heel veel slakken

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

heel veel slakken

Bericht door FRANCOIS »

Beste Forum gebruikers,

Mijn kleinzoon heeft zo'n 5 maand een aquarium ...met daarin black molly',Guppy's en platty's ...verder natuurlijk plantjes een gecombineerde circulatie pomp / zuurstof pomp met filter en zuurstofpomp met zo'n bal .De temperatuur zit op een 26,2°c.
Maar sinds een 2 maanden heel veel slakken ...tot 100 per dag is geen uitzondering .Hij gebruikt al zo'n product ( dacht gastropex ? ) maar geen resultaat ....al meerdere planten zijn volgens mij kapot gegaan door de slakken .
de bodem is ook niet zo proper vind ik ....misschien van te veel eten ...dacht dat hij 2 keer per dag eten geeft ...voor dat hij naar school gaat en 'savonds.
Al een paar keer ..hebben we de helft van het water vervangen door nieuw water , dat al temperatuur was.

1>>mogen wij de bak opnieuw proper maken , vers water en dan de vissen hier in zetten ( nadat ze éérst even in een badje of emmer te zetten )
2> mogen de planten worden weggenomen en gespoeld ( gewassen ) met water en zout en nadien terug plaatsen ...want we zien soms slijm op de planten ...denken dat dit eitjes van de slakken zijn?
3>> heb gehoord ,dat je ook zout in het aquarium zou mogen doen ...zo'n koffie lepel op 50 liter ...maar wat met de vissen ? en zouden de slakken dan doodgaan/verdwijnen .

enfin wij zijn zo een beetje ten einde raad ... iedere dag is het echt slakken uit de bak halen

groeten ( opa ) francois

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: heel veel slakken

Bericht door amber98 »

Vervelend dat jullie met veel slakken zitten. Ik lees echter veel starters fouten, hoe we uiteraard allemaal zijn begonnen. Goed dat je om hulp vraagt!

Allereerst, slakken eten niet van gezonde planten! De planten gaan dus door iets anders dood, gezien je zegt dat je veel zuurstof in de bak hebt door filter en zuurstofpomp, verdrijf je CO2. Planten hebben CO2 nodig om te kunnen groeien. Daarnaast hebben planten ook vloeibare plantenvoeding nodig van een goed merk, als de hele driehoek icm met licht compleet is (dit is vrij lastig om te creëren, vereist veel geduld en puzzel werk) groeien de planten perfect zónder algen in het aquarium te hebben. Die driehoek is licht-CO2-voeding en moet perfect in balans zijn.

Dan als tweede, veel minder voeren! Om de dag een beetje wat net genoeg is om binnen 10 minuten opgegeten te worden, is meer dan voldoende. Voer mag niet op de bodem gaan liggen. Met zoveel voer, voer je niet alleen de vissen, maar voornamelijk de slakken ;) ook mag de temperatuur omlaag, de vissen zijn nu heel actief door die hoge temperatuur die echt niet nodig is. 23/24 graden is meer dan genoeg voor de vissen die je hebt (zelfs dat is al aan de hogere kant)

Elke week moet je een gedeelte water verversen, voorlopig kun je 1x per week 50% aanhouden, over een tijdje kan dit 25% zijn. Dit kun je doen door te hevelen met een slang of aquarium stofzuiger, waardoor je direct alle overgebleven voer resten, poep en rottende bladeren van de bodem af kan halen. Dit scheelt enorm met slakken en waterwaardes. Elke week een gedeelte verversen is het standaard onderhoud wat bij een aquarium hoort.

Hoe groot is het aquarium en wat voor filter zit er precies in? (Evt foto)

Bak niet schoonmaken! Enkel gedeelte water verversen maar niet alles eruit halen, vissen lekker laten zitten en ook het filter zoveel mogelijk met rust laten. Anders raakt je bacteriecultuur helemaal verstoord en breken ze geen ammoniak en nitriet meer af. (=giftige stoffen die ontstaan door vissenpoep)

Planten laten staan, die redden zichzelf wel weer als je alles op orde hebt.

