Hoeveel uren verlichting

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Henk61
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 08:53

Hoeveel uren verlichting

Bericht door Henk61 »

Ik ben een beginner en heb me de afgelopen dagen suf gezocht op allerlei aquaria site en ook in dit forum opzoek naar het juiste antwoord.
Ons kleine aquarium (een juwel rekord 600) heeft een TL8 standaard verlichting.
Mijn vraag is hoeveel uren licht heb ik ongeveer nu per dag nodig?
De bak staat nu anderhalve week en we hebben er al best wel veel planten in staan.
De verlichting draait nu van half twaalf 's morgens tot 9 uur 's avonds, dus zo'n 9,5 uur per dag.
Is dit voor een gewone bak genoeg of te weinig?
Sorry voor deze vraag, maar hoe meer ik las over de verlichting, hoe meer 'afwijkende' verlichtingsuren ik tegenkwam.
Afbeelding

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door lex »

Meestal wordt geadviseerd tussen de 9 en de 12 uur. 9,5 uur lijkt mij dus prima.
Het is ook afhankelijk van CO2 en andere voedingsstoffen die je toevoegt. Daar staat hierover een kort artikel: http://www.aquascaping-blog.com/283/aqu ... erlichting

Verder mijn complimenten voor je aquarium. Het ziet er mooi uit!
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Henk61
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 08:53

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door Henk61 »

Hoi Lex,

Bedankt voor je bericht...
Ik ga me nu verdiepen in de rest want er komt nog heel wat kijken zoals wel of geen CO2 toevoegen en HOE?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door Tim »

Hallo Henk!

zoals mijn mede aquariaan Lex al aangeeft is 9.5 uur voldoende. je planten hebben minimaal 8uur licht nodig op een dag om licht,co2 en voedingstoffen om te zetten naar o2 (zuurstof) en glucose (kolydraten voor de plant) na 12uur verlichting stopt de plant met het fotosynthese proces, het omzetten van licht,co2 en voedingstoffen. dus daarom nooit meer dan 12uur de bak verlichten.

je licht sterkte bepaald de hoeveelheid voedingstoffen die nodig zijn en de hoeveelheid co2.
je planten produceren overdags o2 (zuurstof) en snachts co2 (koolstofdioxide). dus als je balans goed is hoef je dit niet toe te voegen. echter komt het vaak voor met nieuwere verlichtings armaturen te sterk zijn waardoor als je zelf geen co2 toevoegd te weinig co2 in je bak zou zijn voor de plantjed waardoor de planten slecht gaan groeien en suikers gaan lekker waardoor algen kunnen gaan groeien.

ik lees dat je standaard tl8 verlichting van juwel hebt dat is maar 1 tl8 15watt buis volgens mij?
dat is denk ik wel goed voor een aquarium zonder co2 toevoegingen. wel kan ik aanraden om te kijken naar een goede voeding voor je planten hier kan je het beste een nieuw topic voor aanmaken.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door lex »

CO2 is op een aantal manieren toe te voegen aan het aquarium. De meest professionele symstemen werken met een CO2 fles. Dit soort systemen zijn het meest gebruiksvriendelijk maar zijn ook het duurst. Daarnaast zijn er ook een aantal DIY manieren om CO2 toe te voegen. Bijvoorbeeld met behulp van water en gist maar ook met citroenzuur en baksoda. Het toevoegen van CO2 is echter niet noodzakelijk. Bij weinig licht en niet veeleisende planten is een non-CO2 aquarium zeer goed houdbaar.

Mag ik vragen welke voedingsstoffen je momenteel toevoegt?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door Bertus »

Hier gaat de verlichting om 13:00 aan en om 23:00 uit, 10 uurtjes dus. Maar zoals ze al beschreven is het even zoeken naar de juiste balans, iedere bak is hierin weer anders
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Henk61
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 08:53

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door Henk61 »

Hoi Lex,
Op dit moment nog niets omdat ik nog steeds ik die grote wirwar aan het zoeken ben naar een goede plantenvoeding.
Bij de aankoop heb ik een flesje Tetra safestart meegekregen wat ik er helemaal in moest. Daarnaast een flesje Tetra aquasafe voor het leidingwater.
Graag advies

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door lex »

Het is naar mijn menig zeker zaak om plantenvoeding te gaan toevoegen. Zonder plantenvoeding zullen je plantjes het niet lang redden en kunnen algen de overhand krijgen. Het is daarom noodzaak om zo volledig mogelijk te voeden. Hierdoor krijgen de planten geen tekort waardoor algen niet de overhand krijgen. Ook daarvan heb ik een handige link: http://www.aquascaping-blog.com/258/pla ... g-aquarium. Ik maak zelf gebruik van de Estimative Index. Ik raad je aan om deze site sowieso eens goed te bekijken. Het heeft mij echt geholpen om op een eenvoudige manier inzicht te krijgen in het mooi houden van een beplant aquarium.

Als je verder nog vragen hebt omtrent de plantenvoeding, dan is het eigenlijk het beste als je daarvoor even een nieuw topic begint in het daarvoor bestemde gedeelte van het forum. Dat houdt het allemaal wat overzichtelijker. ;)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Henk61
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 08:53

Re: Hoeveel uren verlichting

Bericht door Henk61 »

Weer bedankt Lex,
Gisterenavond nog een bestelling op die site gedaan voor plantenvoeding.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”