Aquarium opstarten/vissentoevoegen hoelang?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Timonijhof
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2021 18:23

Aquarium opstarten/vissentoevoegen hoelang?

Bericht door Timonijhof »

Hallo, mijn naam is timo nijhof en heb sinds 1.5 jaar aquaria. Voorheen heb ik een klein 60 liter bakje gehad. Nu ben ik sinds 1 week een 125 liter aqiarium aan het opstarten. Het filter van het oude 60 liter aquarium heb ik samen met het nieuwe grote filter in de 125 liter bak hangen. 1 ingewerkt filter plus 1 nieuw filter dus. Al het water is wel nieuw. Ik voeg dagelijks de bacterien toe en 1x per week planten voeding.
5 kardinaal tetras 1 kleine algen eter zijn ook mee verhuisd. (die doen het overigens supergoed)

Nu rest mij een vraag. Ik zou graag zebra danios en cherry barbeeltjes willen toevoegen. Zou het kunnen om deze dis na 1 week toe te voegen? Mij is in een aquarium winkel verteld dat ik als mijn ingedraaide filter in het nieuwe aquarium zou zijn er al snel nieuwe visjes bij kunnen. Wat is jullie mening of ervaring?

Ik hoor graag!
(ik weet dat het idiaal is om 2 tot 3 weken op te starten. Maar aangezien er een ingewerkt filter inhangt heb ik de vraag)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium opstarten/vissentoevoegen hoelang?

Bericht door amber98 »

Welkom in ieder geval. Ik zou alsnog 3 weken wachten, eerst kijken of er toch een nitriet piek komt en de huidige vissen dat overleven

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium opstarten/vissentoevoegen hoelang?

Bericht door Muppet1987 »

Welkom Timo! Wat Amber zegt. Beter het zekere voor het onzekere nemen...

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Aquarium opstarten/vissentoevoegen hoelang?

Bericht door Neil »

Als aanvullende reactie, je hebt een filter wat ingedraaid is in het aquarium. De bacteriën hierin hebben voeding nodig om te overleven. Deze voeding komt dan van de paar vissen die je al hebt. Dit was al zo in je oude bak. Belasting aan het kleine filter zal dus weinig aan veranderen. Je nieuwe filter kan dan indraaien. Als die ingedraaid is dan kan de belasting omhoog. Dus meer vissen erin..

Gebruikersavatar

Rolf
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2021 18:54

Re: Aquarium opstarten/vissentoevoegen hoelang?

Bericht door Rolf »

Niet alleen je filters maar ook je bodem etc hebben invloed op de balans in je bak. Het bestaande filter zal helpen de boel op te starten, maar door de andere hoeveelheid water, bodemsubstraat etc. is dat zeker geen garantie dat de balans goed is. Ik verwacht zelfs dat een deel sterft door de nieuwe balans. Zou mij niks verbazen als je straks een kleine witte kamlaag hebt.
Zelf ben ik geen fan van het toevoegen bacterien, om dezelfde reden. Beter iets meer geduld dat vanzelf de juiste balans komt.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”