Het Grote ledverlichting topic

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Haz
200-400
200-400
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 aug 2011 21:06

Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Haz »

ik lees heel veel verschillende dingen.
De een zegt je moet grolux leds hebben.
de ander zegt een blauwe strip met een rode
Weer een zegt je krijgt nooit genoeg licht van led
dan lees ik weer van ervaringsdeskundigen dat ze met led onwijs goeie resultaten krijgen qua plantengroei

Ik heb de knoop doorgehakt en ga het gewoon zelf proberen. ik hoop rond de 50 euri uit te geven voor 4 strips led van ong 1 meter. 2 warm wit, 1 blauwe en 1 rode strip. Het mooist zou zijn als ik een controller er op aan kan sluiten om een dimprogramma vorm te kunnen geven.

wat zijn jullie ervaringen, wensen, tips of vragen?
"Heel wat gehuwde mannen bouwen zich een aquarium, omdat zij iemand in de buurt willen hebben die ook niets te zeggen heeft."

Cayman 110 ZA-plantenbak

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Kevin »

Ik had begrepen dat onze sponsor Kitelight dimmers zou krijgen die je ook kunt programmeren, dan heb je verder alleen je adapter en de leds strips nodig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Rody »

Leuk project, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Even een aantal dingen wat je rekening mee moet houden.
Ik ga ervan uit dat het om je 80 bak gaat.

De warmwitte strip geeft geen warmwit licht af, dit is echt geel licht. De kleur zal ook ergens rond de 4500 à 5000K zitten, als je echt wit wilt hebben moet je al op de 6500K zitten en het liefst nog iets hoger, dit is uiteraard wel iets op te vangen door blauw/groen/rood te mengen maar die warmwitte strip zou ik laten liggen als ik jou was.
Met 50 euro ga je het niet redden als je alleen op led over wilt, zeker niet met een dimmer.
Bespaar hier zeker niet op want dan red je simpelweg de hoogte van je bak gewoon niet, kitelight heeft hele mooie strips voor je bak, de Superflux lijn is hiervoor heel geschikt, je ziet ook meteen het prijsverschil.

Zorg er ook voor dat je niet een te groot aandeel blauw neemt aangezien je dan problemen kan gaan krijgen met je algengroei, blauw is mooi alleen dan moet je er een zoutbak van maken ;)

Succes in ieder geval en vuur elke vraag af als je ze hebt ;)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Rita M »

Heel blij met dit topic, ik had al aangegeven dat ik wat licht mis aan de zijkanten en ik dit eventueel met 2 LED strips boven de zijruit wilde oplossen.
Dimmen is dan niet nodig voor mij maar ik moet dus wel op minstens 6500K zitten begrijp ik, dat was dus in eerste instantie ook de vraag die ik had; is LED ook goed te gebruiken voor plantengroei?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Haz
200-400
200-400
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 aug 2011 21:06

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Haz »

Ik heb me als eerste laten informeren bij kitelight, ook omdat ik in het verleden hier led nachtverlichting gekocht heb.
Voor hetgeen wat ik wil zijn ze mij toch te duur, dus bestel ik ergens anders.

Tot nu toe onderscheid ik 4 types LED die ik zou kunnen gebruiken voor het aquarium.

De superflux led
de 5H led
SMD 3528 LED
SMD 5050 LED

voor de laatste 2 hier een vergelijking;
http://www.ledlightsworld.com/page.html?id=32

de SMD 5050 staat aangegeven dat deze gemiddeld 2,5 x zoveel lichtopbrengst geeft als de overige 3.
Ik heb nu een site waar ik per meter kan bestellen, met 30 of 60 leds per meter.

Ik heb de keus gemaakt om eerst een meter wit-60 leds per meter, en rood en blauw een meter 30 leds per meter te proberen.
Juist door het gebruiken van een led controller om het geheel te kunnen dimmen, kun je wat meer spelen met de kleurnuances (feller of donkerder blauw enz).

nu alleen nog op zoek naar een goedkope(re) controller.

@Rita,
Ik hoor ook gemixte verhalen over de plantengroei. Tot dusver zijn er een boel opmerkingen waarom het niet goed zou gaan (slecht bereik qua kleurtemperatuur, niet fel genoeg), maar wat ik lees bij mensen die al een tijdje LED gebruiken, hebben ze goede resultaten met LED.
om dit alles hopelijk kracht bij te zetten wil ik het uit gaan proberen, en in ieder geval voor dit forum een try-out zijn
"Heel wat gehuwde mannen bouwen zich een aquarium, omdat zij iemand in de buurt willen hebben die ook niets te zeggen heeft."

