Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door tobyderks »

Hoi!
Ik wil voor mijn 54 l bakje een nieuw filter. Ik merk dat deze eigenlijk te klein is. Nu heb ik een aquaflow 100 erin zitten. Dit interne filter zou tot 100l moeten werken. Maar hij kan mijn bakje niet aan:
Weinig beweging aan het oppervlak terwijl hij op maximaal staat. Ik heb constant een groene waas in mijn bakje, het water is niet helder en dat stoort mij nog het meest. En ondanks de voedingsstoffen, gedimpt licht en een co2 systeem heb ik toch een beetje last van alg. Kortom alles wijst erop dat deze filter zijn werk niet goed doet.
Dan kom ik bij mijn eerste vraag. Ik weet dat een filter X keer het aantal liter dat in de bak zit rond moet pompen. Mijn huidige filter zou volgens de verpakking 200 l per uur rondpompen, dus 4 x de inhoud van de bak. Maar hoe veel keer moet dit in werkelijkheid zijn? Ik dacht 6 keer de inhoud van de bak per uur, klopt dit?
Dan zit ik met de vraag welk filter? Ik denk in ieder geval een buitenfilter. Nu kwam ik deze tegen:

https://www.conrad.nl/nl/aquarium-buite ... &WT.srch=1

Heeft iemand hier ervaring mee? Deze pompt 300 l per uur dus 6x de inhoud van mijn bak. Wat denken jullie ervan?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door Erik1974 »

Ik had een eden 511 maar was niet zo te spreken over de bouwkwaliteit. Er ging vrij snel wat stuk, filter bleef wel bruikbaar maar ik zou er niet snel nog 1 kopen. Onderhoud vond ik ook lastig aangezien één en ander moeilijk open te maken was. Ik heb nu een hamburger matten filter en dat bevalt stukken beter. In een 60 cm bak niet echt ideaal omdat het wel wat ruimte inneemt. Aquael heeft goede binnenfilters, heb je daar al eens naar gekeken?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door amber98 »

Ik heb een aquael turbo 500 voor mijn 100L bak. Doet het prima, is niet al te groot en de stroming is regelbaar. Als ik hem volledig open zet, is er teveel stroming voor de bettas. Maar helemaal dicht is te weinig voor mijn bak. Zeker een aanrader, Maar het is wel een binnenfilter. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door tobyderks »

Hm ik weet niet hoor. Ik heb nu dus een binnenfilter en ben er niet heel erg blij mee. Je krijgt hem er moeilijk uit, staat lelijk en schoonmaken is ook niet erg prettig. Zal er eens even over nadenken. Thanks allebei!

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door Erik1974 »

Als aanvulling wil ik dan zeggen dat ik ook een aquael 500 heb en dat deze 10x eenvoudiger schoon te maken is dan een externe filter.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door tobyderks »

Maar is zo'n spons aan de buitenkant niet heel erg onhandig? Die word toch ontzettend snel vies en als je hem eruit wil halen ligt eerst al de helft van de prut in het water, toch?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door Erik1974 »

Die spons spoel ik inderdaad 1x per week uit. Maar de troep die er af komt valt reuze mee. Ik til gewoon de hele filter uit de bak en haal dan de spons er af. De filter zit met een schuif systeem vast en is dus heel makkelijk uit de bak te halen. Ik had op mijn eden ook een spons op de filterinlaat maar die was een stuk lastiger los te halen. En daarvan had ik dus wel veel troep in de bak. Die spons had ik er op om garnalen en eventuele baby visjes uit de filter te houden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door amber98 »

Inderdaad zoals Erik zegt valt dat reuze mee. Kan hem heel makkelijk met schuifsysteem eruit halen en spoel de spons uit. Ik doe nog extra een beetje filterwatten erin, deze vervang ik elke week en dan plaats ik hem terug. In de keramische pijpjes blijven voldoende bacteriën zitten.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door Erik1974 »

Precies zoals ik het ook doe, ook met de filterwatten. ☺️

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door tobyderks »

ah oke, dan denk ik dat ik toch voor die ga. ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. ik denk dat ik heb ergens deze week ga bestellen.
en dan? eerst een maar weken mee laten draaien met dat andere filter zodat deze goed in kan draaien en daar bactierien in kunnen gaan zitten of gewoon meteen die oude eruit en de nieuwe erin?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door Erik1974 »

Dat wat je als eerste zegt. Een paar weken tegelijk laten draaien en dan de oude er uit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door tobyderks »

Nou hij is binnen. Eerste indruk:
Jeez wat een groot ding! Ik kan hem niet aan het aq ophangen want daar is ie te groot voor. Dus zit hij vast met de zuignapjes. Heel veel onderdelen en onduidelijke instructie. Met veel gepuzzel denk ik dat ie nu goed in elkaar zit...
Hij geeft een goede stroming. Had hem per ongeluk op de hoogste stand staan, met als gevolg een wildwaterbak :mrgreen: . Op de kleinste doet ie het prima. Maar, hij maakt wel een pokkeherrie zeg! Zo'n irritant trillend geluid. Hoort dat?
Maar opzich ben ik er wel positief over.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door amber98 »

Hij hoort geen geluid te maken. Ik gebruik niet alle onderdelen, de luchtbellen gebruik ik niet bijv. En ook het verlengstuk van de uitstroom is niet in gebruik hier. Bij mij is ie enorm stil, maar alleen geluid als er nog lucht in zit. Dit is binnen een paar seconde verholpen

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door Erik1974 »

Zal idd wel lucht in zitten, de Aquael filters staan er om bekend erg stil te zijn, die van mij is onhoorbaar, hij maakt alleen geluid omdat ik de luchtslang gebruik. Je kan hem even schuin houden onder water en dan kijken of er nog wat lucht uit komt.

En ophangen? Volgens mij kan dut uberhaupt niet en kan je niet anders dan de zuignapjes gebruiken? Maar die zijn dat ook wel weer erg goed en sterk, de zuignappen van mijn Aquael filters zitten muurvast :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuw filter voor mijn 54l bakje.

Bericht door tobyderks »

Nee ik heb ook niet alles gebruikt, maar dat wist ik eerst niet! Ik zal eens proberen de lucht eruit te krijgen.
Gier kan je hem toch mee ophangen:

Afbeelding

Edit: heb net van alles geprobeerd maar het word alleen maar erger. Alleen als ik hem helemaal open zet is ie stil, maar dat gaan we niet doen natuurlijk.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”