Slakkeneitjes

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2022 10:14

Re: Slakkeneitjes

Bericht door Jor86 »

Ik ga zeker werken aan de samenstelling. Het is dat ik veel kleintjes gekregen heb van de guppen. En al eerder meer vrouwtjes toegevoegd heb om de al zittende vrouwtjes meer rust te geven. Maar die vrouwtjes krijgen weer allemaal kleintjes en ze worden niet opgegeten. Dus zal ik zodra ik kan zien wat het wordt, wat guppen weg moeten doen.

Weet je zeker dat het karpers zijn? Lijken toch echt mollies, gezien hun vinnen.
Er ligt al een catappablad in een tijdje, maar daar gebeurt eigenlijk niets mee. Elzenproppen zal ik ook naar kijken. Nog niet tegen gekomen overigens, in geen enkele winkel.
Om het groepje ‘mollies’uit te breiden moet ik wel zeker weten dat het geen karpers zijn. Anders is het nog niet opgelost.
De platy kan ik makkelijker in een goede verhouding brengen, zijn felrode met zwarte binnen. Ben ik al vaker tegen gekomen maar nog niet eerder zo mooi als bij aquaworld.

Ik kan overigens ook proberen om de gup in quarantaine te zetten. Maar dan moet ik een kleiner bakje gaan opstarten en dat duurt ook weer even.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Juwel 240 - Guppies, corydoras, mini algeneters, garnalen en slakken

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Slakkeneitjes

Bericht door amber98 »

Je moet kijken naar de man zijn rugvin en die ziet er nu al op jonge leeftijd behoorlijk groot uit. Er bestaan ook kruisigen, ik ben niet helemaal thuis in het identificeren van deze soorten, maar zou er wel rekening mee houden dat ze een stuk groter worden. Ik zou geen “mollies” toevoegen. Aangezien je dan zeker 9 vrouwen nodig hebt. Ik weet niet hoeveel liter het aquarium is, maar het lijkt me dat je met jongen flink aan de maximum zit. Ook de mollies en platys gaan jongen krijgen. Wellicht kun je dan beter mannen weg doen en een groep gymnocorymbus ternetzi kopen, dat zijn echte jagers voor jonge visjes. Dan zul je bijna geen overlevende jongen meer krijgen.

Quarantaine heeft geen zin, dan kun je beter de beschadigde guppen uitvangen voor een “zoutbadje” van Max 10 minuten en dan weer terug zetten en hopen dat dat helpt. Catappabladeren en elzen proppen zijn online makkelijk en goedkoper te vinden. Met 1 blad in een 120cm bak ga je het niet redden, dat mogen er best een paar zijn om effect te hebben.

Gebruikersavatar

B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Slakkeneitjes

Bericht door B94 »

Interessante discussie, ik lees op de achtergrond mee :). Kan je helaas niet van advies voorzien.
@Amber, kun je eigenlijk ook de elzenproppen uit je tuin/bos toevoegen in het aquarium of moet je deze dan eerst behandelen (of is dit sowieso geen goed plan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Slakkeneitjes

Bericht door amber98 »

Het kan, maar er zitten net iets meer risico’s aan. Aangezien deze natuurlijk bespoten kunnen zijn met pesticiden, ziektes en bacteriën kunnen dragen van wilde dieren of parasieten meenemen. (De kans is weliswaar klein) en uitkoken heeft geen zin, dan raak je de werking kwijt waarvoor je het wil gebruiken ;)

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”