Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Plaats reactie

Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Nee, mijn verwarming staat 24/7 op de zelfde temperatuur
13
76%
Nee, ik heb geen verwarming in mijn aquarium
0
Geen stemmen
Ja, mijn verwarming staat op een tijdschakelaar
2
12%
Ja, ik regel mijn temperatuur met een thermostaat waarmee ik een dag en nacht temperatuur in kan stellen
2
12%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door mard0 »

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Hebben jullie een andere dag en nacht temperatuur in jullie aquarium.

Zoals jullie weten zijn vissen zijn koudbloedig. En temperatuur is belangrijk voor de het bioritme van veel koudbloedige. Om die reden was ik van plan in mijn nieuwe aquarium de verwarming via een thermostaat aan te sturen waarmee ik een dag en nacht temperatuur kan regelen. Overdag staat de temperatuur op 24 graden. 1uur nadat het licht uit is gegaan (22.30 uur) gaat de temperatuur op 20 graden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door amber98 »

Ik weet niet goed waar ik op moet stemmen. Mijn verwarming staat namelijk de hele dag op hetzelfde, maar de temperatuur is niet de hele dag hetzelfde. In de rio 300 in de temperatuur als het licht aan is 25 graden. Als het licht uit is, zakt deze naar 23,5/24 graden. Gewoon omdat de lampen geen warmte meer afgeven. De verwarming van juwel lijkt hierop afgestemd. Die springt snachts niet aan, pas als de temperatuur ondanks de lampen te laag is, er zal dus wel iets berekend zijn dat deze tot 23,5 verwarmd als je 25 instelt. Eigenlijk krijgen mijn vissen dus automatisch een wisselend temperstuurtje.

iets om verder nog mee rekening te houden: soms willen bepaalde vissoorten niet jaarrond warm. Deze hebben een koude en warme periode nodig (vinden dit fijn). Vaak gaat dit al vanzelf aangezien in de zomer de bakken vaak enkele graden stijgen.

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door Grimfilth »

Mijn verwarmingselement is op dezelfde tijdschakelaar aangesloten als de lichtkap. Mijn redenatie is dat er in de natuur ook geen constante temperatuur is, en door een koudere woonkamer treedt er minder verdamping/energieverspilling van het water op als het eenmaal is afgekoeld.

Gebruikersavatar

AquaAmazon
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:33

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door AquaAmazon »

Ik heb mijn thermostaat 24/7 op dezelfde stand staan maar het koelt snachts wel bijna een graad of, waarschijnlijk omdat ie bijna tegen de buitenmuur staat. Ik heb LED verlichting dus die geeft van zichzelf al minder warmte af als een TL buis. Ik heb er nog niet op gelet of mijn thermostaat 's nachts meer aan springt. Dus onbedoeld koelt het snachts toch af, wel zo natuurlijk :lol:

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door stefan99 »

Lijkt mij overbodig.
Je verlichting zorgt voor extrsa warmte.
In de nacht raak je die warmte kwijt.
Temperatuur in de kamer verlaagt.
Warmte stroom uit het aquarium id dus groter.
Een meer koelt ook niet zoveel af. De verschillen in temperatuur zijn niet erg groot. Met uitzondering voor ondiepe slootjes. Als het 1 nacht vriest ligt er niet meteen ijs. Temperatuur daalt langzaam mee. Dit gebeurt in je aquarium ook langzaam.
Je kan oik seizoenen creëren om de natuur na te bootsen
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door Linda »

Dat een slootje, beek of plas iod niet meteen dichtvriest heeft ook wel met de stroming te maken natuurlijk. Misschien ook met de diepte van het water..? Mensen die LED verlichting hebben hebben bijna geen warmte van de lampen. Nu daalt de temperatuur in de kamer natuurlijk wel, maar gaat dan niet de verwarming gewoon harder werken waardoor de temp. toch hetzelfde blijft?

Mijn verwarming staat ook altijd aan. Bak is continue 25 graden, ook 's nachts.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door stylz »

ik vind het wat gedoe, wat stefan ook al aan geeft in grotere wateren scheelt de dag en nacht temp van het water helemaal niet.
seizoenen prima, maar zie ik voor mijn bak geen nut van in, ik voer ook geen regen seizoen in, wat feitelijk nog meer invloed heeft.
daarbij ben je vermoedelijk duurder uit als je de bak telkens af laat koelen ipv een temp houden op nachtstroom.
Uiteindelijk moet je dan in de ochtend al die warmte (energie) er weer instoppen die je in de nacht verliest.
Het is niet zo dat je veel minder aan totale energie gaat verliezen als je de bak laat afkoelen of waneer je hem een temperatuur geeft, alleen stook je hem daarna warm op duurdere stroom.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door stylz »

Linda schreef:Dat een slootje, beek of plas iod niet meteen dichtvriest heeft ook wel met de stroming te maken natuurlijk. Misschien ook met de diepte van het water..? Mensen die LED verlichting hebben hebben bijna geen warmte van de lampen. Nu daalt de temperatuur in de kamer natuurlijk wel, maar gaat dan niet de verwarming gewoon harder werken waardoor de temp. toch hetzelfde blijft?

