Verhuizen

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ulic
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2022 16:28

Verhuizen

Bericht door Ulic »

Goedemiddag iedereen,

Ik ga binnenkort verhuizen, en ben op zoek naar wat tips hoe ik mijn aquarium het beste kan verhuizen.

Ik heb een 140L aquarium, met o.a. platy's, corydoras en neontetra's.

Het aquarium zelf zal door een verhuisbedrijf verhuisd worden. Die gaven aan dat ze het wel kunnen verhuizen als ik het water voor ongeveer 2/3e leeg haal. De reistijd tussen oude en nieuwe huis is ruim een uur rijden, dus afhankelijk van hoe spoedig het verhuizen gaat zal het aquarium minimaal 1,5-2 uur zonder stroom zitten.

Wat kan ik het beste doen om de vissen te verhuizen?
- Gewoon in het aquarium laten zitten in het resterende water?
- In zakjes / bakjes meenemen en het aquarium zo snel mogelijk aansluiten in de nieuwe woning?
- Alvast een 2e hands aquarium klaarzetten in de nieuwe woning, en de vissen daar eerst heen verhuizen? Dan ben ik wat minder afhankelijk van de verhuizers en zitten de vissen zo kort mogelijk zonder filter/verwarming etc. Nadeel is dan natuurlijk wel dat ik ze dan uiteindelijk 2x verhuis.

Ik hoor graag of jullie tips en/of ervaringen hebben.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Verhuizen

Bericht door amber98 »

Eerste waarschuwing; aquarium helemaal leeghalen! Bijna altijd breekt de bodemplaat door het gewicht van het overgebleven water.

Vissen 2 dagen voor verhuizing niet voeren.

Vissen vangen en in vis zakjes doen, corydoras niet samen zetten met andere soorten, (ivm giftige stekels) zakjes dichtmaken met 1/3 water 2/3 omgevingslucht (niet in het zakje blazen, dan heb je veel CO2) zodat het zakje strak is, zoals je ze in de winkel krijgt. Vis zakjes kun je bij de aquarium of dierenspeciaalzaak krijgen. Zet de viszakjes in een tempexbox/koelbox of desnoods een diepvrieszak samen met een warme kruik of warme fles water. De vissen moeten op temperatuur blijven, maar kunnen met omgevingslucht prima 6 uur in de zakjes zitten.

Doe het filter, of als deze vast zit alleen de filtersponzen vies in een emmer water en verhuis deze op die manier. 2uur tussen het uitzetten filter en opnieuw aanzetten filter moet goed gaan.

Als de bak op z’n plek staat, direct vullen met water, als ie vol is, filtersponzen vies terug in de bak en direct aanzetten. Je kan voor de zekerheid een flesje bactostart toevoegen. Vervolgens water op temperatuur laten komen en vissen terug zetten (water uit de zakjes wegspoelen) vervolgens na 2dagen pas weer voeren, om de dag en niet te veel. 1x per week 50% water verversen en vissen in de gaten houden, je kan dagelijks even water testen om nitriet in de gaten te houden, maar waarschijnlijk zal het zo prima gaan. 4dagen geen voer is geen probleem. Temperatuur niet te hoog zetten, 22is prima voor nu. Des te minder ontlasting word er geproduceerd. Vissen die je hebt kunnen dit prima aan.

Belangrijkste is dus om de filtersponzen nat te houden, niet schoon te maken en niet uit te knijpen. Filter moet het snelste weer aan staan.

Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”