Verschil in soorten verlichting mbt warmte in de bak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Verschil in soorten verlichting mbt warmte in de bak

Bericht door karinD »

Sorry voor de warrige vraag, ik krijg het niet helemaal goed onder woorden dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel ;)

Ik vroeg me af of er verschil zit in de warmte die van de lampen vandaan in het aquarium terecht komt, tussen een bak met een lichtkap en een bak met een glasplaat en daarboven de lampen (niet onder een lichtkap dus). Zelf denk ik dat de eerste beter verwarmd wordt en dat de warmte daar beter in blijft hangen als het licht uit is. Is dat zo?
En zit er ook nog verschil in de warmte die TL en LED uitstraalt?
En maakt het dan uit of er al dan geen water in je bak zit? Dus verschil tussen aquarium en terrarium, of wordt het niet beïnvloed door wel of geen water?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Verschil in soorten verlichting mbt warmte in de bak

Bericht door Erik1974 »

Lucht warmt sneller op dan water, maar zal ook sneller afkoelen. Dus je hebt meer energie nodig om water te verwarmen maar water behoud zijn warmte beter dan lucht.

Je eerste vraag beantwoord je zelf al. De warmte van de lampen is efficiënter als deze het water direct verwarmd, een glasplaat ertussen betekent dat deze ook verwarmd moet worden dus gaat er minder energie naar het water. Ik vraag me alleen af welke van de 2 zijn warmte beter vast houdt.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Verschil in soorten verlichting mbt warmte in de bak

Bericht door Tim »

gkas verliest zijn temperatuur snel. daardoor zijn glazen aquariums het meest onefficient kwa verwarming een aquarium die helemaal dicht is zou zijn warmte beter behouden dan een aquarium met een afdek ruit met veel kieren aan de zijkanten. daar integen acriel (plastiglas) hlud zijn warmte beter vast. en houten aquariums zijn het allerbeste kwa behouden van temperatuur. de andere antwoorden zijn al gegeven.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Verschil in soorten verlichting mbt warmte in de bak

Bericht door karinD »

Oké, duidelijk. Bedankt voor jullie reacties :P
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”