Mijn verwarming staat ook altijd aan. Bak is continue 25 graden, ook 's nachts.
er vriezen in de tropen maar weinig beekjes dicht :P

stroming speelt daar geen rol, hooguit dat de boel sneller afkoelt omdat je meer uitwisseling van energie hebt, pas onder het vriespunt gaat stroming een rol spelen met ijsvorming.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Linda schreef:Dat een slootje, beek of plas iod niet meteen dichtvriest heeft ook wel met de stroming te maken natuurlijk. Misschien ook met de diepte van het water..? Mensen die LED verlichting hebben hebben bijna geen warmte van de lampen. Nu daalt de temperatuur in de kamer natuurlijk wel, maar gaat dan niet de verwarming gewoon harder werken waardoor de temp. toch hetzelfde blijft?

Mijn verwarming staat ook altijd aan. Bak is continue 25 graden, ook 's nachts.
er vriezen in de tropen maar weinig beekjes dicht :P

stroming speelt daar geen rol, hooguit dat de boel sneller afkoelt omdat je meer uitwisseling van energie hebt, pas onder het vriespunt gaat stroming een rol spelen met ijsvorming.
Ik reageerde op Stefan :roll:
Maar nee, in de tropen zal het niet gauw vriezen..Maar zeg nooit nooit met de klimaatverandering :P

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door stefan99 »

Linda schreef:
stylz schreef:
Linda schreef:Dat een slootje, beek of plas iod niet meteen dichtvriest heeft ook wel met de stroming te maken natuurlijk. Misschien ook met de diepte van het water..? Mensen die LED verlichting hebben hebben bijna geen warmte van de lampen. Nu daalt de temperatuur in de kamer natuurlijk wel, maar gaat dan niet de verwarming gewoon harder werken waardoor de temp. toch hetzelfde blijft?

Mijn verwarming staat ook altijd aan. Bak is continue 25 graden, ook 's nachts.
er vriezen in de tropen maar weinig beekjes dicht :P

stroming speelt daar geen rol, hooguit dat de boel sneller afkoelt omdat je meer uitwisseling van energie hebt, pas onder het vriespunt gaat stroming een rol spelen met ijsvorming.
Ik reageerde op Stefan :roll:
Maar nee, in de tropen zal het niet gauw vriezen..Maar zeg nooit nooit met de klimaatverandering :P
Water gaat eerder verdampen in de tropen dan dat het gaat vriezen :P
Over een x aantal jaar weet 80% van de bevolking niet eens wat vriezen is.
Was een voorbeeld, dat het water niet zo heel veel/snel afkoelt ;)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door stylz »

Linda schreef: Ik reageerde op Stefan :roll:
Maar nee, in de tropen zal het niet gauw vriezen..Maar zeg nooit nooit met de klimaatverandering :P
Oeps sorry wist niet dat ik niet mocht reageren dan :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Linda schreef: Ik reageerde op Stefan :roll:
Maar nee, in de tropen zal het niet gauw vriezen..Maar zeg nooit nooit met de klimaatverandering :P
Oeps sorry wist niet dat ik niet mocht reageren dan :P
:mrgreen: :P
Tuurlijk, maar niet dat je denkt dat ik denk dat het vriest in de tropen :lachen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door stylz »

Linda schreef: Tuurlijk, maar niet dat je denkt dat ik denk dat het vriest in de tropen :lachen:
Ik hoop het niet zeg, nog 17 dagen en dan zit ik daar :P nee ik ga niet om te schaatsen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door riny »

Bij mijn vorige bak had ik de verwarming op een tijdschakelaar. Hierbij zakte de temperatuur ´s nachts 1 ~ 1,5 graad.
In die bak werd trouwens het water niet verwarmd door de verlichting, omdat ik daar LED verlichting in had.

In mijn huidige bak zit er geen schakelklok meer tussen. Of ik dat nu weer ga doen, weet ik nog niet. De bak is nog jong en ik wil eerst alles een paar maand stabiel hebben.
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Wel of geen verschillende dag en nacht temperatuur

Bericht door AquaInfo »

Ik heb Malawi cichliden....de temperatuur van dat meertje schommelt niet zo veel :)
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”