Hoeveel lumen is te weinig?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door amber98 »

Ik denk dat je het lumen verhaal een beetje meer moet loslaten. Daar ben je namelijk nu heel erg mee bezig, terwijl je plantenbestand in de meeste gevallen niet gaat werken zonder veel licht en dus CO2.. wil je non CO2, zul je over moeten naar enkel Anubias, cryptocoryne, echinodorus, javavaren, mos en makkelijke drijfplanten. Zoiets als lysimachia en staurogyne, vallisneria, hoornblad en waterpest zullen zonder licht en veel CO2 gewoon niet optimaal kunnen groeien en zolang planten niet optimaal groeien, krijg je algen ;) wil je volledig in CO2, moet je dus over naar andere planten, dan kun je je ook houden aan de voeding die op de verpakking staat, het licht meer richting rood aanzetten en minder waterverversen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean Gelderland
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Oke, dankjewel voor de uitleg. Dan ga ik maar eens nadenken over wat ik ga doen.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb ook een 100% non-co2 bak. Ik heb de standaard led verlichting van de Juwel RIO180 erboven hangen: een witte en een warmwitte balk. De achterste balk heb ik volledig in aluminium stukken gehuld. De voorste balk deels. Verder heb ik drijfplantjes (salvinia natans). Niet téveel. Ze kunnen nog makkelijk ronddrijven door de stroming. Mijn licht staat 8 uur per dag aan, van 14-22 uur. Ik ververs 1x in de ca 3 maanden 25% water. Dat is in mijn geval ca 40 liter. Bij elke verversing voeg ik 10ml all-in-one toe. Qua planten heb ik echino’s, crypto’s, anubias, mos en een javavaren soort.
Ik ben nooit bezig geweest met lumen enzo. Dus misschien heb je wat aan deze info!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean Gelderland
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Dankjewel voor je reactie, die helpt zeker. Ik moet gewoon bepaalde dingen los laten en meer focussen op wat er in mn aquarium gebeurd. En inderdaad die 8 uur aan houden, want dat adviseert echt iedereen :)

Mijn volgende stappen worden dan ook kijken wat er met de planten gebeurd als ik de komende weken die 8 uur aanhoudt. Terug gaan naar 1x per 2 weken 10ml all in one en testen of de voedingstoffen dan nog net zo stabiel blijven als nu. En als de planten die van wat meer licht houden het allemaal niet leuk vinden, zal ik ze vervangen door de planten die jullie op hebben genoemd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean Gelderland
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Hoii,

Nog even een vraag over het licht. Mn timer doet het niet zo goed, dus ben ik opzoek naar een vervanger. Denken jullie dat het de vissen nog uitmaakt of het licht uit gaat met een zonsop- en ondergang of dat die in een keer uit gaat?

Voor mij zelf zou het apparaat wat in een keer uit gaat namelijk het handigste zijn aangezien ik mijn vissen altijd s avonds eten en totaal geen vast ritme heb in wanneer ik naar bed ga. Hierbij kan je via een app de dag zelf beslissen van hoelaat tot hoelaat het licht aan staat. Maar als het in een keer uitgaan van het licht slecht voor de vissen is, zal ik natuurlijk proberen een weg te vinden met het apparaat met zonsop- en ondergang simulatie.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

SpongeBob
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2021 16:50

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door SpongeBob »

Een lichtbron van 500 Lumen verlicht 1 vierkante meter met 500 Lux. Dezelfde lichtbron die 10 vierkante meter moet verlichten, verlicht dit oppervlakte met slechts 50 Lux. Je zou dus Lux moeten meten met een gekalibreerde Luxmeter op verschillende plekken in je aquarium, onder water.

Als je een 240V stekker wilt schakelen op tijd, zons opkomst, zons ondergang, ed. kun je een HUE module gebruiken. Niet goedkoop, maar je kunt daarna zelfs de 240V stekker bedienen via het internet of een App. Zoek op "HUE Smart Plug" Deze kun je ook koppelen aan Google Home en een opdracht geven met je stem. Te lui om te lopen...?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door amber98 »

Ik merk hier dat de vissen zonsopgang en ondergang wel veel prettiger vind. In één keer aan en uit laat ze vaak schrikken. Hou er rekening mee dat als je het licht op verschillende tijden aan/uit zet dit negatief effect heeft op de planten groei en dus algen creeert

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean Gelderland
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Oke, bedankt. Dan ga ik toch maar zo'n apparaatje voor zonsop- en ondergang aanschaffen. En goed om te weten dat verschillende tijden slecht zijn voor planten. Nog een goede reden om zo'n timer aan te schaffen :)

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”