Verlichting..

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Verlichting..

Bericht door stylz »

prima 12 uur of iets minder zeg maar tussen 8 en 12 is prima en met CO2 heb je geen lichtpauze nodig :)

een T5 gaat ongeveer 2 jaar mee een LED zeker 10 althans de betere.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Obivion
0-200
0-200
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 okt 2014 15:55
Locatie: Almere

Re: Verlichting..

Bericht door Obivion »

Even een verlichtingsvraag over mijn bak welke volgende week moet gaan indraaien.
Mijn RIO 180 bak heeft een led lichtset van Kitelight. Ik heb dus een 24 uurs programma ingesteld.
In de nacht (22.30 - 06.30) brand er uitsluitend zwak blauw licht (2%). Neem aan dat dit niet teveel is voor alggroei?
Periode 06.30 - 10.30 gaat de zon langzaam op.
Vanaf 10.30 is de verlichting maximaal (rood en groen 100%, blauw 65% en wit 60%.
Vanaf 19.00 - 22.30 gaat de zon langzaam onder.

Dus een kleine 10 uur "max" licht daarvoor en erna de zonsopkomst/ondergang.
Is dit voldoende? Ik wil het eigenlijk niet feller overdag, niet zo lekker voor de visjes en de bak springt er dan wel heel erg uit.

Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Verlichting..

Bericht door stylz »

of je dag licht te fel is kan ik weinig over zeggen, in algemene zit zou ik om de bak goed in te laten draaien met de helft beginnen als waar je later mee uit wil komen.
Een veel gemaakte fout is met te veel licht beginnen, hou het de eerste paar weken rustig en bouw langzaam op.
10 uur is prima, de nachtverlichting is niet goed, je bak heeft duisternis nodig, hoewel voor jou het blauwe licht niet erg veel lijkt denken je planten en algen daar heel anders over.
De plant heeft er last van en de alg vaart er wel bij, dus ik adviseer je in de nacht van ze 23:00 tot 10;00 geen licht dan zonsopkomst vanaf 11;30 licht aan (wat dat dan ook wordt uiteindelijk) 22:30 zonsondergang.

Groen licht hebben je planten vrijwel niets aan, gebruik dat alleen voor je eigen zicht wat jij mooi vind.

Je moet eigenlijk je zons op en ondergang mee rekenen met je belichting en dat totaal op ongeveer 12 uur houden, planten kunnen maar 12 uur assimileren, daarna maak je alleen nog alg.

wees voor zichtig met de intensie, beging laag en voorkom algen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Verlichting..

Bericht door ijsselmeer »

Ik heb een 100x40x30 bak en daar 2 leds stripjes in de lichtkap totaal 18 stuks helderlicht het zelfde als daglicht verlichting van auto`s , nu heb ik ook een ledlichtbalkje met 18 leds en lucht aansluiting die ik van kleur kan laten veranderen welke kleur kan ik het aanhouden voor de planten .

En kan ik een UV lamp boven het water oppervlak plaatsen ,zo ja hoe lang moet ik de UV lamp aan laten staan en nee waarom niet ?

Ik heb vroeger een 2 meter bak gehad ,maar ik merk wel dat ik niets meer aan de kennis van toen hebt ,dus ik overnieuw kan gaan beginnen met mijn bak mooi te krijgen c.q. houden met jullie hulp hoop ik.

En ik heb een stuk kienhout in de bak gelegd eerst een beetje uitgekookt ,maar nu is het water toch bruinig nu ga ik ook over norit filteren dus bij het andere filter materiaal gedaan en hoop ik dat het water weer helder word of is er tegenwoordig ander materiaal om het water sneller helder te krijgen?

Ik hoor het graag

IJsselmeer/Henk
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Obivion
0-200
0-200
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 okt 2014 15:55
Locatie: Almere

Re: Verlichting..

Bericht door Obivion »

Hout moet je toch niet uitkoken? Dat maakt de houtstruktuur kapot.... Tenminste dat heb ik zo begrepen.
Qua bijpassende lichtkleur zou ik gaan voor rood/groen/geel. Weinig tot geen blauw want algen houden van blauw.

Dennis.
Hoi, kom je een bakkie doen?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Verlichting..

