Led

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

Klopt LEDs hebben als grootste vijand warmte, kost je ook veel rendement als ze te warm zijn en levensduur.

Ik heb ook veel te sterk genomen omdat ik gewoon niet kon geloven dat ik met zo weinig toe kon, mn lampen staan uiteindelijk maar op 30%
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Led

Bericht door Stefan »

yabado schreef:Jij zou helemaal niet voor een combinatie wit/blauw gaan?
maar bv 2 x JMB Community Ledunit 4.500K 4 wit/1 rood, 100 cm 30 watt dimbaar.
Een bepaald aandeel blauw is zelfs noodzakelijk voor gezonde plantengroei. Zoals Stylz ook al zegt, planten groeien het hardst op blauw en rood licht (blauw meer in de breedte, rood meer in de lengte). Maar pas er wel de hoeveelheid planten, voedingstoffen, CO2, brandduur etc op aan. Het moet in evenwicht zijn met elkaar.
Verder is het ook een kwestie van smaak of je het ultrawitte van 8000K mooi vindt.
Ik vind de kleuren van vissen en planten mooier overkomen met 6500K.
stylz schreef:Dat blauwlicht algen veroorzaakt, kunnen we een hele boom over opzetten, het klopt niet.
Planten hebben mn blauw en rood licht nodig want daar zitten de beide par pieken, dat je daar vervolgens alg door krijgt klopt niet.
Daarom heb ik erbij gezet dat als je een zwaar beplantte bak hebt of juist algengroei wil, wil je wel een hoger aandeel blauw. Algen en planten maken beide gebruik van dezelfde fotosynthese en daarmee van hetzelfde licht spectrum. Algen hebben alleen sensoren waardoor ze zich kunnen 'richten' op blauw licht en kunnen aanpassen aan wisselende licht omstandigheden die gewone planten niet hebben. Daardoor halen ze wel degelijk net iets meer energie uit blauw licht dan gewone planten. Dat wil niet zeggen dat algen niet groeien bij rood licht, maar daar kunnen planten en algen beide op 'richten' en ongeveer even veel energie uit halen. (Dat is ook de reden waarom planten meer de hoogte in gaan bij roder licht en meer de breedte bij blauw licht.) Natuurlijk hangt het dan nog samen met de plantenvoeding, CO2 etc.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Led

Bericht door Erwin »

Mailtje terug gehad van JMB

De LEDs kunt u helaas niet apart regelen.
De gehele balk wordt gedimd.

Een mogelijkheid om toch een gewenst kleureneffect te creëren, kunt u realiseren door het gebruik van een 100cm lange RGB LED balk plus controller.
Deze kunt u mee laten draaien gedurende de gehele dag en er bijvoorbeeld een geel/oranje zonsopgang en zonsondergang mee naboosten.
In het blauw bijvoorbeeld een maanschemering gedurende een deel of de gehele nacht.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, wensen wij u een fijne zondag toe.
Met vriendelijke groet,
Team JMB Aqualight


Dat kan dus niet wel met een extra rgb led en controller . jammer.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

ja zeker jammer, wel een slacht advies om de hele nacht blauwlicht aan te houden, je ziet dat wel meer, dat is echt een algen fabriek opstarten, voor ons toont dat blauwe licht wel weinig, maar voor planten en algen ligt dat heel anders.

na 12 uur belichten alle licht uit ook blauw :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Led

Bericht door Erwin »

Tja misschien zit hij ook aan een biertje :mrgreen:
Voorlopig ga ik voor de eerste optie.
JMB Community Ledunit 8.000K 4 wit/1 blauw, 4.500K 4 wit/1 rood

Bedankt voor de hulp.
Op naar het volgende uitzoektocht c02.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

Stefan schreef:8000K zit nog zelfs boven de kleurtemperatuur van volspectrum (±5500-6500K), leuk voor een zee aquarium waar je veel blauw in wil hebben, als je het mij vraagt te blauw voor een zoetwateraquarium als je niet voor Malawi/Tanganyika of een Hollandse plantenbak gaat. Blauw licht is namelijk perfect voor algengroei.
de kleurtemperatuur van volspectrum is vergelijkbaar met de kleurtemperatuur buiten in de zon. (alleen de kleurtemperatuur, niet de hoeveelheid licht)
8000K oogt dus nog 'witter' (blauwer oogt wit) dan zonlicht.
Stefan, wie weet lees ik je verkeerd, ik lees blauw licht is perfect voor algen groei.

