Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ruuduitdegraaf
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jun 2015 20:23
Locatie: Grave, NB, Nld.

Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door ruuduitdegraaf »

Omdat ik thuis de verlichting geautomatiseerd heb met een klikaanklikuit systeem wilde ik ook kijken of dit mogelijk is, voor het dimmen van JMB led verlichting. Dit is wonderwel gelukt: met één enkele dimmer (type ACM-LV24) en 2 weerstanden. (180 Ohm, 220Ohm, 1/4Watt) kunnen tot 4 LED balken van 27W/90cm worden gedimd.
Dit in totaal voor nog geen 30€. Een stuk goedkoper dan de geadverteerde oplossing (2x 79.50€)
Misschien heeft iemand er ook iets aan? (zie bijgevoegde schema)
https://app.box.com/s/2y0ssi8sg6r430anfw5qrwliaen8uyze
voor de technici: de klikaanklikuit dimmer levert een 12V/PWM signaal (frequentie 400Hz) Omdat de JMB regel ingang (gele draad) een 5 signaal nodig heeft, wordt deze met een weerstand-spanningsdeler terug gebracht van 12 naar 5V.
Indien je nog geen klikaanklik uit systeem hebt, dan is deze oplossing minder interessant, omdat je nog een (draadloze) controller moet aanschaffen, om de dimmer te bedienen. In mijn geval, had ik deze al.
vr.gr. Ruud

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door stylz »

goede tip :D
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Yov
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2016 08:31

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door Yov »

Hallo,

ik heb mij even ingelogd omdat ik ook momenteel aan het kijken ben om JMB te dimmen. Ik heb contact gehad met de fabrikant en deze liet mij echter weten dat zij met een 10V signaal werkten op het PWM gebeuren.

Als ik het goed begrijp is wat jij hier nu doet: is een gewone spanningsdimmer gebruiken om een 0-5V signaal te creëren die de PWM aan stuurt?

Wat gebeurt er bij 0V? want PWM is toch 1-5V of 1-10V ?

stel nu dat ik geen gebruik maak van een spanningsdeler opstelling. Zou ik volgens u dan de -Kant van de OUT aan kunnen sluiten op de algemene massa van de LED voeding?

grts!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ruuduitdegraaf
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jun 2015 20:23
Locatie: Grave, NB, Nld.

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door ruuduitdegraaf »

hallo Yov, er zijn verschillende manieren om JMB aan te sturen, met 10V kan ook, of zelfs 12V.
Indien je via de gele draad (zie schema in eerste post) de lampen aanstuurt, dan is
5V voldoende om de lampen op 100% te laten branden
0V voldoende om de lampen uit de zetten.
Een snel schakelend signaal (PWM dus) van 0 en 5V zal de lampen snel aan en uit zetten (400x per sec) en de lampen dimmen.
(zie oscilloscoop plaatjes: licht op 90% sterkte: https://app.box.com/s/ay5oi74723g5n7dhosfs99kz9ontcsow
en licht op 10% sterkte: https://app.box.com/s/y6bwmrrh84otr8f4pd5esj2m3slzu3pc )
Over je laatste vraag: (-kant van out aan massa van LED) : de klik-aan-klik-uit ACM-LM24 werkt niet zonder spanningsdeler. Andere PWM controllers mogelijk wel, maar dat was niet de essentie van mijn schakeling. Mij ging het erom, om met 1 PWM controller, tot wel 4 JMB LED balken aan te sturen. (meer kan ook - met aanpassingen van de spanningsdeler)

Indien nuttig, stuur me jouw schema'tje (tekening / kladje is oke), en ik kan je gerichter kommentaar geven.
vr.gr.Ruud

Gebruikersavatar

Yov
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2016 08:31

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door Yov »

ruuduitdegraaf schreef:hallo Yov, er zijn verschillende manieren om JMB aan te sturen, met 10V kan ook, of zelfs 12V.
Indien je via de gele draad (zie schema in eerste post) de lampen aanstuurt, dan is
5V voldoende om de lampen op 100% te laten branden
0V voldoende om de lampen uit de zetten.
Een snel schakelend signaal (PWM dus) van 0 en 5V zal de lampen snel aan en uit zetten (400x per sec) en de lampen dimmen.
(zie oscilloscoop plaatjes: licht op 90% sterkte: https://app.box.com/s/ay5oi74723g5n7dhosfs99kz9ontcsow
en licht op 10% sterkte: https://app.box.com/s/y6bwmrrh84otr8f4pd5esj2m3slzu3pc )
Over je laatste vraag: (-kant van out aan massa van LED) : de klik-aan-klik-uit ACM-LM24 werkt niet zonder spanningsdeler. Andere PWM controllers mogelijk wel, maar dat was niet de essentie van mijn schakeling. Mij ging het erom, om met 1 PWM controller, tot wel 4 JMB LED balken aan te sturen. (meer kan ook - met aanpassingen van de spanningsdeler)