Bericht door stylz »

algen houde van al het licht, blauw is noodzakelijk voor je planten dus kan je niet weg laten dan groeien je planten niet goed.

hout uitkoken opent idd de celstructuur en daardoor gaat het eerder rotten, voor de verkleuring is verversen de snelste en goedkoopste oplossing.
Je kan 1000 liter verversen voor een euro dan is norit echt duurder.
Een UV lamp mag niet zo maar boven je aquarium, deze lampen worden afgeschermd gebruikt voor algen problemen enzo, je vissen en ook jij zelf kunnen schade aan hun ogen oplopen door UV

Voor planten hou je het beste rood en blauw licht aan, maar kan zo maar zijn dat die kleuren al in je LED strips (auto kleur) zaten.

verder kan ik daar niet veel zinnigs over zeggen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Verlichting..

Bericht door ijsselmeer »

Dennis en Stylz,

Bedankt voor jullie info ,ik heb het verkeerd neer gezet (gekookt) maar ik heb het kienhout warm/Heet water 65 graden gezet en 2 dagen lang steeds ververst zo dat het water niet te sterk afkoelde .


Stylz : dus ik moet toch het water steeds verversen tot het helder is ? gezien de bak een week draait dacht ik laat ik over norit filteren maar dat is niet goed gezien je reactie en dus ook geen UV lamp.

En nog een vraag wat en welk merk voeding voor planten gebruiken jullie of zijn de klei bolletjes genoeg ,misschien off topic maar ik dacht in 1 moeite door .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Obivion
0-200
0-200
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 okt 2014 15:55
Locatie: Almere

Re: Verlichting..

Bericht door Obivion »

Voor plantenvoeding gebruik ik de vloeibare easylife. De aanvevolen hoeveelheid per week deel ik door drie en geef ik om de twee dagen een derde deel. Verder geen Klein-Polen oid.

Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Verlichting..

Bericht door stylz »

ijsselmeer schreef:Dennis en Stylz,

Bedankt voor jullie info ,ik heb het verkeerd neer gezet (gekookt) maar ik heb het kienhout warm/Heet water 65 graden gezet en 2 dagen lang steeds ververst zo dat het water niet te sterk afkoelde .


Stylz : dus ik moet toch het water steeds verversen tot het helder is ? gezien de bak een week draait dacht ik laat ik over norit filteren maar dat is niet goed gezien je reactie en dus ook geen UV lamp.

En nog een vraag wat en welk merk voeding voor planten gebruiken jullie of zijn de klei bolletjes genoeg ,misschien off topic maar ik dacht in 1 moeite door .
Ik ben bang dat je hout 2 dagen op 65 graden het zelfde effect heeft als uitkoken, maar ja de tijd zal het leren, norit is niet perse verkeerd hoor, maar gewoon in mijn ogen een minder goede oplossing die ook nog eens duurder uitpakt dan verversen, tot het bruinkleuren af neemt, een UV lamp kan best, maar dan in een filter oid wat jij schrijft is een UV lamp boven je bak dat zou ik niet doen.
Een UV lamp ziet er typisch zo uit, een dicht ding met de lamp binnen in.

Afbeelding

Ze zijn meestal niet noodzakelijk maar bij waterbloei helpen ze heel goed.

Ik gebruik Meststoffen volgens deze calculator. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index dus nitraat,fosfaat,kalium,magnesium en CSM+B met profito.
Kleibolletjes zijn goed voor echte wortel(moeras) planten als crypto's klei bolletjes alleen zijn zeker niet genoeg voor de bemesting, maar meer een aanvulling voor planten die mn via de wortels voeding opnemen, planten die mn voeding uit het water opnemen hebben er niets aan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Verlichting..

Bericht door ijsselmeer »

Bedankt Stylz voor de info die ik weer van je mocht ontvangen ,het lijkt wel of ik in een andere (Aquarium ) wereld terecht gekomen ben.

Dus ik heb nog HEEL VEEL te leren merk ik wel.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Verlichting..

Bericht door stylz »

Henk,

Die slag hebben we allemaal moeten maken en hier zijn een berg mensen die graag op een positieve manier helpen.

stel je vragen, iedereen vind het alleen maar leuk, als er weer iemand thuis zit met een aquarium met mooie planten zonder alg, maar ja wat doe je dan, ik heb nog maar 3 uur onderhoud per week :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”