Filtersponzen hoe en wat??

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Kevin »

De witte filterwatten

Deze zijn niet bedoelt om bacteriën in te huisvesten, maar puur voor de fijne deeltjes te filteren uit je water.
Schoonmaken zou ik regelmatig doen (1 x per maand ofzo) Lekker onder de kraan en flink knijpen maar, je zal zien dat na verloop van tijd hij niet echt schoon meer te krijgen is. Dan word het tijd voor een nieuwe.

De groene Juwel sponzen

Door Juwel worden die voorgeschreven als nitraat verwijderende sponzen en dienen volgens hun na 4 weken vervangen te worden. Tja of ze nitraat verwijderen laat ik even in het midden :wink: maar geen 4 weken in ieder geval. Ik heb ze ook zitten maar die zitten er al maanden in, na een keer goed uitspoelen is het een gewone spons geworden.

Als je bak goed in evenwicht is heb je deze sponzen wat mij betreft na 4 weken ook niet perse meer nodig, uitspoelen en terug plaatsen of vervangen voor een blauwe.

De zwarte Juwel sponzen

Dit zijn sponzen die geïmpregneerd zijn met aktieve kool (zwart poeder). Aktieve kool filtert medicijnen, kleurstoffen en sommige plantenvoeding's bestanddelen uit je water, na verloop van tijd is dit verzadigd en moet vervangen worden.
Ook hiervoor adviseert Juwel ze na 4 weken te vervangen, als je het mij vraagt zijn ze na 2 weken al ver verzadigd en werken dus niet anders dan een blauwe spons.

De blauwe Juwel sponzen.

Dit zijn de sponzen die zorgen voor de meeste bacterie huisvesting, deze moeten dus daarom zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Als je ze vervangt doe het dan altijd 1 voor 1 en nooit allemaal tegelijk. Juwel heeft hiervoor ook een vervangstermijn staan waar ik nu zo snel even niet op kan komen, maar je kunt ze blijven gebruiken tot je zelf denkt van "nou heeft hij zijn beste tijd wel gehad". En dat kan soms wel 2 jaar of langer zijn.

Tot slot.

Wanneer moet je dan wel je sponzen schoonmaken?

Dit doe je pas wanneer je filter merkbaar minder hard stroomt. Het schoon maken van de sponzen kan je het beste doen in een emmer met net uit je aquarium gehaald water wat je toch weg gooit omdat je gaat verversen. Spons in het water en knijpen maar op die manier krijgen de bacteriën in de spons minder op hun laz.......euhhh falie en zal het evenwicht in je filter sneller op peil zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Rob Bosman »

Het schoonmaken van de filtersponsen en het filter is de fout die menig aquariaan maakt en mede daardoor vele problemen in zijn of haar aquarium kent. Door dat je veelvuldig je filter schoonmaakt krijgt deze nooit de kans om een goede bacteriele huishouding op te bouwen en daardoor een stabiel evenwicht in je bak te creëren. De wittewatten vervang je 1 keer in de 2 tot 4 weken de rest laat je lekker zitten.

Gebruikersavatar

michel
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:42
Locatie: Zaandam

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door michel »

En wat is de opbouw van de sponzen van beneden naar boven en de hoeveelheden sponzen?

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Rob Bosman »

Van boven naar beneden, dus de witte watten komen boven aan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Kevin »

Inderdaad zoals het lijstje daar staat zo zit het in je filter ook met de witten watten bovenop.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

michel
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:42
Locatie: Zaandam

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door michel »

Aha oke bedankt voor de reactie heren:).
Ben bezig geweest om me nw rio schoon te maken en dus ook het filter.
Nu heb ik alle oude sponzen weg gegooid,omdat er eerst kleine koi's in de rio zatten.
Ik heb nw sponzen gekocht alleen die zwarte niet (kool).
Maar de verkoper in de winkel zei dat ik ook beter Cirax bioflow 3.0 erin moet doen.
Dus die heb ik ook gekocht,maar waar ongeveer plaats ik die dan in het filter tussen welke sponzen in?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Kevin »

Onder heb je 2 blauwe sponzen daar boven een groene daar boven de zwarte, dit is de standaard indeling. Je kunt het beste het tussen de groene en de filterwatten doen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Kees »

Lijkt een beetje op Sera's siporax (die keramische pijpjes), die heb ik namleijk in de interne filter van van mijn juwel 125 zitten.
Het spul in zo'n zakje gedaan die je normaal voor bv kool gebruikt, ik heb deze wel onderin zitten met daarop nog een groene spons en daarop weer zo'n witte filter matje.
Zo draait die hier al ongeveer een jaar zonder problemen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

michel
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:42
Locatie: Zaandam

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door michel »

Is het trouwens noodzakelijk bij het opstarten van een aquarium dat je de zwarte koolfilter wel gebruik of hoeft dat niet perse.
Want ik heb ook nog een fles Easy-life dat is ook voor het opstarten.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Rob Bosman »

Zwarte kool fillter heb je eigenlijk alleen maar nodig NA medicijn gebruik. Vroeger deden we wel over kool filteren maar tegenwoordig voldoet ons leidingwater aan zulke hoge eisen dat dit niet meer nodig is.

Als je een bak opstart dan ben ik zelf wel een voorstander van om er flink wat bacteriën er in te goeien en gebruik zelf dan het liefst Nitrivec van Sera

Gebruikersavatar

michel
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:42
Locatie: Zaandam

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door michel »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Zwarte kool fillter heb je eigenlijk alleen maar nodig NA medicijn gebruik. Vroeger deden we wel over kool filteren maar tegenwoordig voldoet ons leidingwater aan zulke hoge eisen dat dit niet meer nodig is.

Als je een bak opstart dan ben ik zelf wel een voorstander van om er flink wat bacteriën er in te goeien en gebruik zelf dan het liefst Nitrivec van Sera
Die Cirax bioflow 3.0 heb ik ook nog die stop ik in me filter.
En dan Nitrivec van Sera dat volstaat dan neem ik aan. :)

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Rob Bosman »

Cirax bioflow 3.0
ken ik niet

Gebruikersavatar

michel
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:42
Locatie: Zaandam

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door michel »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:
Cirax bioflow 3.0
ken ik niet

Is een plastic bakkie met soort korrels erin.
Denk dat het ook voor bactieren is..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door Kevin »

Denken hebben we niet zoveel aan toch :D

http://www.juwel-aquarium.de/en/cirax549.htm

[quote="Aquarium-winkel.nl]Cirax is het nieuwe biologisch filter voor uw Juwel aquarium.

- Hoogste kwaliteit van het water als gevolg van effectieve biologische reiniging
- Zeer groot oppervlak als gevolg van zeer poreus filtermateriaal
- Juwe Cirax kan gebruikt worden voor zoet- of zoutwater aquaria
- Het filter materiaal is telkens weer opnieuw te gebruiken en gemakkelijk te reinigen

Juwel Cirax komt in een filter media container.[/quote]

Zoals ik het zie is het de vervanger voor de grof blauwe filterspons, onderin de filter dus eigenlijk.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

michel
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:42
Locatie: Zaandam

Re: Filtersponzen hoe en wat??

Bericht door michel »

Kevin schreef:Denken hebben we niet zoveel aan toch :D

http://www.juwel-aquarium.de/en/cirax549.htm

[
Nee idd denken heb je niet veel aan maar heb er nog niet zoveel verstand van :roll:
Bedankt voor je reactie kevin.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”