Cayman 110 ZA-plantenbak

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door peterdenhaag53 »

Mooi zo Harrie. Ga ik dit volgen. Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Ik heb er zo eentje gekocht en gebruik hem voor mijn linkerhoek en om wat langer licht te hebben.
http://www.aquariumdirekt.nl/shop.php?v ... category=9
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

-rob-
400-600
400-600
Berichten: 500
Lid geworden op: 18 jul 2011 11:03
Locatie: Hulsberg

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door -rob- »

Knap Harrie, dat je een try- out wil zijn voor het forum.
Ga dit zeker volgen om te kijken wat je bevindingen zijn.
beter een gat in je hand dan een hand in je..

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Kevin »

Welke buizen heb je daar op het oog dan precies, zijn die dan ook volledig waterproof dan?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 feb 2011 18:16
Locatie: Midden-Nederland

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door AirWarrior »

Ik heb een ledstrip (46x5,5cm) met 252leds erop met een opbrengst van 7000K.
Het geeft echt onwijs veel licht.
Zal het goed werken voor een aqua?
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Haz
200-400
200-400
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 aug 2011 21:06

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Haz »

kijk zoiets zou ik ook wel willen maken. ik zou zeggen hang hem er boven en vertel over je ervaringen! ;)

Kevin, ik heb op het moment strips op het oog. Deze zijn IP65 (water-resistant) of IP68 (waterproof)
Ik ben niet zo bang om waterresistant te proberen, ze gaan immers niet onder water. Daarnaast zal LED denk ik ook veel minder condens veroorzaken.
Het is nu alleen een kwestie van goed zoeken welke i-net aanbieder het goedkoopste deze aanbied.
Ik zit nog te twijfelen of ik er een controller bij koop, of alleen eerst een dimmer.
een controller is me op het moment toch te duur, helemaal als ik in de toekomst een floramate of profilux wil hebben, dan is dit dubbel geld.
"Heel wat gehuwde mannen bouwen zich een aquarium, omdat zij iemand in de buurt willen hebben die ook niets te zeggen heeft."

Cayman 110 ZA-plantenbak

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Kevin »

@airwarrior die zou je best is kunnen gebruiken maar waarschijnlijk zijn het vrij eenvoudige leds en zul je met de dieptestraling mogelijk te kort komen. Ook weet je niet precies hoeveel kelvin dat ding geeft en of dat voldoende zou zijn voor je planten.

Je zou hem wel waterproof moeten maken.

@haz water bestendig heb ik ook gebruikt voor mijn palu en daar blijven ze tot op heden nog netjes.
Flora-mate is zeker de moeite waard als het spul blijkt te werken, dan zou ik ook eerst met alleen een dimmer gaan werken om te kijken of het kans van slagen heeft.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 feb 2011 18:16
Locatie: Midden-Nederland

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door AirWarrior »

Kevin schreef:@airwarrior Ook weet je niet precies hoeveel kelvin dat ding geeft en of dat voldoende zou zijn voor je planten.
Staat op 7000K, geeft dus 7000kelvin.
Ik heb er 4 en 1 strip verlicht al de gehele woonkamer :D

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Rody »

Er worden nu 2 dingen door elkaar gehaald zie ik ;)
K (kelvin) is de kleurtemperatuur van het licht wat eruit komt, bij jou dus 7000, dat ligt in het spectrum net boven het standaard wit maar wij zien nog steeds wit misschien zelfs wit/geel.
Als we het dan over de sterkte hebben dan moeten we over lumen gaan praten.
Je leds leveren dus geen 7000 kelvin want dat is geen vermogen, weet je hoeveel lumen die led's afzonderlijk opbrengen?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Stefan »

Ik heb laatst ook een RGB LEDstrip gekocht van 5 meter die ik boven m'n bak wil hebben.
Die ga ik dan in m'n nieuwe kap inbouwen.
Daarbij wil ik voor de zekerheid nog wel een extra plantenlamp.
en eigenlijk zit ik ook te denken aan blacklight/UV LEDs, wat je vaak ook ziet in winkels...
iemand daar verder ervaring mee?
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Het Grote ledverlichting topic

Bericht door Rody »

Uv leds hebben de eigenschap dat ze een hele lage doordringbaarheid hebben in water, dat kan wel een probleem opleveren denk ik.
Licht geven in je aqua zullen ze daarom ook niet doen ben ik bang, nooit geprobeerd overigens.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”