Lampen/plantengroei, beetje algemene kennis

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Lampen/plantengroei, beetje algemene kennis

Bericht door Dante »

Iemand wist mij te vertellen dat de t5 lampen al een redelijke tijd op de markt zijn, en het dus niet te verwachten is, dat deze ooit nog in de t8 lengtes geproduceerd zullen gaan worden.
Citaat van ene “Jeroen” die me het een en ander heeft uitgelegd:

“ T5 is al enige tijd op de markt. De ontwikkeling in T5 ligt vooral in het feit dat de dunnere buizen minder schadelijke stoffen zouden kunnen bevatten (dunner is minder volume) en met dank aan de elektronische voorschakelapparatuur brandt het nog ook. De lengte van de nieuwe buizen is afgestemd op een modulaire maat die in de bouw veel gebruikt wordt, vandaar dat de armaturen steeds een mooie inbouwmaat hebben van een veelvoud van 30cm. Nu hebben ze 2 types ontwikkeld van de T5. De HE en de HO: High efficienty--> deze buizen hebben minder vermogen dan de vergelijkbare T8 (Watts/meter zeg maar), High output: hebben meer vermogen dan de T8. Voor aquarianen is de HE kant niet echt aantrekkelijk, we willen immers meer licht om die moeilijke moerasplanten zo lang mogelijk onder water levend te houden. ”


De enige optie was dus op maar eens te gaan verdiepen in het huidige aanbod van de t5 lampen. Hierbij zat ik dus met het probleem dat ik een buis van 895mm nodig heb. Deze lengte is alleen te verkrijgen voor t8 buizen. Alle te verkrijgen t5 buizen zijn net een stukje langer of korter. Dus om bijv. een Philips buis te halen heeft geen zin. Gezien het feit dat de t5 al een redelijke tijd op de markt is nu, en nog niet in t8 maten is verschenen. Is het zeer waarschijnlijk dat dit dus ook niet gaat gebeuren.
Dan maar eens verder kijken naar de lampen die Juwel dan te bieden heeft in de t5 maten.

Juwel heeft in de rio 180 standaard 2 lampen zitten. Dit zijn dus unieke lengtes van t5 buizen. Degene zie ze standaard leveren hierin zijn de kleuren Nature en Daylicht.
Met dit gegeven wist ik natuurlijk nog niet zo veel en ben ik mij maar meer gaan verdiepen in de Juwel lampen.

om te beginnen heb ik gekeken naar het aanbod van de lampen van Juwel.
In de T5 serie hebben ze op dit moment 3 lampen beschikbaar.

Naam Kleur Kelvin
Daylight* Blauw/wit 9000 K
Nature* rood/oranje 4100 K
Colour paars achtig ?? 6800 K

* Deze lampen zitten standaard in de rio 180

Het volgende stukje heb ik Cursief gedaan omdat dit een onderwerp is waar meningen sterk over verschillen en dus altijd veel discussie over is. Echte feiten heb ik hier niet dus dit is enkel mijn eigen mening die ik beschrijf.
Na wat op internet af te hebben gespeurd begreep ik dat planten ook in een bepaalde verhouding graag het licht hebben. (vele mensen zeggen dat kleur geen invloed heeft op groei van planten, echter zijn er net zoveel voorstanders als tegenstanders van deze stelling dus ook ik weet het niet zeker)
Ik zelf ben van mening dat dit wel uitmaakt. Hierover heb ik dan ook aan het eind van deze post een interessant artikel geplaatst die ik van de site van een plantenkwekerij heb gehaald.
Stel dat het wel zo is dat de kleur uitmaakt, zou het in een verhouding van 3:1 de behoefte hebben voor de planten. 3 eenheden van rond de 4000 en 1 eenheid van rond de 7000. omdat ik achterin de meeste planten heb. Zou ik dan kiezen voor de Colour lamp voor met 6800K en de nature lamp achter met 4100K.


Planten hebben ongeveer een 12 uur per dag licht nodig. Dit is omdat de meeste planten na 12 uur toch op beginnen te houden met hun assimilatie, enkele planten kan je dit mooi aan zien want die beginnen als het ware hun bladeren te sluiten na ongeveer 11 uur licht. Dit zag ik goed terug in mijn bak bij 1 bepaald plantje, welke na zo’n 11 uur begon dicht te gaan.

Voor de plantengroei goed te houden, maak ik gebruik van een eenvoudige voedingsbodem. Zit is niet echt belangrijk, maar kan naar mijn mening ook nooit kwaad. Hier bovenop gebruik in easylife profito (voor alle voedingsstoffen), easylife Ferro (extra ijzerboost) en easycarbo (ter vervanging van Co2 bemesting).

Conclusie

Lampen blijven een erg lastig onderwerp. Voor jezelf moet je goed bepalen wat je mooi vind, want uiteindelijk zijn de voedingsstoffen in de bak in combinatie met de lichtsterkte al voldoende voor een mooie plantengroei. Echter de kleuren van het licht kunnen hier nog een extra-tje aan toevoegen voor de groei van de planten.
Bepaal dus voor jezelf wat je graag wil hebben.
Mijn advies voor de Rio 180: Nature + Colour. Dit omdat het de plantengroei dus ietsje kan helpen, en deze voor het mooiste effect in mijn bak zorgen.