Dat herhaal je in je 2e reactie weer door te zeggen in een zwaar beplante bak of als je juist algengroei wil wil je een hoger aandeel in blauw.

Ik probeer dat beeld alleen maar te nuanceren, blauw licht veroorzaakt geen algen groei.
in mijn optiek wekt jou text de indruk dan mensen blauw licht juist niet moeten gebruiken, terwijl juist rood en blauw licht goed zijn voor planten.
Algen profiteren juist meer van het licht tussen de par pieken dus, geel/groen e.d. dan planten die niets kunnen met groen licht, een daglicht lamp 6500K, dus een lamp die meer piekt in het geel groenen deel (mensenlicht) van het spectrum zal dus juist eerder algen geven dan een blauwe lamp
Als iets dus algen in de hand werkt is het zeker geen blauw licht, ook werken algen niet efficienter onder blauwlicht dan planten, maar wie weet baseer jij je op andere onderzoeken.

Dat laatste stukje ben ik het dan weer helemaal met je eens, alg ontstaat uit tekorten en hangt dus volledig af van CO2 en planten voeding in combinatie met je licht intensiteit.

Al zet je een bak in volledig blauw licht gedurende 12 uur per dag maximaal, als er geen tekorten zijn zullen er geen algen ontstaat, wel krijg je hele lage gedrongen planten :)

Algen en planten maken beide gebruik van fotosynthese dat klopt maar het klopt niet dat ze van het zelfde lichtspectrum gebruik maken, planten pieken op rond de 420 nm en 670 nm zo'n beetje terwijl algen het volle spectrum gebruiken
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

yabado schreef:Tja misschien zit hij ook aan een biertje :mrgreen:
Voorlopig ga ik voor de eerste optie.
JMB Community Ledunit 8.000K 4 wit/1 blauw, 4.500K 4 wit/1 rood

Bedankt voor de hulp.
Op naar het volgende uitzoektocht c02.
Nix mis met aan een biertje zitten, maar je bak hoort donker na 12 uur belichten als je hem alg vrij wil houden en wie wil dat niet :)

CO2 is weer een nieuwe discussie :)
Goede keuze denk ik de lampen waar je voor gaat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Led

Bericht door Stefan »

Ga er even voor zitten, dit is een lange post :D
stylz schreef:in mijn optiek wekt jou text de indruk dan mensen blauw licht juist niet moeten gebruiken, terwijl juist rood en blauw licht goed zijn voor planten.
Daarom schreef ik in mijn vorige post ook al:
Stefan schreef:Een bepaald aandeel blauw is zelfs noodzakelijk voor gezonde plantengroei. Zoals Stylz ook al zegt, planten groeien het hardst op blauw en rood licht
stylz schreef:Algen profiteren juist meer van het licht tussen de par pieken dus, geel/groen e.d. dan planten die niets kunnen met groen licht, een daglicht lamp 6500K, dus een lamp die meer piekt in het geel groenen deel (mensenlicht) van het spectrum zal dus juist eerder algen geven dan een blauwe lamp
Ik weet niet hoe je daaraan komt maar dit is gewoonweg niet waar. Voor de duidelijkheid, ik had het over groene alg de hele tijd. Voor hun photosynthese maken zowel planten als groene algen namelijk in vrijwel dezelfde proporties voornamelijk gebruik van chlorophyll A met een beetje chlorophyll B die beide absorbtiepieken hebben in de golflengtes 400-500nm (blauw) en 650-680 nm (rood). Rode alg maakt daarbij gebruik van chlorophyll C die nog een grotere absorbtiepiek heeft op 460nm (blauw) en juist een kleine piek op 630nm (rood).
Er zijn ook andere photosynthetische pigmenten, deze helpen in het absorptie proces van licht, maar zijn nooit het belangrijkste onderdeel. Meer info zie hier. Groene dingen zijn juist groen omdat ze een bandbreedte rondom het groene deel van het lichtspectrum minder tot niet absorberen daarom reflecteren. Dat zien jouw ogen als zijnde groen.
stylz schreef:Als iets dus algen in de hand werkt is het zeker geen blauw licht, ook werken algen niet efficienter onder blauwlicht dan planten, maar wie weet baseer jij je op andere onderzoeken.
Wat betreft efficiënter geef ik al aan dat dit komt doordat algen sensoren hebben etc... Om precies te zijn hebben algen fytochomen die gevoeliger zijn voor meer golflengtes dan planten. Meer info zie hier. Daardoor kunnen ze zich beter aanpassen aan lichtomstandigheden dan hogere planten. dit geldt niet alleen voor blauw licht maar ook voor groen, geel,oranje, rood en near-IR. Waarbij de fytochromen in planten eigenlijk alleen gevoelig zijn voor rood licht.
En in een onderzoek naar biodiesel producerende groene algen (nauw verwand met andere groene algen) bleek ook dat er een verhoogde groei en reproductie was onder een golflengte van 470nm (blauw) Meer info zie hier

