Lamp weghalen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Hoii,
Daar ben ik weer met een topic.

Mijn ouders heb ik nog niks over het idee verteld, dus weet niet of het mag(!). Als ik antwoord heb op mijn vraag, dan heb ik ook eerder kans dat ik ze over kan halen ;)

Ik wil eigenlijk gewoon iets anders, ik erger me te veel aan de Rio 300. Dit keer niet wat betreft vissen maar qua licht en planten. Ik heb 1 colour, 1 Nature en 2 daylight lampen. (Volgorde van achter maar voor)
Mijn vraag is, kan ik 1 daylight lamp zomaar weghalen? De stroom staat over 2 lampen, de 2 voorste en de 2 achterste apart van elkaar. Kan ik zonder iets te veranderen 1 lamp weghalen, maar dus wel stroom daarover laten lopen zodat de andere daylight lamp wel aan kan? Ik ben totaal niet technisch, dus weet niet of dit mogelijk is en of het veilig is.

Als dit wel mogelijk is, wil ik alle planten die veel licht willen weg doen en over gaan op de cryptos, echinodorussen, anubiassen en misschien mossoorten. Meer richting non CO2 dus. De bak zal dan ook wat donkerder zijn, fijner voor de vissen.

Dus kan ik 1 lamp weglaten, of moet dit direct 2 zijn?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Lamp weghalen

Bericht door Linda »

Ik heb ook één van mijn lampen zo gedraaid dat hij niet aan gaat. Er brand dus maar één lamp (alleen de voorste) De achterste zit er nog wel in, maar gaat niet aan.
Maar je kunt de lamp er ook gewoon uit halen hoor.
Het geeft wel een ontzettend mooie sfeer en veel diepte wanneer je achterste lamp uitstaat weet ik uit ervaring :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Dus jij hebt daar verder helemaal geen problemen mee?
Waar ik er dan een weghaal, moet ik dan nog bekijken. Ik kan de volgorde enzo nog veranderen. Ik vind 2 lampen ook wel mooi, maar ben bang dat er misschien een te kort komt in een bepaalde kleur als ik beide daylight weglaat, er zit niet heel veel blauw in de andere 2

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Lamp weghalen

Bericht door Linda »

Nee, geen enkele problemen. Alleen het mos op de achterwand groeit wat minder snel maar dat vind ik niet erg.
Ik heb zelf de philips 865 erin zitten. Ik weet niet welke twee van jouw lampen het meest overeen komen met mijn TL? Anders zou je die kunnen laten zitten.
Je zou ook de nature en één daylight erin kunnen laten en de andere daylight eruit halen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Maar dan heb ik hier de colorlamp liggen die ik vorig jaar gekocht heb. Die geeft een hele mooie kleur aan de vissen (is n paarse lamp, heb ik ook in de 100L) jouw tl zak waarschijnlijk overeenkomen met de daylight

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Lamp weghalen

Bericht door Linda »

Dan de Color en de daylight?
Mochten de planten het vervolgens niet goed doen, kun je altijd nog een andere combinatie proberen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Hmm. Het is wat lastig aangezien ik zowel de Color als de Nature vorig jaar gekocht heb en het dus eigenlijk zonde is (heb ook nog 2 daylight boven liggen die ik 2 weken gebruikt heb en daarna vervangen) voor mij niet zo'n groot probleem, maar dat zal zeker een nadeel zijn om mijn ouders over te halen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Lamp weghalen

Bericht door Linda »

Haha, dan de Nature en de Color ;)
Alleen moet je de plantengroei in de gaten houden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Net even geprobeerd, maar ik kan niet 1 lamp weghalen. Dan gaat de andere niet meer aan. Ik moet ze dus of alle 4 laten branden of 2. Probleem zit hem er dan weer in dat wanneer ik de voorste 2 aanzet, je duidelijk ziet dat er voor wel licht is en achter niet (omdat het een vrij diep aquarium is) en als ik de achterste aan doe, zit ik met de drijfplanten. Drijfplanten zitten aan de voorkant door de stroming. Dus heb dan voor haast geen licht en achter de volle lampen.

Kreeg van Tim de tip om bepaalde delen van de lampen af te schermen door er pvc buisjes overheen te doen. Geen idee wat mijn ouders daarvan vinden, maar het is tenminste wel nog een optie. Dus denk dat ik dat dan maar voor ga leggen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Toch wat andere combinaties geprobeerd en mijn ouders overkunnen halen om 2 lampen aan te laten ipv 4. Heb nu voorin eerst de Nature lamp en dan de daylight, dan valt het niet zoveel op. Ook zojuist dus wat nieuwe plantjes gehaald. :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Lamp weghalen

Bericht door Linda »

oooo wat goed! :cheer:
Vind je het mooi?

willen we wel een foto van zien hè :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Ik kan er wel aan wennen, vind de ander bak ook mooi, die is ook donker. Moet er alleen aan wennen dat de kamer niet keer verlicht worden door de bak :) zak vanavond proberen foto's te maken, ga de hele inrichting op zijn kop zetten (heb ook een klein stukje hout erbij) dus hoop dat het helder blijft daarna

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Lamp weghalen

Bericht door Linda »

Jij gaat ook al herinrichten ja?
Is iedereen met de "herfstverbouwing" bezig ofzo :lol:
Hopelijk kan ik de mijne doen nog voor de herfst voorbij is :roll:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lamp weghalen

Bericht door amber98 »

Ik wil allang wat anders met de bak, maar had geen opties. Nu minder licht, ander planten dus even alles anders neerzetten :)

Herfst duurt nog even dus hoop dat je het nog redt voor de winter begint ;)

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Lamp weghalen

Bericht door lex »

Jij hebt ze snel kunnen overhalen. Goede onderhandelaar dus zo te horen. :duim: :mrgreen:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”