Indien nuttig, stuur me jouw schema'tje (tekening / kladje is oke), en ik kan je gerichter kommentaar geven.
vr.gr.Ruud
Dag Ruud,

Ok! dus als ik het goed begrijp maakt het voor de JMB niet uit of het 10 of 5V is. Zolang je maar de frequentie in de gaten houd! Het probleem bij mij is dat ik een aquariumcomputer ga gebruiken. Deze geeft een 5 (of 10V) PWM signaal. Ik ga hier 1 massa en 3 signaal aansluitingen voor hebben. Deze op zich sturen momenteel de PT4115E aan. En die op zich dimt de led op 0-12 of 0-24V. De bedoeling is om deze laatste er uit te halen. Om dat dit systeem dus in de strips al ingebouwd zit. Ik twijfel alleen nog wat of dit effectief mogelijk is. Eventueel kan ik de ground gewoon zwevend maken...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ruuduitdegraaf
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jun 2015 20:23
Locatie: Grave, NB, Nld.

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door ruuduitdegraaf »

Hoi, 5v is beter. Ik heb gemeten dat bij 10v er een stroom van 50ma gaat lopen in de gele stuur draad van de jmb led. Bij 5V is de stroom minder dan 0.1mA. De lampen gaan niet harder branden bij een 10V aansturing, daarom heb ik voor 5V gekozen.
Een IC zoals de pt4115e is niet meer nodig, indien je aquariumconputer een PWM signaal levert.
Over de zwevende draad kan ik niets zeggen. Lijkt me niet oke. Zoals ik zei - op basis van een schema'tje kan ik wat gerichter advies geven.
Gr. Ruud

Gebruikersavatar

Yov
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2016 08:31

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door Yov »

Hmm,

Een schema heb ik niet. HEt is een arduino gebouwde aquarium computer van een mede forum lid op een ander forum. Ik weet dat er 3 maal een PWM signaal gestuurd word en 1 GND mee gaat. Deze worden dan aangesloten op een dim bordje. waar bovenstaande IC's op zitten.

Inspiratie van dit laatste dim bordje komt van dit :
Afbeelding

Hier zie ik dat de GND aansluiting dat van de Computer komt en de GND dat op de voeding zit samen aangesloten worden dus moet lukken.

(Links is voeding. Rechts is GNS Kanaal 1,2 en 3 boven telkens de uitgangen die naar LED strips gaan die spanning gedimd worden.)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ruuduitdegraaf
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jun 2015 20:23
Locatie: Grave, NB, Nld.

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door ruuduitdegraaf »

Hallo Yov,
Het is betrekkelijk eenvoudig. Ik heb even gekeken wat een arduino kwa voeding nodig heeft en kan leveren op de PWM uitgangen.
Bovenstaande bordje heb je dus niet nodig (was ook jouw conclusie)
De arduino kun je rechtstreeks aansluiten op de jmb led:
Ground vd arduino aan de zwarte draad van de jmb
De PWM uitgangen leveren 0-5v signaal. Deze kun je het beste via 470ohm aansluiten op de gele draad vd iedere jmb. (Dus één weerstand per Led balk)
De rode draad van de jmb verbind je met de +12v van de led voeding.
De zwarte draad van ee jmb verbind je met de 0v/ground vd de led voeding.

Dit gaat werken hoor. Succes ruud

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door Hartenheer »

De titel eenvoudig led dimmen is verloren gegaan, het is voor mij Chinees geworden :D
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ruuduitdegraaf
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jun 2015 20:23
Locatie: Grave, NB, Nld.

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door ruuduitdegraaf »

Je hebt gelijk Willem. Yov en ik zijn inmiddels afgedreven naar het bespreken van een zelfgebouwde oplossing. :-o

Gebruikersavatar

Yov
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2016 08:31

Re: Eenvoudig JMB LED dimmen met één enkele klikaanklikuit dimmer

Bericht door Yov »

Mijn excuses dit was niet de bedoeling! :) Eigenlijk mag je alles behalve de eerste post overslaan voor de eenvoudige dimming. :)

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”