Maar, nogmaals, dit hangt samen met.... etc etc. Daarmee wil ik aangeven dat het niet zeker is dat het problemen gaat vormen, maar de kans is wel groter dan met een iets lager aandeel blauw licht.
yabado schreef:In het blauw bijvoorbeeld een maanschemering gedurende een deel of de gehele nacht.
Zoals stylz al zegt, blauw licht 's nachts is echt een nee-nee. Dat blauwe licht reageren de eerder genoemde fytochromen van algen op waardoor ze de hele nacht blijven doorgroeien in een staat waarbij ze geen gebruik maken van photosynthese maar van zuurstof en andere voedingstoffen in het water. (het zogenaamde blauw-licht effect) Omdat planten niet dezelfde fytochromen hebben, geef je die een achterstand op algen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

Ik ben blij met je lange post :)

Hoewel we het over het spectrum rond de 550 nm nog niet met elkaar eens zijn :)
Ja we zien planten groen omdat ze dat weerkaatsten en er dus niets mee doen, algen kunnen met dat spectrum meer.
Dus een willekeurg industrie buis zeg een 833 van philips die veel licht in dat gebied geeft is een foute buis, die zet je algen op voorsprong een 8000 K of 10.000 K led doet dat niet.

mij ging het om een stukje text blauw licht is perfect voor algen groei en ik wil voorkomen dat mensen denken oh blauw licht is slecht, nee als je algen hebt komt dat niet door blauw licht, dan zijn er andere dingen aan de hand.

Blauw licht veroorzaakt geen algen groei.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Led

Bericht door Linda »

Ook niet als het blauw overheerst?
Als je bv meer blauw dan rood hebt?
In dit geval zou rood licht een tekort kunnen zijn.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

Nee ook niet als blauw overheerst, zelfs niet als rood volledig ontbreekt.

Anders dan tekorten in voeding stoffen geeft een te kort aan licht in een bepaald deel van het spectrum geen alg maar het geeft een aangepaste groei.
Als blauwlicht gaat overheersen dan worden je planten gedrongen, gaat rood licht overheersen dan worden ze lang en sprieterig.
In gebieden met kassenbouw zie je daarom veel rood licht uit kassen in de nacht dat trekt de planten omhoog.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Led

Bericht door Tim »

stylz schreef:Nee ook niet als blauw overheerst, zelfs niet als rood volledig ontbreekt.

Anders dan tekorten in voeding stoffen geeft een te kort aan licht in een bepaald deel van het spectrum geen alg maar het geeft een aangepaste groei.
Als blauwlicht gaat overheersen dan worden je planten gedrongen, gaat rood licht overheersen dan worden ze lang en sprieterig.
In gebieden met kassenbouw zie je daarom veel rood licht uit kassen in de nacht dat trekt de planten omhoog.
Goede informatie stylz! Bedankt hiervoor! Ik zie trouwens nooit rood uit de kassen komen. Ik rij langs aardig wat kassen als het nog donker is . En in mijn oogen komt er echt geel licht uit die kassen van die 1000w hps lampen .
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

klopt Tim het is niet compleet rood maar meer oranje voor ons zeker, het licht bevat een overmaat aan rood, ideaal voor lange stelen aan snijbloemen :)

