Overstap naar LED verlichting (advies)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Overstap naar LED verlichting (advies)

Bericht door Sjakie »

Beste forumleden,

Na enkele jaren afwezig te zijn geweest (aquarium leeggehaald, maar alles wel bewaard ;)), wil ik alles zo langzamerhand weer op gaan pakken.
Merk dat er de laatste jaren steeds meer LED verlichting in opkomst is en ben mezelf aan het oriënteren naar deze 'nieuwe' vorm van verlichting.
De reden is, dat het verbruik een stuk minder blijkt te zijn, ik hier goede verhalen over hoor qua ontwikkeling en ik stiekem ook mee wil gaan met deze ontwikkeling.

Nu heb ik mezelf op diverse forums en online documentatie ingelezen over welke soorten, maten en merken er zoal in omloop zijn.
Uiteraard hangen er ook verschillende prijskaartjes aan per product, maar wil dit in het advies van jullie kant even opzij schuiven. Gaat mij in eerste instantie om de kwaliteit van het product.

Ik heb een bak (merk: Aquatlantis) van 120(l)x40(B)x50(D).
Hierboven heb ik momenteel een standaard armatuur hangen van 2x TL5 buizen. De maten van de buizen zijn volgens mij
een Jewel-maat (1048 o.i.d.)
Vanwege dit gegeven het ik ook online gekeken naar welke led er geschikt zou zijn. Moet eerlijk bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Zo zijn er LED buizen die ik in het huidige armatuur kan doen, maar ook bijvoorbeeld een totaal nieuwe armatuur zonder buizen waar het hele led gedeelte al in is verwerkt.
Kwam op 2 producten/merken welke mij erg aanspraken:

  • Jewel Helialux Spectrum

  • Aquatlantis Easy LED


Vooral de eerste lijkt mij wel wat, zeker i.c.m. een tijdregelaar(computertje) om dag/nacht, zonsopkomst/-ondergang te regelen.

Maar nu blijft de grote vraag:
Past deze wel op mijn aquarium, aangezien ik niet weet of de maat wel geschikt is en ik hier online niets over kan vinden?
Aanvullend zou ik graag willen weten, of er mensen zijn die ervaring hebben met deze verlichting en misschien tips hebben?
Uiteraard afgestemd op mijn bak.
Als extra informatie is het misschien wel handig, dat jullie weten welke inrichting ik neem.....
Heb in het verleden een aquascape gehad en ga hier dus weer aan beginnen :mrgreen:

Zou graag een goede keuze willen maken. Hoop dus op veel input van jullie :vis:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”