquarium en heb nu veel minder zweefvuil. De uitstroom heb ik schuin op het glas gericht zodat de hardste straal al gebroken wordt door de achterkant van de bak. Maar iedere bak werkt weer anders, ik zou gewoon even gaan experimenteren wat voor jou het beste werkt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Re: Uitstroom tweede filter.....

Bericht door SandraGup »

Ik ga het eerst met filterwatten proberen. Kan het tweede filter toch nog niet gebruiken. De boesemani's zitten nog in het oude aquarium. Die ga ik pas over een weekje of zo over zetten, zodat het grote aquarium zijn werk goed kan doen. Ik wil geen nitrietpiek krijgen...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Uitstroom tweede filter.....

Bericht door Linda »

Hoi hoi.
Zijn je boesemani's ondertussen al over?

Wat ik heb gedaan in mijn 100x40 bak, is de uitstroom en instroom van mijn externe rechts in de hoek gehangen (ik heb een lilypipe maar net te klein eigenlijk voor deze bak) en linksonder achterin het pomp gedeelte (filtergedeeltje kun je er vanaf halen) van een dennerle nano hoekfiltertje die het water vanaf de linkerkant naar rechts pompt. Ik merk dat dit de circulatie erg ten goede komt.

Wat je merkt vervolgens is dat al het bodemvuil netjes in de rechterhoek beland waar het ligt te wachten tot ik het opzuig met de hevelslang ;)

Ik kan de oppervlakte stroming niet te sterk hebben vanwege de goerami's en vlindervissen vandaar dat de pomp onderin zit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Re: Uitstroom tweede filter.....

Bericht door SandraGup »

Hoi Linda,

Erg late reactie zie ik....Jaa de boesemani's zijn over !!! Blij dat ze zijn met de extra ruimte :D :D . Maar het heeft erg tegen gezeten met het aqaurium/filter. Er bleef maar zweefvuil ronddwarrelen. Na het vervangen van de witte filterwatten liep het filter niet vol, raar maar kan een keer gebeuren. Twee weken later precies hetzelfde probleem. Ik heb toen contact proberen te krijgen met JBL, maar dat liep ook niet lekker, dus na een boze reactie op hun Facebookpagina :evil: :evil: kwam er schot in de zaak. Ondertussen de JBL901 die we nog over hadden aangesloten uit nood, maar ja die was veel te klein. Het op en neer mailen duurde maar en duurde maar, want je krijgt dan tig vragen om te kijken of de fout toch niet bij jezelf ligt. Dat was dus niet het geval en we hebben het filter naar een lokale dealer gebracht. Ondertussen door te weinig stroming een zieke boesemani en de rest was ook niet helemaal fit. Dus met medicijnen aan de gang een een andere dezelfde filter erbij gekocht. Dus nu draait de bak met twee filters en dat gaat goed gelukkig. Visjes zijn ook weer beter dankzij de snelle reactie van mijn kant.
Voor het andere filter 1902 hebben we een compleet nieuwe filterkop gekregen en dus een mooi filter over :? :(

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Uitstroom tweede filter.....

Bericht door Linda »

Geeft niet hoor 😊

Wat een gedoe.. Zo jammer wanneer een leverancier niet thuis geeft....
Gelukkig is het nu opgelost.
Ik hoop dat je boesemani's opknappen en dat je kunt gaan genieten van je bak 😁

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”