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Led

Bericht door Stefan »

Weer eentje...
stylz schreef:Ik ben blij met je lange post :)
Hoewel we het over het spectrum rond de 550 nm nog niet met elkaar eens zijn :)
Blauw licht veroorzaakt geen algen groei.
Goed om te horen, ik hou van dit soort discussies die echt ergens over gaan. :mrgreen:
Dat is waarom ik de links naar mijn bronnen heb gegeven. Dat zijn onderzoeken naar algen en planten.
stylz schreef:Ja we zien planten groen omdat ze dat weerkaatsten en er dus niets mee doen, algen kunnen met dat spectrum meer.
Dat is dus alleen als ze bepaalde accessoire pigmenten hebben zoals bruinalg. Groene alg heeft die dusdanig weinig dat de photosynthese door 99,9% dezelfde stof wordt gedaan als bij planten namelijk chlorophyll A. (Engelse spelling btw) Chlorophyll A weerkaatst groen licht, dus kan het er niks mee doen. Dat kan het alleen met geabsorbeerd licht en als algen ook groen licht zouden absorberen zouden ze zwarter worden van kleur.
stylz schreef:Dus een willekeurg industrie buis zeg een 833 van philips die veel licht in dat gebied geeft is een foute buis, die zet je algen op voorsprong een 8000 K of 10.000 K led doet dat niet.
Ja dat is dus niet zo. Planten en algen doen het vergelijkbaar onder roder licht. Planten hebben alleen een bepaalde minimale hoeveelheid blauw licht nodig om goed en volledig te functioneren.
stylz schreef:mij ging het om een stukje text blauw licht is perfect voor algen groei en ik wil voorkomen dat mensen denken oh blauw licht is slecht, nee als je algen hebt komt dat niet door blauw licht, dan zijn er andere dingen aan de hand.
Blauw licht is perfect voor algen groei met exact dezelfde reden waarom het ook zo perfect is voor plantengroei. Ze gebruiken immers dezelfde stof voor photosynthese en daarmee maken ze op exact dezelfde manier energie. Algen hebben alleen 'betere' lichtreceptoren (fotozymen) waardoor ze zich beter kunnen aanpassen aan blauw licht. Zie de bronnen die ik al heb gegeven. Als jij ergens iets anders hebt gelezen, of andere onderzoeken met andere conclusies, wil ik graag jouw bronnen daarover zien. Tot nu toe heb ik geen bewijs gezien van jouw overtuigingen en moet ik dus uitgaan van wetenschappelijk onderzoek.
Linda schreef:Ook niet als het blauw overheerst?Als je bv meer blauw dan rood hebt?In dit geval zou rood licht een tekort kunnen zijn.
Nee, kijk, bij een gepaste hoeveelheid planten en voedingsstoffen kan je best een hoog aandeel rood, blauw, geel en paars met zwarte vlekjes hebben en dan is er 0% kans op algenbloei. Omdat dan voedingsstoffen de sleutelrol gaan spelen. Maar als jij te weinig planten hebt met een te hoog aandeel aan voedingsstoffen en je zet er een blauwere lamp op zal je eerder algen krijgen dan met dezelfde hoeveelheid aan roder licht.
Dat is waarom ik zo aangeef dat het samenhangt met de andere factoren.
stylz schreef:In gebieden met kassenbouw zie je daarom veel rood licht uit kassen in de nacht dat trekt de planten omhoog.
+Het feit dat de zon genoeg blauw licht afgeeft overdag, waarom zou je dan in lampen investeren die energie omzetten in blauw licht. zie hier pagina 2
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Led

Bericht door Linda »

Ik heb ook altijd begrepen dat te veel blauw licht voor algen zorgt...Daar gaat al mijn research :P

Maar ik denk ook dat een bak met te weinig planten en teveel licht/voedingsstoffen voor algen zorgt. (Ja ik ben ervan overtuigd dat teveel voedingsstoffen ook voor alggroei zorgt stylz :P Want, wat de plantjes niet gebruiken, dat gebruiken de algen wel)
Maar of dat dat dan komt door teveel blauw, of teveel licht in het algemeen.... :kwnie:

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”