een interessant wetenschappelijk artikel van de site van een plantenkwekerij
Voor de assimilatie van koolzuur maakt de kleur van het licht weinig uit. Er zijn weliswaar kleine effecten gerapporteerd maar dat geldt dan vrijwel altijd het gebruik van monochromatisch licht en dat komt in de praktijk weinig voor (LED belichting). De groei van planten is echter niet alleen afhankelijk van de assimilatie. Allerlei stuurprocessen die bepalend zijn voor de plant architectuur en complexe processen zoals bloei, worden deels wel bepaalt door het spectrum van het licht dat op de plant valt. Proeven in kassen waarbij bepaalde delen van het zonlichtspectrum met gekleurde folies of vloeistoffilters werden tegengehouden hebben laten zien dat planten compacter groeien naarmate het aandeel blauw licht toeneemt en de hoeveelheid verrood licht afneemt. Hoeveel blauw nodig is voor normale ontwikkeling van een plant is slechts door weinig mensen en voor een paar plantensoorten onderzocht. Over het algemeen wordt aangenomen dat licht met een spectrum vergelijkbaar met zonlicht een normale plantontwikkeling garandeert. Zonlicht bevat, uitgedrukt als percentage van alle fotonen tussen 400 en 800 nm, ca. 21% blauw (400-500nm), 26% groen (500-600nm), 27% rood (600-700nm) en 26% verrood licht . De blauwlichtbehoefte varieert per plantensoort. Hierdoor kunnen sommige planten zonder morfogenetische problemen gekweekt worden in licht met weinig blauw licht zoals dat van hogedruk natrium lampen, terwijl andere soorten meer blauwlicht vereisen en beter groeien in licht van metaalhalide lampen of een combinatie van metaalhalide en hoge druk natrium lampen

Afhankelijk van de soort plant bedraagt de minimale hoeveelheid blauw licht 6% van de totale hoeveelheid fotosynthetisch actieve straling of moet van het licht tenminste 15-30 µmol/m²/s blauw licht (400-500 nm) zijn. Vanwege het grote effect van blauw licht op de strekkingsgroei en bladkleur is het bij de teelt van siergewassen belangrijker voldoende blauw licht te geven dan bij de teelt van glasgroentegewassen.
Het effect van blauw licht is daarnaast afhankelijk van de hoeveelheid rood licht of beter gezegd van de rood/verrood verhouding van het licht. De rood/verrood verhouding (R/VR) van licht speelt een zeer belangrijke rol bij de ontwikkeling van planten. De R/VR wordt waargenomen via het de fotoreceptor fytochroom. Fytochroom is een bichromatische fotoreceptor met absorptiemaxima in het rode en het verrode deel van het spectrum. Rood licht wordt voornamelijk geabsorbeerd door de Pr vorm van fytochroom en verrood licht door de Pfr vorm. Als gevolg van de absorptie van rood licht wordt Pr omgezet in Pfr en omgekeerd wordt Pfr door absorptie van verrood licht weer omgezet in Pr. De uiteindelijk verhouding tussen de Pr en Pfr vorm van fytochroom is bepalend voor veel ontwikkelingsprocessen in de plant, zoals kieming van zaden, bloemknopontwikkeling, stengelstrekking en veroudering.
Voor de strekkingsgroei is voor een zeer groot aantal plantensoorten aangetoond dat er een duidelijke lineair verband bestaat tussen het aandeel fytochroom in de Pfr vorm en de mate van strekking. Hoe hoger de R/VR en des te hoger de Pfr/Ptotaal des te minder stengelstrekking. In de natuur wordt een afname van de R/VR waargenomen in licht dat door bladeren wordt doorgelaten en wordt gereflecteerd. Planten kunnen aan de hand deze verandering in R/VR bepalen in hoeverre ze door andere planten worden overschaduwd of dreigen te worden overschaduwd door hun buurplanten. De mate van strekkingsgroei op een afname in Pfr/Ptotaal verschilt sterk van plantensoort tot plantensoort. Planten die van nature als ondergroei in bossen voorkomen vertonen nauwelijks een verandering in stengelstrekking bij een afname van Pfr/Ptotaal, terwijl planten uit kruidachtige vegetaties juist een zeer sterke strekkingsreactie vertonen.
Voor gewassen geteeld in een kas zal de fotomorfogenetische ontwikkeling afhangen van de oorspronkelijke herkomst van een plant, de hoeveelheid zonlicht ten opzichte van de hoeveelheid bijbelichting, het spectrum van de lampen gebruikt voor bijbelichting en het aantal uren bijbelichting per dag.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

hiervoor heb ik nog een ander artikel geschreven algemeen over de t5 lampen van de juwel.

voor dit artikel kijk even hier: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?p=713#713

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Bericht door Kevin »

Intressant stukje, die "ene" Jeroen zwerft hier ook ergens rond.

De kunst is vaak om een evenwicht te vinden tussen wat de planten lekker vinden en wat je zelf mooi vind om te zien.

Smaken verschillen zo enorm, de één vind een blauwe bak mooi de ander wil juist een duistere bak. En ergens is dat maar goed ook, anders hadden we allemaal de zelfde bak. :wink:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Bericht door Dante »

die jeroen was van een ander forum waarbij ik een soortgelijk artikel al had geplaatst, aleen dit is de verbeterde en aangepaste versie ervan :roll:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Lampen/plantengroei, beetje algemene kennis

Bericht door Dante »

nutteloze topicvervuiling :roll:

sinds kort heeft Dennerle ook T5 lampen, zelfs in de juwel maten :D

ze hebben een Plantgrow, amazone en een colour :o

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Lampen/plantengroei, beetje algemene kennis

Bericht door Kevin »

Dante schreef:nutteloze topicvervuiling :roll:

sinds kort heeft Dennerle ook T5 lampen, zelfs in de juwel maten :D

ze hebben een Plantgrow, amazone en een colour :o
Dat is goed nieuws, de rest van de fabrikanten zullen waarschijnlijk spoedig volgen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Lampen/plantengroei, beetje algemene kennis

Bericht door Dante »

ik mag het hopen :o

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”