Slakken gaan niet dood van een beetje zout. Pas al je er genoeg in doet, dat ook de vissen dood gaan, gaan deze dood. Het beste kun je een stuk komkommer op een vork prikken, deze op de bodem leggen en als deze vol met slakken zit, eruit halen en weggooien. Slakken zijn geen plaag, het feit dat er zoveel slakken zijn, wil zeggen dat er dusdanig veel afval in de bak zit dat dit heel schadelijk kan zijn voor je vissen. De slakken dienen als opruim ploeg en zorgen ervoor dat alles nu netjes opgeruimd word. Als dat niet zou gebeuren, veranderen je waterwaardes snel naar dodelijke hoeveelheden en zouden al heel veel vissen dood zijn gegaan. Eigenlijk moet je de slakken dus juist dankbaar zijn en nu de oorzaak aanpakken ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: heel veel slakken

Bericht door FRANCOIS »

Goede morgen,

dank voor de snelle reactie op mijn vraag .

het is een aquarium bak van jewel 60 liter ....dit is een set die mijn dochter kocht voor de kleinzoon,m.a.w. de bak, deksel met verlichting en een pomp . De pomp zit in een behuizing met zo'n spons filter ...op de uitgang van de pomp staat een pvc T stukje ...met daarop aangesloten een dun pvc slangetje en klein rond regelbaar afsluitertje ...zodat je wat lucht kan meezuigen en in de bak brengen ...je ziet dan de flow van de pomp en ook belletjes.Verder hangt er in het aquaraium zo'n klein luchtpompje van Hygger met een bal ...die voor de zuurstof zorgt .

zou ik dan het ventieltje op de circulatie pomp dicht zetten en enkel het Hygger pompje ? dus het is een piëzo-elektrische keramische plaat, geen motor of geen EMI om geluid te maken.

zo'n stofzuiger gedoe heeft ze ....ik ga er dus deze namiddag naar toe om even te helpen ,bodemvervuiling wegzuigen en de helft water verversen ....En als de kleinzoon van school komt er hem op wijzen GEEN 2 KEER per dag eten geven en de temperatuur omlaag naar een 24°C .....en een stuk komkommer op een vork steken en in de bak leggen ..

hoe lang zou het licht mogen branden in de bak ....nu staat hij op ,steekt het licht aan geeft ze eten ...naar school en als hij gaat slapen weer wat eten voor zijn vissen ....

groeten en ik laat zeker wat weten

groeten,

francois

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: heel veel slakken

Bericht door FRANCOIS »

heb geantwoord op je mail ....

ik probeernu enkele foto's mee te sturen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: heel veel slakken

Bericht door Muppet1987 »

Alles wat Amber zegt 😉 en mochten jullie de boel weer op orde hebben, maar nog steeds teveel slakken hebben, dan zouden jullie er eventueel Helena’s (slaketende slakken) in kunnen doen. Dan ben je er in no time vanaf! Maar voor nu, wat Amber ook zegt, helpen ze met de schoonmaak.
Wat betreft het voeren: ik zou zelfs om de dag een beetje doen, ipv elke dag. Doe ik zelf ook.

Rommel op de bodem kan ook komen door slechte circulatie.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: heel veel slakken

Bericht door amber98 »

Je hoeft geen zuurstof de bak in te krijgen, zowel bij het filter geen bellen dus en niet via een luchtsteen. Wel moet er stroming zijn, maar dit doet het filter. De uitstroom moet in een richting gezet worden dat je overal de plantjes wat ziet bewegen. De bak mag gevuld worden tot de waterlijn net niet meer ziet lopen door de rand van de deksel. Dat zijn weer net een paar liters extra.

Licht kan het beste 8 tot 10 uur aanstaan. Deze kun je op een timer zetten, dat is beter voor de planten dan elke dag wisselend.

