Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2016 15:30

Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Bericht door Vlekkie2016Pipi »

Oh my, oh my,

Uitstroom pijp aan de lange zijde, uitstroompijp aan de korte zijde. Waterstraal tegen de ruit aan, waterstraal naar de overkant van het aquarium zowel de diepte als de breedte. Instroom pijp naast de uitstroompijp. Instroompijp aan de andere kant van het aquarium. Uitstroom pijp schuin straal naar beneden straal omhoog.

Even een aantal frustraties op een rij om de stroming in mijn aquarium goed te krijgen zodat er genoeg ontlasting ( vuil) de instroom ingaat, maar ook dat ik geen dode hoeken krijgt en dat de plantjes ook stroming krijgen. Heb ook nog een luchtpomp er in gedaan met bruisteen. Maar nog gaat de ontlasting (vuil) van mijn twee lieftallige sluiergoudvissen niet rechtstreeks de instroom in. Het wordt bijna een obsessie..
NOU IK WEET HET NIET MEER! : :cry:

Mijn aquarium: Ciano emotion 80 (140 liter)
Mijn buitenfilter: EHEIM 4 350
Mijn in en uitstroom: Eheim set 1 en 2.
Mijn vissen : Twee sluierstaartgoudvissen.
Wie heeft raad. Mijn aquarium is helemaal uit balans.

Vriendelijke groet Louise

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Bericht door Linda »

Ik heb je topic even verplaatst en je titel wat minder "scheeuwerig" gemaakt ;)

De poep op de bodem krijg je nagenoeg niet weg met alleen je filter. Een bruissteen zal hier zeker niet bij helpen. Dit zal er alleen voor zorgen dat er minder co2 in het water aanwezig is voor je planten om te groeien.
Bodemvuil krijg je enkel weg door het met een slang of hevelklok van de bodem af te zuigen.

Lees deze link maar eens door :)
http://www.aquascaping-blog.com/49/wate ... g-aquarium

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Bericht door stylz »

met goudvissen zit je ook vast aan een stevig filter de normale opgave van fabrikanten trekt het niet met goudvissen.
dat mag wel een x of 3 sterker.
als je geen planten hebt is een bruis steen prima wat linda al aan geeft je stript je CO2 waardoor je planten slechter groeien.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2016 15:30

Re: Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Bericht door Vlekkie2016Pipi »

Sorry ik wist even niet in welke Topic ik het moest plaatsen. En ik zal niet meer schreeuwen. Haha, Ja ik zat al te twijfelen over die bruisteen. Mijn plantjes vertonen idd al geel blad, en ik heb last van algen.
Maar ff serieus is mijn pomp echt te weinig qua capiciteit? Ik heb de topic gelezen en zal de spraybar terug aan de achterwand plaatsen. Hoe zorg ik ervoor dat ik dan geen deadspots krijgt? De spraybar pakt niet de hoeken mee.
Nu heb ik wel eens zo'n circulatie pomp op YouTube gezien maar als je die er bij aanzet dan vliegen mijn vissen de bak uit. Dat lijkt wel een vlietuigmotor.
Gelijk een vraag hierover, moet je zo'n circulatie pomp de hele tijd laten draaien of kun je die gebruiken om het ergste vuil weg te blazen daar kon ik nou niet helemaalachter komen.
Ieder geval bedankt voor jullie reactie. Tot horens
Vr. Groetjes Louise

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Bericht door stylz »

spraybar aan de achterzijde is denk ik idd de beste opstelling, ik zou voor een groter filter kiezen ivm je goudvissen, had je andere vissen dan kan je ook vaak met circulatie volstaan.
je moet een circulatie pomp ook wel aanpassen aan je bak, maar 10 x de inhoud moet goed zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Bericht door amber98 »

Als alle planten een beetje bewegen, zit je meestal wel goed qua deadspots. Met sluierstaarten heb je inderdaad een behoorlijk filter nodig. Minimaal een keer per week hoor je de ontlasting van de bodem af te zuigen en minimaal 50% water te verversen. ;)
Bruistenen hebben de planten nadeel van, sluierstaarten kunnen dit daarentegen wel waarderen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2016 15:30

Re: Hoe bepaal je de beste stroming in je aquarium?

Bericht door Vlekkie2016Pipi »

Dank jullie wel voor de reacties, ik ga ermee aan de slag.
Groetjes Louise

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”