Welke verlichting hang ik boven het water?

Gebruikersavatar

ed bolder
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2012 20:23

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door ed bolder »

deze discussie vind ik wel interessant
ik mis alleen de vraag , welke verlichting voor welke bak
boven mijn zoetwaterbak hangt t8
daar had ik dus niets aan boven mijn zoutwaterbak , daar hangt t5 en ledverlichting
boven de sluierstaart bak hangt ook t8

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Alrik »

T5 brengt ten opzichte van T8 meer licht op.
Een zoutwaterbak heeft inderdaad meer verlichting, maar ook andere verlichting nodig.
Daarnaast heeft de zoutwaterbak wat meer blauw licht nodig, en de zoetwaterbak rood licht. (toch?)

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door n.oldenzeel »

Ik zou zeggen wat je zelf mooi vind, je moet er naar kijken en van genieten.

In het stukje van AA-T , wordt vergeleken "uitsluitend blauw of uitsluitend rood".
Dat is dan wetenschappelijk wel zo, maar je ziet ook dat in een "algemeen" kleurspectrum, de plant het over het algemeen gewoon goed doet.
Ik ben nog steeds van de insteek "licht is licht" en energie voor de groei van de plant, samen met voeding en co2 die zorgt voor groei.

Ik heb boven mn riparium halogeen 10x20W, gewoon philips spotjes uit de bouwmarkt, en ik moet met grote regelmaat flink snoeien, maar ook niet zoveel, wat je soms leest elke week een emmer.
Ik voer 1x per week een cupje profito.

Boven mn 3 op n rij heb ik een huiskamer lamp (ook vd bouwmarkt) met 3 x dimbaar en regelbaar qua kleurinstelling Philips powerLED.
Ook hier moet ik met regelmaat drijfplantjes wegscheppen en groeit de riccia fluitans als kool.

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door dennisr »

heb het hele stukje gelezen maar toch nog twee vragen,

boven me 60 cm (net klaar) zit een oudere juwel lamp. beetje paars licht komt er van af en das niet helemaal wat ik zoek. Dus wat voor lamp zou daar het beste zijn? Nog steeds de acardia fresh water of is er een betere of heel andere, zoals Philips.

boven de 80 cm hangen er twee één daylight van juwel en een acardia lamp voor kleur van vissen, (t8, 18w )
ik heb alleen het idee dat ik liever wat meer licht zou hebben, met 18 watt beperking zal dat wat moeilijk worden maar iets helderder zou al een verbetering zijn.
wat zijn goede alternatieven voor de 80 cm iets van Philips misschien? Weet alleen geen nummers van Phillips.

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Bertus »

Ik heb boven de 60cm dennerle trocal de luxe special plant hangen wat gelig licht afgeeft, persoonlijk vind ik dit een mooie warme kleur, ik heb vanmiddag mijn witte led er boven gehad en dat vond ik te wit. Ik denk dat het ook een beetje aan je scape ligt wat je er boven wilt hebben, zoals ik die nou in de 60 heb is het licht perfect, wil ik een nature style scape hebben kan het licht niet wit genoeg zijn.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door dennisr »

Bertus schreef:Ik heb boven de 60cm dennerle trocal de luxe special plant hangen wat gelig licht afgeeft, persoonlijk vind ik dit een mooie warme kleur, ik heb vanmiddag mijn witte led er boven gehad en dat vond ik te wit. Ik denk dat het ook een beetje aan je scape ligt wat je er boven wilt hebben, zoals ik die nou in de 60 heb is het licht perfect, wil ik een nature style scape hebben kan het licht niet wit genoeg zijn.
Die had ik gezien van denerle. juwel heeft ook zo'n gelige
Wou dat ik er even 3 mee kon nemen en dan thuis testen.
Ik zoek idd wat gelig licht boven de 60.
Dank voor de info.
Wat betreft die 80, welke ander dan juwel of arcadia zou je daar aanraden?

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Bertus »

Ik heb boven mijn bak JBL verlichting gehad, dat gaf ook een mooie kleur. JBL tropic en color
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door dennisr »

Bertus schreef:Ik heb boven mijn bak JBL verlichting gehad, dat gaf ook een mooie kleur. JBL tropic en color
jbl..Sorry hoor ik voor het eerst :oops: , maar ik ga daar even naar zoeken
dank je.

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Simon »

ik heb ook altijd JBL gehad...zeer goede ervaring mee.
de foto's die hier op het forum rond slingeren zijn met de JBL verlichting er boven :D

Gebruikersavatar

dennisr

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door dennisr »

Simon schreef:ik heb ook altijd JBL gehad...zeer goede ervaring mee.
de foto's die hier op het forum rond slingeren zijn met de JBL verlichting er boven :D
Heb ze gevonden, wel prijzig lampje 21 euro.
Goedkoper kan ik ze niet vinden..

Gebruikersavatar

Janalbert
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Janalbert »

Hallo. Ik heb een Juwel Rio 300 aquarium. Momenteel gebruik ik LED-verlichting, namelijk 1 x rood en 1 x wit. Ik vraag me nu af of de rode led voor of achter moet. Nu zit de rode led aan de voorkant en de witte achterin. Ook vind ik de hoeveelheid licht niet helemaal voldoende. Welke ledlamp kan ik eventueel nog erbij plaatsen?

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door rverwaart »

Janalbert schreef: 07 nov 2017 23:30 Hallo. Ik heb een Juwel Rio 300 aquarium. Momenteel gebruik ik LED-verlichting, namelijk 1 x rood en 1 x wit. Ik vraag me nu af of de rode led voor of achter moet. Nu zit de rode led aan de voorkant en de witte achterin. Ook vind ik de hoeveelheid licht niet helemaal voldoende. Welke ledlamp kan ik eventueel nog erbij plaatsen?
Dit is een leuke :). Heb je toevallig de LED"s van Sera? Ik heb zelf namelijk een Juwel Trigon 190 en heb een jaar of 2 geleden de Sera LED-X Change verlichting gekocht. Standaard inderdaad ook 1 witte en 1 rode buis en ook ik vond dat het te weinig licht was. Ik heb er toen voor gekozen een 3e (witte) led balk bij te kopen.

Over de plaatsing: ik heb ze als volgt erin; wit - rood - wit. Op die manier schijnt het rode licht in het midden van de bak en zorgen de witte lampen voor de feitelijke verlichting.

Gebruikersavatar

Janalbert
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Janalbert »

Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”