Er ligt een lastige bodem in, zulke grove stenen vangen overal rotzooi en restjes voer. Eerst de bak op orde krijgen, maar in de toekomst kun je overwegen om het grove grind voor fijn grind of zand te wisselen. Dat bespaard je een hoop werk. Succes!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: heel veel slakken

Bericht door FRANCOIS »

goede avond,

de raad die ik kreeg al opgevolgd ....ook wat vloeibare planten voeding toegevoegd ...en een komkommer on de bak gelegd ( kleinzoon is benieuwd of er morgen vroeg slakken zouden opzitten )
na gebruik van de ,laat ons het maar een primitieve stofzuiger noemen ...ziet de ondergrond er al veel beter uit , nog niet helemaal ...omdat we nu een 30 liter water hebben vervangen en volledig poetsen mocht dus niet .

als je de foto's bekijkt zal je ook zien dat er precies wol op de planten ligt ...als je daar over wrijft gaat dat er niet af , ben er zeker van dat dat in het begin niet was , ook geen idee wanneer dit is begonnen ...ik woon daar niet hé .

is dan dat Hygger pompje helemaal niet nodig ? in de winkel Maxi zoo werd toch gezegd dat dit nodig was om zuurstof in de bak te brengen.

de pomp unit ( circulatie en filter ) die bij de set was ...geeft goede circulatie ...je ziet de plantjes bewegen en leuk om te zien dat vissen soms gaan zwemmen tegen de stroom in .....ik heb toch al meermaals vast gesteld , dat de sponsjes vuil zijn en vettig aanvoelen ...dus de water stroom gaat er zeker door .....ik zal deze toch wel meermaals moeten uitspoelen denk ik dan ??

wij wachten af ...en zien of er de komende dagen verbetering optreed ...en het wordt vervolgt

groeten,

françois
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: heel veel slakken

Bericht door amber98 »

Goed dat je al lekker op weg bent!

Hygger pompje is inderdaad helemaal niet nodig, in winkels word vaak veel verteld wat niet nodig of onjuist is omdat er vanuit winstoogpunt gekeken word of simpelweg omdat het personeel te weinig kennis heeft.

Volgende week heb je weer een kans om de bodem verder goed schoon te zuigen, voor nu is dit prima. Het water ziet er een stuk helderder uit.

Dat wat je beschrijft op de planten is een algen soort, op de foto’s te zien waarschijnlijk beginnende baardalg en dit komt door te weinig of te wisselende CO2. Dit heeft oa dus te maken met het zuurstof pompje. Lekker eruit laten dus.

Zolang de stroming goed is van het filter, hoef je niks met de sponzen te doen, deze voelen al vies zodra je ze 1 dag gebruikt. Pas als je ziet dat de stroming minder word, kun je deze uitspoelen. Als er meerdere sponzen aanwezig zijn, kun je het beste met de water wissel eerst één spons schoonspoelen en een week daarna met de volgende water wissel de andere. Zodat de bacteriën de kans krijgen weer te groeien in de schoongemaakte spons ;)

Ging je kleinzoon rekening houden met het minder voeren?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: heel veel slakken

Bericht door FRANCOIS »

Dag Amber,

je schrijft >>>Ging je kleinzoon rekening houden met het minder voeren?

Ik heb het hem meermaals gezegd hoor ....vindt ik wel sneu voor die vissen zegt hij , die zijn dat gewoon van mij ...die kennen mij ook denkelijk zegt hij ...en die gaan toch honger hebben .
In ieder geval ,ik hoop dat het hij zal doen en dat mijn dochter het in het oog zal houden ....ook wat het licht betreft ,ik had zo'n 14 dagen geleden al een timer gekocht en hen ingesteld van 11:00 tot 21:00 en die heeft hij vorige week verwijdert , dus hem ook gezegd 8-10 uur is genoeg hoor .Dus hoop dat hij ook die timer plaatst ,natuurlijk begrijp ik wel ,als hij 'smorgens opstaat ,zijn aquarium bekijkt ( staat op zijn slaapkamer ) de visjes wat eten geeft etc en dan als hij naar boven gaat ook ....

heb ook je éérste reactie uitgeprint en het hem laten lezen ...zodat hij inziet ,dat ik het zomaar niet verzin en dat het van iemand komt die er kennis van heeft , iets wat hij ( en wij ) dus niet hebben.

