Alg door verkeerde LED verlichting?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
veranijb
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2020 10:00

Alg door verkeerde LED verlichting?

Bericht door veranijb »

Goedemorgen!

Ik ben op zoek naar de juiste LED verlichting voor ons Juwel Lido 120 aquarium. Momenteel zitten de standaard buizen er nog in, maar dit is vrij fel licht en we krijgen de draadalgen niet weg. Onze laatste poging om de draadalg tegen te gaan wordt nu andere verlichting... (al een nieuwe buitenfilter en co2 geprobeerd, water verversen, lichtduur verkort, opnieuw begonnen etc.).

Maarr.. welke verlichting is nou aan te raden? Er zitten twee ledlampen in de kap, maar ze zijn zo met elkaar verbonden dat de ene niet werkt zonder de andere. We hebben dus twee lampen nodig van 438 mm die niet zoveel licht geven, maar natuurlijk wel goed zijn voor de planten. Kunnen jullie ons adviseren?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Alg door verkeerde LED verlichting?

Bericht door amber98 »

Is het niet mogelijk om de buizen gedeeltelijk af te schermen? Zoals met pvc buizen of drijfplanten. Dan ben je goedkopere uit. Welke je zou kunnen gebruiken durf ik niet te zeggen. Alle led verlichting is fel tenzij de intensiteit word verlaagd dmv een computer.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Alg door verkeerde LED verlichting?

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb ook led in m’n bak. Twee balkjes. De achterste heb ik volledig afgeschermd met aluminiumfolie. Om de voorste heb ik dat gedeeltelijk gedaan. Onder het deel waar geen folie zit, liggen er drijfplanten (Limnobium laevigatum) op het water. Ik heb geen alg!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
veranijb
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2020 10:00

Re: Alg door verkeerde LED verlichting?

Bericht door veranijb »

Bedankt voor de tips! Ik ga gelijk afschermen met aluminiumfolie. Hoop dat dit ook voor ons de oplossing is, dat scheelt weer een hele nieuwe lamp kopen. :tums:

Gebruikersavatar

Freke
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2019 13:14

Re: Alg door verkeerde LED verlichting?

Bericht door Freke »

Hoi,
Misschien ook eens proberen van de lamp met de leds naar boven te plaatsen.let wel op dat je een zonnebril draagt als je de visjes voert :)

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”