Led

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Led

Bericht door Tim »

Linda schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat te veel blauw licht voor algen zorgt...Daar gaat al mijn research :P

Maar ik denk ook dat een bak met te weinig planten en teveel licht/voedingsstoffen voor algen zorgt. (Ja ik ben ervan overtuigd dat teveel voedingsstoffen ook voor alggroei zorgt stylz :P Want, wat de plantjes niet gebruiken, dat gebruiken de algen wel)
Maar of dat dat dan komt door teveel blauw, of teveel licht in het algemeen.... :kwnie:

Volgens mij moet je daarom ook meer dan 50% verversen bij de EI methode.. ik kan het ook fout hebben...
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Led

Bericht door Stefan »

Linda schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat te veel blauw licht voor algen zorgt...Daar gaat al mijn research :P

Maar ik denk ook dat een bak met te weinig planten en teveel licht/voedingsstoffen voor algen zorgt. (Ja ik ben ervan overtuigd dat teveel voedingsstoffen ook voor alggroei zorgt stylz :P Want, wat de plantjes niet gebruiken, dat gebruiken de algen wel)
Maar of dat dat dan komt door teveel blauw, of teveel licht in het algemeen.... :kwnie:
Het gebeurd inderdaad ook bij teveel licht in het algemeen, maar bij blauw gaat het harder omdat blauw licht dus de voortplanting en groei van algen stimuleert.
Dus bijvoorbeeld bij een grotere hoeveelheid blauw licht heb je in 3 maanden een algenbak, waarbij met wit licht of rood licht je in 4 maanden een algenbak hebt. Uiteindelijk zullen ze wel even bealgd eindigen dus met 6 maanden maakt het niet meer uit welke kleur je hebt gebruikt. (tijdschaal zal fout zijn, maar gaat om het principe)
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

Ik weet ook de tijdschaal niet :P maar je zal met blauwlicht op die manier eerder onder de algen zitten, niet omdat blauwlicht de algen stimuleert maar gewoon omdat planten en algen beide beter groeien op blauwlicht.
dat is denk ik ook het nuance verschil wat in onze verhalen zit.
Of de algen daadwerkelijk gaan groeien ligt aan andere dingen, bv te korten of het ontbreken van voldoende groeiende planten.
Daarnaast speelt er tussen planten en algen nog van alles wat meer op het gebied van chemische oorlogs voering ligt en vaak niet eens meetbaar is.
Nee op hoge waarde van sporen elementen gaan geen algen groeien Linda :) je kan in een aquarium hebben met hoge voedings waardes zoals ik heb met goed groeiende planten totaal zonder alg.
Algen ontstaan niet uit hoog fosfaat om het zo maar te zeggen maar omdat je planten bv stagneren op het ontbreken van iets anders, in een goed draaiende bak willen algen gewoon niet groeien het evenwicht ligt dan naar de planten.
Anders om kan ook, het ligt er aan wie de chemische oorlogs voering wint.
Heb je hoge fosfaat waardes ze maar uit voer dan kunnen de andere afbraak stoffen die daarbij vrij komen wel weer algen geven, puur kaliumfosfaat doet dat niet.

Nee de 50% verversing is puur om je waardes zonder ze te meten goed te houden, het is geen verversing op die manier.
ik heb het met de philips 833 niet over het rodere spectrum maar over het grote aandeel geel groen per watt, ons soort licht dus. je stopt dus energie in een deel van het spectrum waar je planten maar weinig mee kunnen, dus je planten groei per watt is slechter dan waneer je licht maakt in de par pieken.