grt,

françois

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: heel veel slakken

Bericht door Muppet1987 »

Och ja, hele logische reactie van je kleinzoon hoor! Maar vertel hem ook maar dat visjes uiteindelijk ziek worden als ze teveel voer krijgen (en daarna gaan ze dood, maar wellicht niet verstandig om te vertellen 😉 ik weet niet hoe oud je kleinzoon is?). De waterwaardes kunnen door het plafond schieten bij teveel aan voer (voer wordt dan een afvalstof).
Heb je in je filter ook een filterwat? Dus geen spons, maar een witte wat die het grofste vuil uit het water filtert? Deze kan je namelijk wekelijks uitknijpen en vervangen indien nodig.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: heel veel slakken

Bericht door FRANCOIS »

goede morgen,

De dochter belde mij rond 10:00 en zei dat er op de komkommer GEEN enkele slak zat , wel een 20 tal ( wat vandaag heel weinig was ) op het glas ( binnenzijde natuurlijk ) van de bak , die had ze al weggenomen alvorens ik even was gaan zien .Ik merk wel dat het water er goed uitziet na vervanging van een 30 liter en het stofzuigen van de ondergrond, volgende week ga ik het zeker op advies van Amber nog eens doen .
het is ook al meermaals gebeurd , dat de circulatie pomp niet draaide ...door algen,slakjes in de impeller en ronde magneet die op de as van de impeller zit.

als het water er de komende dagen beter uit gaat zien , zal denkelijk de circulatie pomp beter doen wat ze moet doen m.a.w. blijven draaien en dan het hygger pompje uitschakelen.

in de combinatie ( zie foto's ) van filter/pomp en verwarmings element ,zitten 2 sponsjes ...en die hebben zeker hun nut ...want heb ze al een paar keer schoongemaakt ...maar ga het in de toekomst doen ( met de kleinzoon ...hij moet er zich ook bewust van maken en het aanleren ) de sponsjes niet alle 2 tergelijker tijd vervangen .De kleinzoon is 12.

en wat de komkommer betreft ...gisteren in de serre afgeknipt ...dus verser kan het niet zijn ( grapje ...meet het is zo ) de vissen draaien er wel rond er schijnen er van te proeven.

groeten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: heel veel slakken

Bericht door amber98 »

Dan hebben de slakken dusdanig veel te eten dat de komkommer niet interessant is :) aquariums houden is een lastige hobby, er komt veel bij kijken om het ecosysteem te laten werken, maar jullie zijn goed onderweg! Vissen zijn koudbloedige dieren, waardoor ze veel minder eten nodig hebben. Net als dat een slang maar 1x per week of 1x per maand(en) 1 maaltijd eet, volstaat om de dag prima voor vissen. Ik snap dat het lastig is voor je kleinzoon, omdat wij zelf gewend zijn 3 maaltijden per dag te eten en vaak nog tussendoortjes te pakken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FRANCOIS
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2022 20:09
Locatie: Wenduine Belgie

Re: heel veel slakken

Bericht door FRANCOIS »

hallo,

ben er vandaag nog geweest (17/11 ) momenteel ziet het er al veel beter uit ....volgens ik hoorde deze morgen maar een 10 tal slakjes (niets vergeleken bij 50-100 ) ....volgende week nog eens stofzuigen en gedeelte water verversen .
al 1 keer planten mest stof gebruikt en 1 keer om het water helder te houden volgens in hoorde

grt,

françois

Gebruikersavatar

xander
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 feb 2009 16:54

Re: heel veel slakken

Bericht door xander »

Bij mij eten ze ook om de dag, maar wel 2x zoveel dus twijfel of dat echt helpt.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: heel veel slakken

Bericht door Muppet1987 »

Xander, nee dat helpt niet. Sterker nog: in één keer een grote hoeveelheid voer is erger dan elke dag een kleine hoeveelheid. Je moet gewoon om de dag voeren wat je anders op één dag zou doen. Echt maar een beetje hoor!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”