Stefan je hebt volledig gelijk als je stelt dat zowel algen als planten goed groeien op blauw licht, ik ga daar nix tegen over kunnen stellen aan de wetenschappelijke kant.

maar ik maakte daarom ook geen opmerking ik wil duidelijk maken dat deze zienswijze niet goed is.
Linda schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat te veel blauw licht voor algen zorgt...Daar gaat al mijn research :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Led

Bericht door Tim »

Boordevol informatie stylz en stefan :duim:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Led

Bericht door Stefan »

Tim schreef:Boordevol informatie stylz en stefan :duim:
En zo zie je ook dat er meerdere manieren zijn om tot een resultaat te komen.
stylz schreef:dat is denk ik ook het nuance verschil wat in onze verhalen zit.
Ik krijg steeds meer het gevoel juist dat we vrijwel exact hetzelfde zeggen alleen voor elkaar op een onbegrijpbare manier.
stylz schreef:Daarnaast speelt er tussen planten en algen nog van alles wat meer op het gebied van chemische oorlogs voering ligt en vaak niet eens meetbaar is.
Mocht je hier meer over op willen zoeken, dit fenomeen heet allelopatie. Er zijn meerdere boeken over enkel dat onderwerp.
stylz schreef:ik heb het met de philips 833 niet over het rodere spectrum maar over het grote aandeel geel groen per watt, ons soort licht dus. je stopt dus energie in een deel van het spectrum waar je planten maar weinig mee kunnen, dus je planten groei per watt is slechter dan waneer je licht maakt in de par pieken.
Ik weet niet het exacte spectrum van de 833 lampen van philips, uit m'n hoofd is dat de oudere code voor wat de 827 is. (Ik verkoop die dingen dus zou het wel op kunnen zoeken) Anyhoe, een lichtspectrum dat slecht is voor planten is slecht voor algen. En inderdaad als in de 833 veel groen zit, zullen zowel planten als algen slecht groeien.
Overigens kan je met verschillende kleuren, dezelfde kleurtemperatuur maken door bijvoorbeeld cyaankleurig licht te combineren met geel licht, lijkt het groen, maar heeft het een grote piek in het blauwe spectrum.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

klopt met die menging, dat zie je ook in de JBM leds rode LED, Blauwe LEDs en 8000 K LED om het toch wat beter te pruimen voor ons te maken.
Zelf heb ik dat ook zo maar dan met 10.000K LEDs een bak met alleen goed PAR stralers, dus lampen met een rode en blauwe piek zeg maar even, is voor onze ogen donker, maar voor de planten is dat totaal anders.

Ik probeer veel jip en janneke te praten, maar valt niet mee :) PAR is overigens, fotosynthetisch actieve straling.
Dus de straling die planten nodig hebben om te groeien.

Goede aquarium lichtbronnen hebben een hoog aandeel in PAR straling en geven tevens een goede kleur weergave.
Die 2 dingen zijn in bepaalde gebieden strijdig aan elkaar, voor een goede kleur weergave, moet ons oog veel groen hebben bv, maar elke watt die je aan groen licht inzet is verloren voor je planten, maar ja een aquarium onder PAR lampen ziet er niet uit dus je moet wat :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Led

Bericht door Erwin »

Mooie discussie :mrgreen:

Als ik ik het een en ander binnen heb zal ik wat foto's maken hoe ik het vast gemaakt heb in mijn aquarium.
Bedankt voor de tips :)
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Led

Bericht door stylz »

Stefan schreef:
stylz schreef:dat is denk ik ook het nuance verschil wat in onze verhalen zit.
Ik krijg steeds meer het gevoel juist dat we vrijwel exact hetzelfde zeggen alleen voor elkaar op een onbegrijpbare manier.
Ik heb gereageerd op dat jij stelt dat blauwlicht alg bevorderd, veel mensen lezen dat als veroorzaakt en bannen dan blauwlicht wat fout is.

Blauw licht veroorzaakt geen alg, dat alg er goed op groeit is iets anders, dat doen planten ook.

Alg wordt door andere factoren veroorzaakt, mn door stagnatie van planten groei, het lekken van suikers door planten, niet door veel blauw in je spectrum.
dat is ongeacht het licht dat je er op zet, hoewel :) te intens licht geeft ook alg, maar dan meer omdat het tekorten veroorzaakt, dan nog geven de tekorten de alg.

Dus ja in onderschrijf dat een bak onder blauw licht eerder dicht zit met alg, gewoon omdat alles er beter op groeit, ook alg.
Dat het niet alleen in het licht zit bewijst mijn bak, ik heb veel blauw en goede planten groei en geen alg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”